همشهری آنلاین: روزنامه لبنانی السفیر نوشت که مقامات مصری تمایل خود را برای گشایش در روابط با حزب الله ابراز کرده و در این چارچوب دیدارهایی بین طرفین جریان دارد.

 مصر برای گشایش روابط با حزب الله لبنان ابراز تمایل کرد

به گزارش ایرنا، السفیر افزود: لبنان اکنون در مرکز توجهات مصر قرار دارد و با توجه به اینکه دو کشور در بحران های کنونی مقابل هم نایستاده اند، قاهره تمایل خود را برای کمک به بیروت برای بهبود جبهه داخلی لبنان ابراز کرده است.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد که قاهره از گشایش در روابط با هر طرف در معادلات سیاسی لبنان و هماهنگی با آن استقبال کرده، به استثناء نیروهایی که تلاش می کنند در امور داخلی آن دخالت و یا علیه منافع این کشور اقدام کنند.

السفیر اضافه کرد: ارزیابی قاهره این است که حزب الله به عنوان یک رکن مهم لبنان و جهان عرب است و برهمین اساس دیدارهایی بین مقامات مصری و حزب الله جریان دارد و انتظار می رود، روابط دو طرف در مرحله آینده تقویت شود.

این روزنامه لبنانی نوشت: به نظر می رسد، قاهره تمایلی ندارد بطور علنی از حزب الله به دلیل حضور نظامی در سوریه انتقاد کند و با در پیش گرفتن رویکری جدید، حاضر نیست مانند دولت اخوان المسلمین (محمد مرسی) بطور کورکورانه از مخالفان سوری که در مقابل نظام دمشق ایستاده اند، حمایت کند.

السفیر افزود: برعکس، مصر خواستار حمایت از دولت سوریه شده و حل سیاسی بحران را بر اساس خواست و اراده ملت این کشور تایید کرده و حفظ ارتش سوریه را ضامن ثبات این کشور دانسته است.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه مصر با هرگونه دخالت خارجی در سوریه و ریخته شدن خون سوری ها مخالفت کرده است، اضافه کرد: شاید حمایت مصر از ارتش سوریه به دلیل این است که این ارتش از نیروهای اصلی در منطقه است و ماموریت حفظ یکپارچگی خاک سوریه و جلوگیری از تکه تکه شدن آن را برعهده دارد.

السفیر خاطرنشان کرد: قاهره بین نظام سوریه و مخالفان آن ایستاده و تحرکات مخالفان در مصر به شدت کاهش یافته و برای آنها دیگر فرصتی به مظنور اقامت و حضور مداوم در خاک این کشور وجود ندارد.

این روزنامه لبنانی نوشت: به نظر می رسد که قاهره از سوی طرف های مختلف برای نقش آفرینی در بحران سوریه و نزدیک کردن دیدگاه های بین نظام و مخالفان غیرمسلح تحت فشار است و بر این اعتقاد می باشد که اگر حل سیاسی بحران شروع شود، مخالفان مسلح نیز مجبور خواهند شد، به صف مخالفان غیرمسلح بپیوندند.

السفیر افزود: مصر اکنون تلاش دارد تا نقشی بزرگتر در صحنه عربی و به ویژه مقابله با خطر تکفیری برعهده بگیرد و بر همین اساس می خواهد در بحران سوریه نقش آفرینی کند.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد: مصر در لبنان نیز همین سیاست را دنبال کرد و توانست با یک نقش آفرینی مهم در زمینه انتخاب مفتی جمهوری لبنان بر فعال شدن 'اهل سنت معتدل' کمک کند.

این روزنامه خاطر نشان کرد: دولت مصر همکاری با الازهر را برای مبارزه با اندیشه تکفیری و ارایه چهره ای روشن از اسلام در کنار مبارزه امنیتی با تروریسم شروع کرده و قاهره معتقد است که این 'معرکه' نیازمند یک رویارویی دینی، اجتماعی و فرهنگی است.

کد خبر 284565

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha