سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲
۱ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: یکی از پرطرفدارترین و فراگیرترین گونه‌های هنرهفتم؛ فیلم تریلر (Thriller) است که در رده بنده ژانرهای سینمایی گاهی به عنوان یک گونه مستقل و در مواردی یک زیرگونه به حساب می‌آید.

ژانر تریلر

تریلر Thriller  یا "مهیج" یک گونه‌ی فراگیر در ادبیات و سینما است که پیشینه طولانی دارد. در ژانر جنایی و گونه ترسناک و جاسوسی و همچنین در آثاری که در آن سوسپانس و تعلیق حرف اول و آخر داستان و ماجراست، فیلم را می‌توانیم تریلر بدانیم.

از این منظر برخی به همین لحاظ؛ تریلر را یک زیر ژانر در گونه‌های ترسناک و جنایی به حساب می‌آوردند. جدای از این در تریلر با یک ماجرای پرکشش طبق قواعد ژانر طرفیم. یعنی اکشن نیز در سطح ماجرا قابل جلوه‌گری است. تمام این انگاره‌ها و جمع آنها با یکدیگر گونه‌ی پرطرفدار ژانر تریلر را تشکیل داده و از سویی سبب استقبال مخاطبان را فراهم آورده است.

تریلر می تواند بسیار به سینمای داستانی و معمایی نزدیک شود. در تاریخ سینما بزرگانی نظیر اورسون ولز، جان هیوستون، استنلی کوبریک و بویژه آلفرد هیچکاک از سرآمدان ساخت اینگونه تریلرها برشمرده می‌شوند.

از حدود ۴ دهه پیش بخشی از سینمای معمایی که به درام روانشناسانه مشهور شده بود کمی تا قسمتی در ژانر تریلر و یا به گونه زیر ژانر "تریلر روانشناسانه" طبقه بندی شده است.

پس در یک "فیلم تریلر" در درجه اول تهییج و ماجرا حرف آخر فیلم است که در قالب تعلیق روایت می‌گردد. در این میان تریلر از داستانک‌های جنایی و معمایی نیز سود می‌برد.

استیون اسپیلبرگ، مارتین اسکورسیزی، رومن پولانسکی، ویلیام فرید کین و سیدنی پولاک در ۲ دهه گذشته و در سالهای اخیر فیلم‌های کوئینتین تارانتینو، دیوید فینچر؛ برایان دی پالما و کریستوفر نولان به نوعی تریلرهای معمایی بسیار استاندارد در این ژانر محسوب شده‌اند.

کد خبر 284730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha