سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیویورک‌تایمز و اشپیگل در گزارش‌هایی جداگانه اعلام کردند آمریکا در سال ۲۰۱۰ به صورت مخفیانه به شبکه‌های رایانه ای کره شمالی نفوذ کرده‌است، و به واسطه اطلاعاتی که به دست آورده اکنون با اطمینان این کشور را عامل حمله سایبری به شرکت سونی می‌داند.

کره شمالی

براساس گزارش BBC، اين دو روزنامه با استناد به مقامات آمريكايي و مداركي كه از آژانس امنيت ملي آمريكا به بيرون نشت كرده، از عمليات نفوذي آمريكا در سال 2010 پرده برداشتند.

نيويورك‌تايمز مي‌گويد آمريكا در شبكه‌هاي كره شمالي داراي نرم‌افزاري مخفيانه‌است كه در زمان آغاز فعاليت‌هاي خرابكارانه سايبري توسط هكرها در كره شمالي، آمريكايي‌ها را هشيار مي‌كند. اين درحالي است كه كره شمالي همچنان حمله به شركت سوني را انكار مي‌كند.

كاراگاهان آمريكايي مي گويند هكرها پيش از هك كردن شركت سوني براي دو ماه درحال تهيه نقشه‌اي از سيستم‌هاي اين شركت‌بوده‌اند. در حمله سايبري ماه نوامبر به سوني، اطلاعاتي محرمانه از قبيل جزئيات حقوق كارمندان و ايميل‌هاي خصوصي ميان آنها منتشر شد. اين حمله همچنين باعث شد فيلم مصاحبه، كمدي درباره ترور رهبر كره شمالي، در سينماها اكران نشده و به صورت آنلاين منتشر شود.

استيون مرداك متخصص امنيت سايبري دانشگاه كالج لندن مي‌گويد به نظر مي‌آيد سازمان امنيت ملي دست كم تلاشش را كرده تا به شبكه‌هاي كره شمالي نفوذ كند و من اطمينان دارم اين تلاش‌ها بسيار قبل‌تر از سال 2010 آغاز شده‌اند. كره شمالي مدت‌ها است كه يكي از اهداف اصلي آمريكا به شمار مي‌رود.

در اين صورت سازمان امنيت ملي از فعاليت‌هاي كره در راستاي هك كردن شركت سوني آگاهي داشته اما به دلايل امنيتي به اين شركت هشدار نداده‌است. مرداك مي‌گويد اين سازمان شايد به اين دليل اقدامي پيشگيرانه نداشته كه از نوع آسيبي كه اين حمله به بار مي‌آورد ناآگاه بوده‌است و از اين رو امنيت منابع خود را با آگاه ساختن شركت سوني دچار خطر نكرده‌است. يا شايد از ميزان خسارات احتمالي آگاهي داشته‌اند،‌اما اين آسيب‌ها در مقياس امنيت ملي ناچيز بوده‌اند و از اين رو نيازي به آگاه‌سازي سوني احساس نكرده‌اند.

کد خبر 284795

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha