همشهری آنلاین: فرمانده نیروی دریایی ارتش از برگزاری رزمایش مشترک دریایی با عمان در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد.

حبیب‌الله سیاری

به گزارش تسنیم، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در حاشیه دیدار سرلشکر سالم بن مسلم بن علی قطن رئیس دانشکده دفاع ملی عمان در جمع خبرنگاران گفت: هیئت نظامی دانشگاه عالی دفاع ملی عمان امروز میهمان دانشگاه عالی دفاع ملی کشورمان بودند و ما توفیق میزبانی از این هیئت را در ستاد نیروی دریایی داشتیم.

وی افزود: با توجه به اهمیت دریا برای کشورمان و منافع راهبردی و کلان کشور در حضور دریاها و همچنین اهمیت این موضوع برای کشور عمان چگونگی بهره‌برداری از منافع کشورها در دریا نیازمند امنیت مستمر در منطقه است.

سیاری با اشاره به اینکه نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در برقراری امنیت تنگه هرمز و دریای عمان تا شمال اقیانوس هند و مدار 10 درجه شمالی فعالیت مستمر دارد، خاطر نشان کرد: نیروی دریایی دو کشور توانسته‌اند در این منطقه امنیت را برای خطوط تجاری برقرار کنند. ما می‌توانیم با همکاری همسایگان کشورمان به خصوص عمان به عنوان دو کشوری که ضمن تسلط بر تنگه هرمز و همسایگی دریایی به اقیانوس هند نیز مسلط هستیم، در برقراری امنیت دائمی منطقه به یکدیگر کمک کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: امروز در برقراری امنیت و امداد و نجات دریایی در شرق تنگه هرمز و شمال دریای عمان با کشور عمان همکاری نزدیکی داریم و مسئولیت امداد و نجات دریایی در شرق تنگه هرمز و شمال دریای عمان برعهده دو کشور ایران و عمان است. رزمایش مشترک دریایی دو کشور در حوزه امداد و نجات نیز در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به دیدار امروز خود با رئیس دانشکده دفاع ملی عمان تاکید کرد: در این نشست بحث مفصلی درباره اهمیت دریای عمان، شمال اقیانوس هند و تنگه هرمز انجام شد و نقش ژئوپولیتیک دو کشور در این منطقه به عنوان بازیگران اصلی امنیت دریاها مورد بررسی قرار گرفت.

سیاری اضافه کرد: در ادامه این دیدار جنبه‌های همکاری با نیروی دریایی عمان در زمینه همکاری‌های مشترک و تعاملات دفاعی مورد بحث قرار گرفت، ناوگروه‌های ما از بنادر عمان بازدید مستمر دارند و سال گذشته نیز کشورمان میزبان هیئت نظامی عمان بود و این مناسبات در جهت امنیت دائمی منطقه صورت می‌گیرد چرا که جهان باید به این نکته توجه داشته باشد که کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران و کشور عمان توان تامین امنیت منطقه را دارند و بنابراین نیازی به حضوری کشورهای بیگانه در منطقه نیست.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به همکاری‌های دفاعی دو کشور خاطر نشان کرد: نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران هر گاه که لازم بوده در بندر سلاله و مسقط پهلو گرفته است.

وی تاکید کرد: ما اطمینان می‌دهیم که جمهوری اسلامی ایران اهل تجاوز و تعدی نیست و پیشرفت نیروهای مسلح کشورمان بر همه آشکار است و از نشانه‌های آن برگزاری رزمایش محمد رسول الله (ص) بود که برای ارتقاء سطح بازدارندگی کشور و دفاع از حریم منطقه صورت گرفت و به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران پیام صلح و دوستی را به کشورهای منطقه اعلام کرد.

سیاری با اشاره به اینکه دفاع از مرزهای آبی و منابع و منافع جمهوری اسلامی ایران در دستور کار نیروی دریایی کشورمان قرار دارد، اظهار داشت: تقویت ایران به معنای تقویت بازدارندگی نیروهای مسلح است و بنابراین هر جا که لازم باشد با قدرت آماده‌ایم.

کد خبر 284849

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha