همشهری آنلاین: یک روزنامه چاپ امارات روز شنبه نوشت: افزایش اختلافات و درگیری در میان سرکرده‌های گروه تروریستی داعش، موجب دستگیری تعداد زیادی از فرماندهان اصلی این گروه شده است.

 اختلاف و درگیری در گروه تروریستی داعش

به گزارش ايرنا، این روزنامه الخلیج افزود: بروز این اختلافات موجب کاهش نفوذ و قدرت آنها بر ادامه فعالیت های تروریستی و همچنین فراهم شدن زمینه برای آزادسازی شهر موصل شده است.

الخلیج افزود: گروه داعش از روی ضعف و استیصال، بی محابا به مردم بی سلاح عراقی در شهرهای 'کرکوک' و 'کوبانی' حمله می کند و از مردم به عنوان سپری انسانی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کند.

این روزنامه همچنین به نقل از یک مقام امنیتی عراقی از کشته شدن 'مازن اللهیبی' یکی از فرماندهان داعش در بخش شرقی 'فلوجه' در استان 'الانبار' خبر داد.

پیش از این نیز گزارش هایی از بروز اختلاف بین اعضای داعش در رسانه ها منتشر شده بود که از فرار آنها به مرزهای ترکیه حکایت داشت.

اعراب هم از اقدامات داعش متعجب شده اند

در همين حال روزنامه الریاض چاپ عربستان نيز روز شنبه در مطلبی با عنوان 'چگونه تروریسم جهان را تغییر داد'، به زعم خود در جستجوی ریشه و عواملی برآمد که توانسته اوضاع و جغرافیای سیاسی جهان را پس از حوادث 11 سپتامبر برهم بزند.

الریاض در تحلیلی به قلم مشاری بن عبدالله النعیم کارشناس سیاسی این روزنامه، به حادثه تروریستی اخیر در مرز شمالی عربستان با عراق که به کشته شدن چندین نیروی نظامی سعودی انجامید و حادثه پاریس اشاره کرد و نوشت: این حادثه فرانسه و دنیا را لرزاند، در حالی که ما مسلمان ها، بزرگترین متضرر اینگونه حوادث ضد بشری هستیم که به دست گروه های ضاله و گمراه صورت می گیرد و تنها مردم بی گناه تاوان آن را می پردازند.

وی افزود: ریشه بروز اینگونه حوادث غیرعادی که در دهه اخیر شاهد آن هستیم را باید در اصول آموزشی ، اجتماعی و سیاسی جستجو و در آن تجدید نظر کرد، بحران هویتی که ما به هیچ وجه در حال حاضر قادر به توقف ادامه آن نیستیم.

النعیم نوشت: درست است که این گروه با اینگونه اعمال ضد بشری اوضاع جهان را تغییر داد، اما نتیجه آن به ضرر ما بود . این اقدامات مانند 'خاری' است در چشم مسلمانان که موجب شد همه جا و همه وقت اتباع مسلمان را در کشورهای جهان تحت نظر گرفته و با دیده شک به آنها بنگرند.

نویسنده افزود: اینگونه اقدامات تروریستی موجب افزایش انزوا و بروز مشکلات جدی برای مسلمانان در جهان شده و هیچ سودی برای ما نداشته است.

کارشناس روزنامه الریاض اضافه کرد: چگونه است که تروریست ها به اعمال و نتیجه اقدامات خود فکر نکرده اند و معلوم نیست، چرا اینها به اقدامات خود ادامه می دهند، چه کسی اینها را قانع کرده که عمل خود را 'جهاد' بدانند و چه عاملی باعث ایجاد ذهنیت مریض آنها شده که به خود اجازه می دهند، مدرسه ای را در پاکستان منفجر و 130 کودک دانش آموز را در آن به قتل برسانند.

النعیم نوشت: شکل گیری چنین جریان ها و گروههایی کار و فکر یک شبه و یک روزه نیست، باید دید چه کسانی پشت پرده تشکیل چنین گروه هایی قرار دارند.

نویسنده افزود: چه شده که کودکی 13 ساله خانواده اش را ترک کرده و به گروه 'داعش' می پیوندد و خود را منفجر می کند تا در خاک کشورش برخی از نزدیکان و حتی فامیل خود را به قتل برساند و چرا جوانی که هنوز 18 سالش بیش نیست به دفتر یک روزنامه در کشوری که تمام امکانات زندگی را برایش فراهم کرده، حمله می کند. باید دید چه عواملی باعث رشد چنین افکار و عقایدی در آنها شده است .

نویسنده عربستانی، سپس در بیان علل اینگونه اقدامات پرداخته و اضافه کرد: ریشه بروز این مشکلات و ناهنجاری ها را باید در سکوت و ضعف و فرهنگ یک اجتماع دانست .

وی انگشت اتهام را متوجه کسانی می داند که با افکار افراطی در حمایت از این افراد و اقدامات آنان، موجب می شوند افکار عمومی جهان پس از هر اقدام تروریستی، انگشت خود را بسوی مسلمانان نشانه روند، امری که موجب سرزنش جامعه اسلامی شده است .

وی به ضعف نظام آموزشی کشورهای عربی و کوتاهی خانواده های آنان در تربیت نسل جدید انتقاد کرده، آن را از جمله عوامل شکل گیری چنین گروه هایی می داند که از سبک جدید و بی محتوای زندگی های امروزی این کشورها ناشی شده است .

النعیم همچنین نوشت: اما اینها تنها دلیل بروز پدیده تروریست در جهان عرب و یا مناطق اسلامی نیست، بلکه در جاهای دیگر جهان مانند فرانسه، انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی نیز افرادی هستند که به گروه داعش پیوسته اند و این بیانگر نقش رسانه های تبلیغاتی در شکل گیری افکار تروریستی در جهان است.

کد خبر 283665

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha