شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

۶سال پیش، انجمن غارنوردان ایران با همکاری جمعی از دوستداران غار، دوم مهر‌ماه را روز «غار پاک» نامگذاری کردند با این هدف که این اکوسیستم‌های ارزشمند مورد توجه قرار بگیرد.

با وجود اين، جاده كشي، نصب نرده، پله‌سازي‌ و سنگفرش كردن محيط‌هاي منتهي به غارها كه با هدف توريستي كردن اين اكوسيستم صورت مي‌گيرد غارها را به‌شدت تهديد مي‌كند.

پيمان ياوري رئيس هيأت مديره انجمن غارنوردان ايران در اين‌باره به ايرنا گفت: متأسفانه چندي است تصور نادرستي ميان مسئولان جا افتاده است مبني بر اينكه غارهاي كشور توريستي شوند، در واقع تصورشان اين است كه تمام غارها قابليت توريستي و تفريحي شدن دارند درحالي‌كه تصور غلطي است.

وي تأكيد كرد: اگر قرار است كاري تفريحي در غارها صورت گيرد بايد با كارشناسي علمي و دقيق باشد نه به اين صورت كه به راحتي اقدام به جاده‌سازي‌، سنگفرش كردن، نرده كشي و نصب پله كنند زيرا اين اقدامات آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري به غارها وارد مي‌كند؛ اين درحالي است كه در ايران 81غار شناسايي شده است كه از اين تعداد 15غار توريستي شده‌اند اما فقط يك غار آن هم عليصدر سود دهي دارد و 14غار ديگر هيچ نفعي به همراه ندارند.

وي با بيان اينكه غارهاي قوري قلعه در كرمانشاه و كرفتو در زنجان برخي از غارهايي هستند كه توريستي شده‌اند، افزود: غار يخ مراد در استان البرز نيز در حال توريستي‌شدن بود كه با اقدامات انجمن غارنوردان ايران فعلا متوقف شده است.

ياوري تأكيد كرد: اعضاي انجمن غار نوردان ايران و كارشناسان اين امر به هيچ وجه با توريستي شدن غارها مخالف نيستند اما حرف ما اين است كه اين كار با روش كنوني نبايد ادامه يابد، اينكه وسايل و تجهيزات مكانيكي وارد محدوده غارها شوند كار علمي و درستي نيست.

وي ادامه داد: گردشگران و علاقه‌مندان به ديدن غارها نبايد با لوازم شهري و خوردني وارد غارها شوند و پشت‌سر خود حجم زيادي از انواع زباله مانند پوست تخمه و قوطي‌هاي كنسور بر جاي بگذارند.

رئيس هيأت مديره انجمن غارنوردان ايران گفت: امروزه در هيچ جاي دنيا به اين صورت از غارها بازديد نمي‌كنند بلكه محيط غار به حالت طبيعي باقي مي‌ماند و افراد با تجهيزات مورد نياز وارد آن مي‌شوند.

  • اقدامات غيرمسئولانه، غارها را تهديد مي‌كند

عضو انجمن كوهنوردان ايران هم نسبت به تخريب غارها هشدار داد و گفت: فعاليت‌هايي مانند جاده‌كشي و معدنكاوي در اطراف غارها باعث نابودي اين اكوسيستم شكننده مي‌شود.

محمود بهادري در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر، تأكيد كرد: علاوه بر جاده كشي و معدنكاوي، احداث كارخانه در اطراف غارها نيز اين اكوسيستم‌ها را تهديد مي‌كند.

وي از برخي اقدامات غيرمسئولانه نيز انتقاد كرد و يادآور شد: سال گذشته غار گل زرد در منطقه پلور كه دهانه بسيار تنگي دارد و تنها غارنوردان حرفه‌اي مي‌توانند وارد آن شوند، قرار بود به‌دليل جاده كشي و تسهيل رفت‌وآمد گردشگران با استفاده از ديناميت شكافته و دهانه آن بزرگ‌تر شود كه گروه‌هاي كوهنوردي و غارنوردان حامي محيط‌زيست با همكاري سازمان محيط‌زيست، مانع آن شدند.

  • تنها 81 غار در ايران شناسنامه دارند

پيمان ياوري رئيس هيأت مديره انجمن غارنوردان ايران با اشاره به دوم مهر به‌عنوان روز غار پاك گفت: قرار است حدود 18غار در استان‌هاي تهران، البرز، اصفهان، شيراز، كرمانشاه، كردستان، آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي پاكسازي شوند. ياوري ادامه داد: اين كار از روز اول مهر آغاز شده و تا 10مهر ادامه دارد كه پيش‌بيني شده تعداد غارها به 22تا برسد. وي گفت: ايران با توجه به شرايط اقليمي و توپوگرافي، قطعا غارهاي زيادي دارد اما هنوز كار تحقيقاتي و اكتشافي دقيقي در اين زمينه صورت نگرفته است.

کد خبر 308421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha