توسعه زیرساخت‌ها و افزایش ناوگان می‌تواند تعداد مسافران فعلی مترو را دوبرابر کرده و درصورت خرید ۲ هزار واگن، این تعداد به ۹میلیون سفر در روز خواهد رسید. البته این وعده‌ای است که تحقق آن نیازمند حمایت جدی دولت است.

تونل مترو

البته اين وعده‌اي است كه تحقق آن نيازمند حمايت جدي دولت است.هابيل درويش با اعلام اين مطلب همچنين به تشريح وضعيت فعلي متروي تهران و روند ساخت آن پرداخت. به گفته وي فاينانس يكي از راهكارهاي خوب براي توسعه متروست اما نمي‌تواند نافي حمايت و پشتيبابي دولت باشد. اين در حالي است كه كل اعتبار دولت براي مترو در سال‌جاري 200ميليارد تومان بوده و كمتر از 5درصد آن پرداخت شده است.

درويش همچنين درباره ساخت متروي شهرهاي اقماري اظهار داشت: پروژه‌هاي اقماري 100درصد دولتي هستند و دولت اگر هزار ميليارد تومان بدهد، كمتر از يك‌سال اين طرح‌ها را به بهره‌برداري مي‌رسانيم. اين در حالي است كه بخش داخل شهر 12هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد. وي همچنين با بيان اينكه قبل از سال91 دولت وقت، پروژه‌هاي عمراني را از مترو جدا كرده و قرار بود دولت اين كار را انجام دهد، گفت: بعد از آن دولت تصميم گرفت پروژه‌هاي اقماري را به شهرداري واگذار كند اما در حال حاضر 2پروژه اقماري در حال انجام و 2پروژه در دست طراحي و مطالعه است.

مديرعامل شركت متروي تهران و حومه با تأكيد بر اينكه شركت متروي تهران امروز قادر است در كشورهاي همسايه هم مترو بسازد و انتقال تكنولوژي بدهد، گفت: ساخت مترو در تهران صددرصد به‌دست متخصصان ايراني و بيش از 50درصد صنعت ريلي بومي‌سازي‌ شده است. هابيل درويش احداث قطعه شمالي خط3 مترو را يكي از سخت‌ترين پروژه‌هاي مترو دانست و توضيح داد: اين خط 37كيلومتري كه از اتوبان آزادگان در جنوب غرب تهران آغاز مي‌شود و تا شهرك قائم در شمال شرق تهران ادامه دارد يكي از مهم‌ترين و سخت‌ترين پروژه‌هاي اجرايي مترو بوده است.

مديرعامل شركت متروي تهران با اشاره به اينكه در خط4 و در ايستگاه بيمه خط مترو مهرآباد انشعاب دارد، افزود: قطارهاي اين خط به‌طور ويژه طراحي شده‌اند و قابليت حمل بار مسافرين را نيز دارند. در اين طرح ايستگاه تبادلي از زير زمين متصل مي‌شود و از طريق 3 راه از خط4 با تونل ارتباطي 200متري به مسافرين ترمينال يك، 2، 4 و 6 خدمات‌دهي مي‌كند. بخشي از اين خط هم ريل‌گذاري شده و تا پايان سال به بهره‌برداري مي‌رسد.

هابيل درويش يكي از مهم‌ترين خطوط مترو در حال ساخت در تهران را خط6 مترو به طول 31كيلومتر اعلام كرد و گفت: اين خط از منطقه دولت آباد در جنوب تهران آغاز مي‌شود كه در نهايت به منطقه كن در شمال غرب مي‌رسد.وي ادامه داد: اين خط به واسطه عبور از بسياري از ميادين اصلي شهر تهران يكي از مهم‌ترين خطوط ارتباطي مترو محسوب مي‌شود كه اميدواريم تا پايان سال95 تكميل و به بهره‌برداري برسد.

درويش درخصوص خط 7مترو كه در دست ساخت است نيز گفت: خط 7 با 2 دستگاه حفار (TBM) كار مي‌كند كه از افسريه تا ورزشگاه تختي به طول 27كيلومتر با 25 ايستگاه طراحي شده و درواقع شرق را به شمال غرب متصل مي‌كند.درويش پس از تشريح پروژه‌هاي در حال ساخت مترو، تأكيد كرد: تا پايان امسال با بهره‌برداري از نيمه شمالي خط3 و نيز خط فرودگاه مهرآباد پوشش حمل‌ونقلي متروي تهران از 4ميليون سفر در روز فراتر مي‌رود كه البته درصورت حمايت دولت و ورود 2هزار واگن جديد به متروي تهران، اين رقم تا 9ميليون سفر در روز نيز قابل افزايش است.

  • متروي شهرهاي اقماري پايتخت در انتظار اعتبارات دولتي

مديرعامل شركت متروي تهران و حومه درباره متروي شهرهاي اقماري پايتخت نيز توضيحاتي ارائه كرد. وي با اشاره به 2پروژه ديگر مربوط به شهرهاي اقماري كه پروژه تهران- اسلامشهر است كه از امتداد خط3 به بهره‌برداري خواهد رسيد، گفت: اين خط در 600متر تونل و 15كيلومتر تا اسلامشهر با 6 ايستگاه طراحي شده و آماده اجراست. همچنين مطالعات طرح خط تهران به گرمسار و پاكدشت به اتمام رسيده و در سال‌هاي آينده درصورت تأمين مالي از سوي دولت قابل اجراست.

درويش درباره پروژه دوم خط تهران به ورامين، پيشوا و گرمسار توضيح داد: اين طرح به طول 110كيلومتر در فاز اول از تهران به ورامين و پيشوا به طول 49كيلومتر و در مدت يك سال اجرايي شد. البته زيرساخت‌هاي اين پروژه تا پيشوا انجام شده و اگر اعتبار توسط دولت تأمين شود، در مدت يك‌سال قابل بهره‌برداري است.

کد خبر 282759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha