همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه کشور، توجه ویژه به غار و غارشناسی تحت عنوان برنامه ملی در سند توسعه‌ای کشور را ضروری دانست.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز پنجشنبه در کارگاه آموزش غارشناسی و حمایت از آن گفت: جای امیدواری است که چنین انگیزه و علاقه‌ای برای شناسایی غارها به عنوان گنج‌های ارزشمند و پنهان در طبیعت وجود دارد.

وی با بیان این که وجود غارهای ارزشمند در کشورمان منجر به کسب جایگاه چهارم ایران در میان سایر کشورهای جهان به لحاظ برخورداری از تعداد غارها شده است، اظهار کرد: تاکنون 1300 غار در ایران شناسایی شده که به عنوان بخشی از زیست بوم از اهمیت بسیاری برای محیط زیست کشور برخوردار است و باید برای مدیریت علمی و کارشناسی آن برنامه‌ای دقیق و خردمندانه تدوین شود.

سنجش وضعیت آب و هوا به کمک غارها

رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر ارزش زمین‌شناسی غارها و لزوم حفاظت از آنها تاکید کرد و افزود: غارها از ارزش بسیار بالایی در ایجاد تغییرات آب و هوایی برخوردار هستند و از همین رو از آن‌ها برای سنجش وضعیت آب و هوا و میزان تغییرات آب و هوایی استفاده می‌شود.

معاون رییس جمهوری تغییرات آب و هوایی و اقلیمی را تهدیدی جدی برای محیط زیست برشمرد و اظهار داشت: غارها می‌توانند کمک بزرگی برای شناسایی اقلیم و تغییرات آن طی دوره‌های مختلف از گذشته تا امروز و نهایتا ترسیم نقشه راه آینده در این زمینه باشند.

غارشناسی یکی از مهم‌ترین محورهای گردشگری طبیعی

وی با بیان این که همکاری خوبی میان دو سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص حفاظت از غارها و شناسایی دقیق آنها وجود دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین محورهای گردشگری طبیعی، غارشناسی است که البته باید با رعایت کلیه اصول و ضوابط و بدون آسیب به اصل غارها باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در خصوص غارشناسی از دیگر مواردی است که باید مورد نظر قرار گیرد و حتی می‌توان برای بهره‌گیری از تجارب جهانی در این خصوص، نشستی بین‌المللی در این زمینه در ایران برگزار کرد.

ابتکار با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه کشور، توجه ویژه به غار و غارشناسی به عنوان برنامه ملی در سند توسعه‌ای کشور را ضروری دانست و تاکید کرد: تقویت کمیته ملی غارشناسی و استفاده از تجارب بین‌المللی می‌تواند کمک بسیار موثری برای ارتقاء سطح حفاظت از غارها باشد.

معاون رئیس جمهوری با یادآوری تشکیل انجمن غارشناسی در دولت هفتم و هشتم و فعالیت‌های صورت گرفته توسط این انجمن که نهایتا منجر به شکل‌گیری کمیته ملی در این زمینه شد، ابراز امیدواری کرد استمرار این حرکت رو به رشد منجر به آینده روشن‌تر و بهتری در زمینه حفاظت و مدیریت صحیح از غارها شود.

کارگاه یک روزه آشنایی با غار و حفاظت از آن در محل سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان حفاظت محیط زیست واقع در پارک طبیعت پردیسان برگزار شد.

کد خبر 285155

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha