حسین سلطان‌زاده: اعضای اتحادیه بین‌المللی غارنوردی که اردوی مشترکی را با غارنوردان ایرانی در کشورمان برگزار کردند وضعیت غارهای ایران را از نظر زیست‌محیطی نامناسب و نامطلوب عنوان کرده‌اند.

به اعتقاد این افراد، بیشترین آسیبی که غارها می‌بینند، از غارنوردان است، نه از مردم عادی.

رضا نظام‌دوست، سرپرست ایرانی حاضر دراین  اردو‌ در این‌باره گفت: «حداقل حضور این افراد در ایران این بود که دید علاقه‌مندان غارنوردی در ایران نسبت به این موضوع کاملا تغییر کند. کوهنوردان ما پس از مدتی کوهنوردی و سنگ‌نوردی، در اوقات بیکاری و بازنشستگی، رویکردی هم به غار داشتند و به‌جز عده‌ای معدود اکثرا غارها را در حد یک بازدید پیمایش می‌کردند.»

به اعتقاد او، پس از برگزاری این اردو دریچه جدیدی برای علاقه‌مندان به غارنوردی باز شد. برداشتن گام اول در این زمینه نیازمند تشکیلات منسجم‌تر تخصصی غارنوردی در ایران است.

«فدی نادر» دبیرکل اتحادیه غارنوردی، از برگزاری اردوی مشترک غارنوردی در ایران به خوبی یاد کرد و گفت:‌ «این اتحادیه آمادگی آن‌ را دارد که تشکیلات غارنوردی ایران را درصورتی که به شکل منسجم فعال شود به‌عنوان عضو جدید اتحادیه بپذیرد.»

او به همین منظور دعوتی از غارنوردان ایران به کشور خود – لبنان – کرد و از ایرانیان خواست تا برای حضور در اردوی سال آینده این اتحادیه که در آمریکا برگزار می‌شود، آماده باشند.
به گفته نظام‌دوست، سرپرست ایرانی دوره غارنوردی در ایران، رفتن غارنوردان ایرانی به این اردو منوط به راه‌اندازی تشکیلات غارنوردی و عضویت در اتحادیه بین‌المللی است.

او گفت: « اعضای ایرانی حاضر در کلاس باتوجه به آشناشدن با غارنوردان کشورهای شرکت کننده، برای ادامه آموزش به شکل مکاتباتی به منابع و مأخذ‌های آموزشی لینک شدند. به این ترتیب استفاده از یک‌سری از اطلاعات کمیته آموزشی اتحادیه که در کتابخانه این اتحادیه موجود است، برای  غارنوردان ایرانی میسر شد.»

نادر نیز در این خصوص اعلام کرد:‌«باتوجه به آموزش‌ها و اطلاعات کسب‌شده از سوی افراد حاضر در دوره، این افراد می‌توانند به‌عنوان مربی با دیگر علاقه‌مندان کار کرده و با برگزاری یک یا 2 اردوی داخلی، ‌سطح غارنوردی علمی ایران را بالا ببرند.»

«ژان پیر بارتولینز» یکی از مدیران اتحادیه غارنوردان بلژیک و عضو کمیسیون حفاظت از غارهاست. او معتقد است‌  قوانینی را باید وضع کرد که اجرایی شود که از آن جمله ممنوعیت خرید و فروش سنگ‌های آهکی موجود در غارهاست. این امر به حمایت مسئولان دولتی وابسته است. در غیراین‌صورت بهتر است غارنوردان از کشف دنیاهای زیرزمین مردم را بی‌خبر بگذارند.

این گروه از وضعیت غارهایی که دیدند، (از جمله بورنیک و گل‌زرد) ابراز نگرانی کردند؛ این غارها بیشتر در معرض دید عموم قرار دارد و آسیب‌های زیست‌محیطی آن در آینده می‌تواند به نتایج ناخوشایندی تبدیل شود.

«برتولینز»، برای توریستی کردن غارها معتقد است: «وظیفه غارنوردان و مسئولان برای آماده‌سازی غارها به دو جنبه حرفه‌ای و آماتور تقسیم می‌شود. غارهای حرفه‌ای و آموزشی تنها باید در اختیار غارنوردان حرفه‌ای قرار بگیرد و در غارهای آماتور، با رعایت همه مسائل حفاظتی در فصول خاص و امکانات خاص، اجازه بازدید دهند.»

فدراسیون غارنوردی در 17 کشور جهان از فدراسیون کوهنوردی جداست و اتحادیه جهانی غارنوردی متشکل از فدراسیون‌های غارنوردی و انجمن‌ها و باشگاه‌های دنیاست.

کد خبر 67163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز