عبدالله آلبوغبیش: در نخستین رویارویی مستقیم و بی‌سابقه میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی و در عملیاتی که می‌تواند به مثابه نقطه تحول در رویارویی آشکار میان دوطرف باشد، یک بالگرد این رژیم یکشنبه‌شب شماری از اعضای شاخه مقاومت حزب‌الله را در داخل سوریه به شهادت رساند تا بدین‌ترتیب رویارویی‌ها میان حزب‌الله و اسرائیل سمت‌وسویی دیگر گیرد.

نقشه

به نوشته روزنامه لبناني السفير، يك بالگرد رژيم صهيونيستي يكشنبه‌شب در حمله‌اي موشكي به منطقه مزارع الامل در استان قنيطره در نزديكي بلندي‌هاي جولان اشغالي، شماري از مبارزان حزب‌الله را هدف گرفت و آنان را به شهادت رساند. يكي از شاخص‌ترين شهداي اين عمليات، جهاد عماد مغنيه فرزند ارشد شهيد عماد مغنيه بود.

در پي اين حمله، حزب‌الله در بيانيه‌اي شهادت شماري از مبارزان خود در جنوب سوريه را تأييد كرد اما به كيفيت واكنش به حمله هيچ اشاره‌اي نكرد و باب تأويل‌ها را در اين باره باز گذاشت. رژيم صهيونيستي هم به همان شيوه خود از اظهارنظر رسمي درباره اين عمليات خودداري ورزيد.

حزب‌الله لبنان از حدود 2 سال پيش و با اشاره به ماهيت اصلي جنگ جاري در سوريه و اعلام خطر درباره آن، وارد كارزار سوريه شد و از آن زمان تاكنون هرچند مبارزان فراواني را از دست داد اما به‌علت برتري ميداني و نظامي و آشنايي با تكنيك‌هاي جنگ پارتيزاني، توانست بخش‌هايي استراتژيك از سوريه را از دست گروه‌هاي تروريستي خارج سازد و يكي از وزنه‌هاي اثرگذار در تغيير معادلات جنگ جاري در سوريه شود. عمليات‌هاي القصير و يبرود در سوريه جزو معروف‌ترين عمليات‌هايي است كه حزب‌الله خود سرنوشت آنها را تعيين كرد و اكنون پس از 2 سال، دبيركل اين حزب‌ سيدحسن نصرالله تأكيد كرد كه ايده سرنگون‌شدن نظام حاكم در سوريه عملا پايان يافته و بايد آن را فراموش كرد.

با وجود اين، عمليات قنيطره و شهادت اين شمار از مبارزان لبناني در جنوب سوريه، تحليل‌هاي فراواني را مطرح كرده است. آنچه در اين عمليات صورت گرفت رويارويي مستقيم و بي‌سابقه‌اي ميان مقاومت لبنان و رژيم صهيونيستي در داخل سوريه است بي‌آنكه اين بار يكي از دوطرف رويارويي، نماينده خود را براي مقابله و نزاع به كارزار فرستاده باشند.

  • انگيزه‌هاي حمله

عمليات يادشده در استان قنيطره در جنوب سوريه صورت گرفت. قنيطره در يك مثلث و در ميانه مرزهاي سوريه، لبنان و فلسطين اشغال‌شده واقع شده است. قنيطره دقيقا در مقابل بلندي‌هاي جولان واقع شده كه رژيم صهيونيستي ده‌ها سال آن را تحت اشغال خود دارد. بنابراين اهميت ژئوسياسي اين استان آشكار مي‌شود و از اين رو، رژيم صهيونيستي آن را منطقه تحت نفوذ خود مي‌داند كه صرفا نقطه رويارويي با نظام حاكم در سوريه است و نه حزب‌الله و بر همين اساس، هرگونه حضور حزب‌الله به هر شكلي كه باشد، از نگاه اين ژريم ممنوع است و بايد به هر قيمتي از آن جلوگيري شود و به همين دليل، از منظر اين رژيم، حضور مبارزان حزب‌الله در اين منطقه گذر از خط قرمزي است كه رژيم صهيونيستي آن را ترسيم كرده است.

از همين روست كه حضور گروه‌هاي تروريستي و مشخصا جبهه النصره در اين منطقه راهبردي تا زماني كه اين رژيم را تهديد نكنند بلكه در فرسايش توان نظامي سوريه اثرگذار‌ باشند، جايز و رواست و باز از همين روست كه اين رژيم نه‌تنها اجازه تحرك ميداني به گروه تروريستي جبهه النصره را در اين منطقه مي‌دهد بلكه اعضاي آن را براي درمان به بيمارستان‌هاي خود نيز مي‌فرستد.

علاوه بر اين انگيزه ميداني، شايد يكي از مهم‌ترين انگيزه‌هاي سياسي بنيامين نتانياهو به‌عنوان ارشدترين مقام اجرايي رژيم صهيونيستي، بهره‌برداري از آن در انتخابات پارلماني اسفندماه دربرابر تحرك دادگاه جنايات بين‌الملل به‌منظور انجام تحقيقات در جنايات جنگي مقام‌هاي اين رژيم در پي درخواست فلسطينيان و پيوستن‌شان به اين دادگاه بين‌المللي باشد. اين تحقيقات به نوعي عقب‌نشيني يا حتي شكست تلاش‌هاي نتانياهو در مجامع بين‌المللي دربرابر فلسطينيان تلقي مي‌شود و از اين رو، نتانياهو بايد به لايه حزبي خود پاسخي قانع‌كننده دهد يا اين تحرك را با دستاوردي ديگر خنثي سازد و از اين رو، اين تحرك مي‌تواند يكي از مهم‌ترين اهداف باشد.

پس از اين عمليات، يوآف گالانت، فرمانده سابق منطقه جنوبي به‌مدت 5سال احتمال داد كه يكي از علل اين حمله مي‌تواند انگيزه‌هاي انتخاباتي باشد زيرا پيش از اين نيز، 5بار زمينه ترور احمد الجعبري از فرماندهان حماس فراهم شد اما هر 5بار اجراي اين عمليات متوقف شد تا اندكي پيش از انتخابات پارلماني رژيم صهيونيستي در سال 2012، عمليات ترور اجرايي شد. با وجود اين، همچنان اين پرسش باقي است كه انگيزه حضور حزب‌الله در اين منطقه چه بوده است؟ به‌نظر مي‌رسد كه يكي از مهم‌ترين علل و انگيزه‌هاي حزب‌الله در اين منطقه استراتژيك، بستن رخنه‌ها و روزنه‌هاي فراهم‌شده براي فعاليت گروه‌هاي تروريستي در اين منطقه است.

اين نخستين‌بار است كه حزب‌الله در اين منطقه راهبردي حضور ميداني مي‌يابد. اين امر به‌معناي عملي‌شدن گفتمان دبيركل حزب‌الله سيدحسن نصرالله درباره رويارويي با تحركات رژيم صهيونيستي در هر منطقه‌اي است و اينكه حمله به سوريه، حمله به محور مقاومت و در نتيجه حمله به حزب‌الله است و بايد با آن برخورد كرد. افزون بر اينكه، سيدحسن نصرالله پيش از اين نيز در اظهارات خود براي ارسال كمك به مبارزان سوري و فلسطيني در منطقه جولان به‌منظور آزادسازي جولان يا حداقل تقويت مقاومت در برابر اسرائيل در اين منطقه اعلام آمادگي كرده بود.

  • بازخوردهاي عمليات در حزب‌الله

در اين بين، هرچند حزب‌الله بهايي سنگين را در اين حمله متحمل شده، اما يكي از مهم‌ترين دستاوردها براي حزب‌الله مي‌تواند اين باشد كه از نگاه اين حزب اكنون برهمگان مشخص شده است كه جنگ جاري در سوريه هرچند در ظاهر تحت نام گروه‌هاي مسلح و تروريستي انجام مي‌گيرد، اما در عمل و در نهايت يك هدف مشخص دارد و آن هدف گرفتن محور مقاومت است كه بايد در برابر اين هدف ايستاد. دستاورد ديگر اين عمليات براي حزب‌الله مي‌تواند اين باشد كه اكنون جبهه شمالي رژيم صهيونيستي ديگر 2‌جبهه نيست بلكه جبهه واحدي است كه از ناقوره در لبنان تا قنيطره و جولان در سوريه امتداد دارد و حزب‌الله فضاي وسيع‌تري را براي مانوردهي و تحرك عليه رژيم صهيونيستي پيدا كرده است.

اين عمليات نكته مهمي را نيز عيان و آشكار كرد و آن پوشش‌دهي گروه‌هاي تروريستي از سوي رژيم صهيونيستي است به‌گونه‌اي كه مي‌توان گفت جنگنده‌هاي اين رژيم به‌عنوان نيروي هوايي اين گروه‌ها عمل مي‌كنند تا با آزادي بيشتري عليه ارتش سوريه اقدام كنند. هرچند تا بدين لحظه سيدحسن نصرالله دبيركل حزب‌الله درباره اين عمليات اظهارنظري مستقيم نكرده و اگرچه پيش‌بيني مي‌شود كه درجريان مراسم تشييع شهداي قنيطره دراين باره اظهارنظر كند، به همان شيوه قبل در سخنراني‌هاي خود تاكتيك‌هاي حزب‌الله براي واكنش به اين عمليات را رو نخواهد كرد بلكه پس از انجام واكنش، درباره آن سخن خواهد گفت. آنچه در اين باره مي‌توان گفت آن است كه واكنش حزب‌الله امري حتمي است. حزب‌الله واكنشي در حجم و اندازه اين عمليات نشان خواهد داد؛ واكنشي حساب‌شده و متناسب با اين عمليات كه نه حزب‌الله را به سوي جنگي علني مي‌كشاند و نه عملياتي كمتر از عمليات رژيم صهيونيستي، اما مشخص نيست كه اين عمليات در داخل سوريه است يا لبنان يا جايي ديگر؛ از همين روست كه رژيم صهيونيستي از ديروز وارد حالت آماده‌باش خود تا اطلاع ثانوي شد.

  • شهداي حزب‌الله در عمليات قنيطره

حزب‌الله لبنان در پي حمله موشكي رژيم صهيونيستي به قنيطره در سوريه، ضمن تأييد شهادت شماري از اعضاي خود، نام آنان را در بيانيه‌اي منتشر كرد. براساس اين بيانيه، محمد احمد عيسي معروف به ابوعيسي از فرماندهان حزب‌الله، جهاد عماد مغنيه فرزند شهيد عماد مغنيه، عباس ابراهيم حجازي معروف به سيدعباس، محمد علي حسن ابوالحسن معروف به كاظم، غازي علي ضاوي معروف به دانيال و علي حسن ابراهيم معروف به ايهاب از مبارزاني بوده‌اند كه در اين عمليات به شهادت رسيده‌اند. ديروز همچنين مراسم تشييع پيكر جهاد عماد مغنيه با حضور شمار زيادي از مردم لبنان در حومه جنوبي بيروت برگزار شد و پيكر وي در كنار آرامگاه پدرش به خاك سپرده شد.

کد خبر 284741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha