همشهری آنلاین: قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس آخرین آمار، ۲.۶ درصد دانشجویان دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم به مواد مخدر اعتیاد دارند.

به گزارش ایرنا، علیرضا جزینی در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و دانشگاه تربیت مدرس با هدف اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد و انجام پژوهش‌های کاربردی در حوزه مبارزه با مواد مخدر افزود: با همکاری وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و دانشگاه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، شیوع‌شناسی اعتیاد را در بین دانشجویان کشور آغاز کرده و در صدد اجرايي كردن بحث پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها هستيم.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: 67 درصد دانشجویان معتاد، مصرف مواد مخدر را پیش از ورود به دانشگاه و در دوره متوسطه تجربه کرده‌اند؛ دانشجویانی هم که در خانه‌های مجردی یا خوابگاه‌ها زندگی می‌کنند، بیش از سایرین در معرض آسیب اعتیاد قرار دارند.

جزینی با بیان اینکه ایران در دانش اعتیاد دچار مشکل است، گفت: کشور پیشرفت‌های خوبی در این حوزه داشته اما هنوز عقب‌ماندگی دارد و این عقب‌ماندگی را دانشگاه‌ها می‌توانند جبران کنند.

جزینی با بیان اینکه برخی اساتید هنوز جدی بودن آسیب اعتیاد را باور ندارند، تصریح کرد: اساتید، والدین، مدیران و مسئولین باید این آسیب‌ها را بدانند تا برای آن برنامه‌ریزی کنند، اگر اطلاعات کافی نباشد برنامه‌ریزی‌ها هم ناکارآمد خواهد بود.

وی با بیان اینکه هر ساله موضوعات پژوهشی مربوط به اعتیاد در شورای پژوهش ستاد مبارزه با مواد مخدر تصویب می‌شود، گفت: امسال 202 عنوان تحقیقاتی تصویب شد که برخی از آنها مقرر است توسط محققین و برخی دیگر توسط دانشجویان ارائه شود.

  • ایجاد رشته کارشناسی ارشد مبارزه با مواد مخدر در دانشگاه‌ها

جزینی تصریح کرد: در انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی، وجود یک پایگاه علمی ضروری است تا اطلاعات در اختیار دانشجویان قرار گیرد، یکی از شاخص‌های مهم در حوزه پیشگیری از اعتیاد، اطلاع‌رسانی است. دانشگاه با آگاه‌سازی دانشجویان می‌تواند نقش خوبی را در حوزه پیشگیری از اعتیاد ایفا کند.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از ایجاد رشته کارشناسی ارشد مبارزه با مواد مخدر در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: این موضوع 13 دی ماه 93 در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تصویب شد. با وجود این رشته، می‌توان موضوعات مربوط به حوزه اعتیاد همچون پیشگیری، صیانت، نوع مقابله و ... را در دانشگاه‌ها ارایه کرد.

به گفته جزینی، دانشجویان برای بیدار ماندن و تمرکز بیشتر قرص ریتالین مصرف می‌کنند حال اینکه همه اینها مقدمه بر شروع اعتیاد به مواد روان‌گردان است، یکی از دلایل این امر هم وجود باورهای غلط در خصوص اعتیادآور نبودن این مواد است.

  • اعتیاد 21 درصدی در محیط‌های صنعتی

جزینی گفت: بر اساس شیوع‌شناسی که چندی پیش انجام شد، نرخ شیوع اعتیاد در محیط‌های صنعتی 21 درصد بود، این خطری است که در حوزه صنعت باید به آن توجه جدی داشت زیرا مواد مخدر همه اقشار را هدف قرار داده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با کمک دانشگاه‌ها، رویکرد مبارزه با مواد مخدر محقق شود و دانشگاه تربیت مدرس به عنوان یکی از پایه‌های علمی در این مبارزه قلمداد شود.

کد خبر 284053

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha