مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناپدید شدن ناگهانی پالساری دوگانه که مورد مطالعه اخترشناسان قرار داشت، موجب شگفتی آنها شده‌است.

پالسار

براساس گزارش Cnet، اين رويداد به شعبده‌بازي كيهاني شباهت دارد، رويدادي كه انسان‌ها براي اولين بار شاهد وقوع آن بوده‌اند و نمايانگر جنبه‌هاي گيج‌كننده‌تري از نيروي گرانش است.

اين تكه گم شده از آسمان پالساري دوگانه به نام J1906+0746 است كه در واقع از دو ستاره نوتروني به شدت متراكم تشكيل شده‌است. ستاره‌هاي نوتروني بقاياي ستاره‌هاي بزرگي هستند كه در پي يك رويداد انفجاري از هم پاشيده شده‌اند، ستاره‌هايي كه شايد شعاع آنها كمتر از شهر منهتن آمريكا باشد، اما جرم آنها بيشتر از خورشيد است.

اين دو ستاره نوتروني در پالسار با سرعت بالايي به دور يكديگر مي‌چرخيدند، اما مدار چرخش يكي از آنها به گونه‌اي بود كه هر 144 ميلي‌ثانيه يك‌بار، پرتوي شبيه به نور فانوس‌هاي دريايي از امواج راديويي از خود منتشر مي‌كرد. به گفته اخترشناسان دانشگاه بريتيش كلمبيا، با رديابي دقيق حركات اين پالسار مي‌توان تعاملات گرانشي ميان اين دو ستاره به شدت يكپارچه را با دقتي بالا محاسبه كرد.

اين پالسار كه در فاصله 25 هزار سال نوري از زمين قرار گرفته جوان‌ترين پالسار دوگانه‌اي است كه تاكنون رصد شده‌است و اكنون از ديد اخترشناسان ناپديد شده‌است. دانشمندان تا پيش از ناپديد شدن آن، در تلاش بودند تا پيچ و تاب ايجاد شده در فضا-زمان به واسطه تعاملات شديد گرانشي را در اين پالسار محاسبه كنند.

اما اكنون اين دو ستاره از ديد قدرتمند‌ترين تلسكوپ‌هاي جهان نيز ناپديد شده‌اند، رويدادي كه به واسطه ايجاد انحراف و پيچش در فضا-زمان رخ داده كه ناشي از تعاملات شديد گرانشي ميان دو ستاره‌است. در حقيقت چرخش سريع ستارگان و نيروي گرانش شديد ميان اين دو باعث شده بافت فضا-زمان اطراف آنها دچار پيچش و انحراف شود. به گفته دانشمندان اولين باري است كه چنين پالسار جواني به واسطه وقوع اين رويداد از نظرها ناپديد مي‌شود.

ايجاد انحراف در فضا-زمان تا ابد نمي‌تواند اين ستاره‌ها را از ديد انسان مخفي نگه دارند، زيرا ستاره‌ها به تدريج به مسير پيشين خود بازخواهند گشت، البته اين رويداد تا 160 سال آينده رخ نخواهد‌داد.

کد خبر 284038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha