مهدی تهرانی: در تریلر خوش ساخت سرآغاز ، چرخش یک فرفره با دلیل منطقی به معنای بیداری است و واقعیت و اگر برای ثانیه‌ای همین فرفره از حرکت بازایستد، معنای مرگ و نیستی دارد.

مهدی تهرانی

 نه برای یک نفر. و نه برای دو یا سه نفر. همه می‌میرند.

سرآغاز که تقریبا ماه  پیش در 16 ژولای 2010 (جمعه 25 تیرماه 88) در 3800 سالن سینما در آمریکای شمالی و در مناطق دیگر به اکران سراسری در آمد تا اینجای کار حدود 500 میلیون دلار فروش جهانی داشته است.

هر دزدی که شبانه به خانه خلق‌الله بزند ، قطعا بدون فوت وقت سعی می‌کند گرانبهاترین اشیا را بی سروصدا بردارد و برود.حالا دزدی را تصور کنید که اگر صدمیلیون طلا و جواهر هم جلوی چشمش قرار بگیرد ابدا دست به آنها نخواهد زد. چنین دزدی حتی با صاحبخانه نیز کاری ندارد و اصلا برایش مهم است که وی در خواب خوش خود بماند. چرا ؟ چونکه او  خواب دزد است.

در نگاه اول ممکن است این خواب دزدی‌ها مسخره بنظر برسد. اما تصور کنید بسیاری هستند که رازهای بزرگ مالی، اقتصادی و ... شان در ذهن خواب آلوده شان محفوظ است. و اگر رویاهای واقعی و به تبع آن اسرار زندگی آدم‌های کله گنده در هنگام خواب از ذهن و مغزشان بیرون آورده شود چه کارهایی می‌شود با داده‌های بدست آمده کرد؟

با چرخش یک فرفره عملیات خواب دزدی آغاز می‌شود و با بی‌حرکت ماندن آن تفاوت رویا و بیداری بدست می‌آید. اصلا در این فیلم فرفره متر و معیار است. حالا چطور و چگونه؟ اینها داستان‌ها و سئوالاتی است که در آخرین ساخته ی کریستوفر نولان به نام سرآغاز بدان پرداخته می‌شود.

سرآغاز ششمین ساخته مهم و به عبارتی خوش ساخت ترین فیلم کریستوفر نولان 40 ساله پس از کارگردانی آثاری مانند یادآوری (2000) ، بی‌خوابی (2002)،  بتمن ( 2005)، پرستیژ ( 2006)و شوالیه شب (2008) به حساب می‌آیدکه تریلری است  علمی تخیلی، معمایی و فانتزی با دو و نیم ساعت زمان و بودجه ای معادل 160 میلیون دلار.

داستان فیلم سرآغاز در زمانه‌ای نه چندان دور اتفاق می‌افتد . در هنگامه‌ای که همه چیز با برنامه نویسی‌های کامپیوتری و دیجیتال بدست آوردنی است و اگر آدم تیزهوشی بخواهد از این دم و دستگاه استفاده کند و از رموز ماوراالطبیعه نیز مطلع باشد ؛ آن وقت می تواند کاری کند کارستان . که یکی از آنها رخته به ذهن شخص خوابیده است برای دزدیدن هرآنچه که در آن وجود دارد.

 البته بسیاری از اطلاعات اشخاص ، روتین و معمولی است اما اگر اطلاعات ذهنی یک ژنرال بلند پایه نظامی یا یک بانکدار ثروتمند یا یک سیاست مدار پرنفوذ در هنگام خواب به سرقت برود چه ؟ اینجا است که این اطلاعات تمام معادلات را بهم می زنند و تبدیل می شوند به اسلحه ای قدرتمند . اسلحه ای که اگرچه می توان از آن مثبت استفاده کرد اما خب در فیلم سرآغاز قرار نیست همه خوب باشند . اگرچه خبره ترین سارق ذهن و بهترین خواب دزد دنیا که کاراکتر اصلی فیلم نیز هست ، دلایل خاص خود را برای اقداماتش دارد :

یک سرمایه دار و بازرگان کارکشته و بسیار پرنفوذ ژاپنی به نام سایتو (کن واتانابه، او را با فیلم آخرین سامورایی، بیاد بیاورید) به سراغ دام کاب (لئوناردو دی کاپریو) ماهرترین و پرسابقه‌ترین خواب دزد دنیا می‌رود و از او می‌خواهد برای حذف شرکای تجارتی‌اش، اطلاعات مربوط را در هنگام خواب ایشان  بدزدد.

مهدی تهرانی

دام کاب که زبردست ترین افراد در هر رشته و هر تخصصی را کنار خود دارد ،فقط به یک شرط ، معامله با سایتو را می پذیرد . و اینکه سایتو با توجه به نفوذ  و قدرت و آشنایی اش که با برخی از سناتورهای آمریکایی و قضات دارد ترتیبی دهد تا کاب بتواند آزادانه به آمریکا بزگردد و دو فرزندش را ببیند و دیگر به عنوان یک مجرم تحت تعقیب تلقی نگردد . چراکه سالهاست که دام کاب از طرف دولت الالات متحده آمریکا بدلیل همین خواب دزدی ها که اتفاقا عمده آنها بدستور دولت بود ، قربانی شد تا نام کله گنده های دولتی در عملیات های خواب دزدی به میان نیاید .

شروع کار کاب پس از چینش دستیارانش در این عملیات خواب دزدی ، شناسایی رابرت فیشر است ، کسی که پدرش یک امپراطوری اقتصادی را می گرداند و اصلی ترین رقیب سایتو محسوب می شود. ارتباط با فیشر و جلب اعتماد او آسان انجام می گیرد ولی آنچه کل ماجرا را به خطر می اندازد و دام کاب به عنوان گرداننده ی این عملیات هرگز از آن مطلع نیست ،این است که فیشر نیز با چنین عملیات هایی آشنا بوده و اصلا در خواب دزدی تبحر دارد . بنابراین کاب مجبور است به لایه دوم رویاها ی او نیز ورود کند. کاری که اگرچه شدنی است ولی بی مخاطره و کم هزینه هم نیست و بدتر و دشوار تر اینکه  ،کاب مجبور است به لایه های سوم و چهارم ذهن فیشر نیز وارد شود .  جایی که همه چیز بهم می ریزد. زمان و مکان دیگر در کنترل کاب و دستیارانش نیست و و قتی آنها به خود می آیند که در ناکجا آباد گرفتارآمده اند ، اما خب بعضی وقتها فوت کاسه گری به کار می آید...

سرآغاز از آنگونه آثاری است که اطلاع نداشتن از داستان آن در هنگام دیدن فیلم لازم است . دقیقا مثل فیلم اخیر مارتین اسکورسیزی شاتر آیلند و یا حتی مانند رفتگان. بنابراین این یادداشت را توضیحات و معرفی فیلم سرآغاز در نظر بگیرید.

مهدی تهرانی

یک نکته فرعی و البته بسیار مهم دیگر : نه فروش فیلم ونه منحصرا بدلیل بازی ستاره های فیلم نیست که سرآغاز مورد توجه قرار گرفته . سرآغاز اولین ساخته نولان است که فیلمنامه اش اوریژینال و محصول فکر و ذهن خود اوست. پیش از این تمام آثار نولان کارهایی اقتباسی بودند. مهم اینجا است که نولان به عنوان جوانترین استعداد تثبیت شده ی سینما ، بدور از هر جنجالی و با تواضع مشغول کار خودش است . چه تجاری بسازد و چه هنری ، از اسلوبی استفاده می کند که اساتید راستینی مثل اسکورسیزی سالهاست که از این قوانین در ساخته هایشان استفاده می کنند.

بی سبب نیست که این همه ، بزرگان سینما به او و یا به کارگردان هایی مانند برادران کوئن و یا دیوید فینچر امید دارند تا حداقل سینما ی واقعی را حفظ کنند . تجاری ساز و سرگرمی ساز به حد وفور در هالیوود وجود دارند . چیزی که کم است کارگردان هایی هستند که بتوانند جای امثال کلینت ایست وود ، مارتین اسکورسیزی، استیون اسپیلبرگ و یکی دونفر دیگر را بگیرند. آدمهایی مانند همین چند تن کارگردان جوانی که در بالا بدان‌ها اشاره کردم.

کد خبر 113727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز