مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۹
۰ نفر

سید محمد فخار: از مجموع ۱۹۵/۵میلیارد تومان بودجه متروی تهران تاکنون تنها ۹۵میلیارد تومان پرداخت شده است.

 اين خبر را ديروز معاون حمل و نقل و ترافيك شهردار تهران اعلام كرد. سيدجعفر تشكري هاشمي همچنين افزود: اين در شرايطي است كه كمتر از 80 روز تا پايان سال باقي مانده است و چنانچه با اين اعداد و ارقام بودجه به متروي تهران برسد، 250سال طول مي‌كشد تا متروي تهران تكميل شود. پرداخت قطره‌چكاني بودجه مترو در دولت يازدهم، يادآور شرايطي است كه دولت‌هاي نهم و دهم در قبال مردم تهران داشتند و از آن تعبير به تحريم دولتي مي‌شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران در اين‌باره تصريح كرد كه با توجه به عدد مصوب مجلس شوراي اسلامي، تنها 2‌كيلومتر و با عنايت به رقم پرداخت شده از سوي دولت تا اين تاريخ، تنها يك كيلومتر مترو مي‌توان ساخت و اين در شرايطي است كه مديريت شهري قول ساخت سالانه 30كيلومتر متروي جديد را به شهروندان تهراني داده است و با تدبير شهردار تهران قطعاً به تعهد خويش عمل خواهيم كرد. البته قرار نيست همه فشارها روي گرده مديريت شهري تهران و در نتيجه مردم اين كلانشهر باشد و از اين‌رو در اين مقطع زماني كه فصل بودجه‌بندي در مجلس شوراي اسلامي است، زمان آن رسيده كه مطالبه سهم مردم تهران از بودجه حمل‌ونقل عمومي را از دولت مورد تأكيد قرار دهيم.

پرداخت قطره چكاني بودجه متروي تهران در شرايطي رخ مي‌دهد كه بر اثر آلودگي هوا سلامت مردم تهران با خطر روبه‌رو شده و آلاينده‌هاي هوا حتي جان شهروندان را به مخاطره انداخته است. بدين‌ترتيب اگر نمايندگان مجلس و دولتمردان اعتقاد دارند اصلي‌ترين مشكل پايتخت آلودگي هواست، زمان آن فرارسيده كه توسعه حمل‌ونقل عمومي را مورد توجه جدي قرار داده و همه با هم كمك كنيم تا سال آينده گسترش جهشي ناوگان حمل‌ونقل شهري رقم بخورد.به گفته معاون شهردار تهران بايد در مطالبه حق مردم تهران صداقت و البته سماجت داشت و فراموش نكرد كه براي دريافت مطالبات شهروندان اين كلانشهر جلوي پايمان فرش قرمز پهن نكرده‌اند.

تشكري هاشمي تصريح كرد: خود را موظف مي‌دانيم جلوي پاي افرادي كه حمل‌ونقل عمومي را براي رفت‌وآمد انتخاب كرده و مي‌كنند، فرش قرمز پهن كنيم و از تمام ظرفيت‌هاي موجود به اين منظور استفاده كنيم. وي با تأكيد بر اينكه بايد از ظرفيت‌هايي همچون فاينانس و اعتبارات صندوق توسعه ملي به بخش خصوصي به‌منظور توسعه حمل‌ونقل عمومي حداكثر استفاده را به عمل آوريم، اضافه كرد: به اين منظور مجموعه‌هاي مترو، اتوبوسراني و تاكسيراني و ساير مجموعه‌هاي دست‌اندركار حمل‌ونقل شهري بايد از هيچ تلاش و كوششي فروگذار نكنند.

12هزار ميليارد تومان اعتبار

برنامه 5ساله پيشرفت تهران كه از ابتداي سال‌جاري آغاز شده، مديريت شهري را موظف مي‌كند هر سال 30كيلومتر به ‌متروي شهر تهران بيفزايد. در اين زمينه امسال بخش شمالي خط3 و فاز نخست خط7 قرار است تكميل و بهره‌برداري شود. هابيل درويش مديرعامل شركت مترو تهران در اين‌باره اظهار كرد: تدبير شهردار تهران اين است كه تا پايان سال95 تمام 200كيلومتر خط متروي در حال ساخت به بهره‌برداري برسد و براي اين كار 12هزار ميليارد تومان اعتبار نيازمنديم.

تلنبار بدهي‌هاي دولتي

درحالي‌كه حدود 2ماه تا پايان سال باقي‌مانده، علاوه بر تأخير پرداخت بودجه مترو كه مجلس آن را مصوب كرده، دولت در بخش عمراني مترو 104ميليارد تومان به شهرداري بدهكار است.

مسعود رنجبريان مديركل برنامه‌ريزي و توسعه شهري معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري در اين‌باره تصريح كرد: در بخش يارانه بليت مترو نيز 75ميليارد تومان مصوب دولت در اين بخش بوده كه تاكنون 50ميليارد تومان به شهرداري پرداخت شده است. از طرح احداث قطار شهري ورامين نيز كه 20ميليارد تومان اعتبار مصوب داشته نيز تنها 3ميليارد تومان تا‌كنون پرداخت شده است. در طرح احداث قطار شهري پرند نيز60ميليارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده بود كه تاكنون تنها 15ميليارد تومان از آن پرداخت شده است.

صرفه‌جويي سوخت شرط بودجه دهي

در سال‌جاري براي نخستين‌بار 2فرصت استفاده از منابع دولتي در حوزه حمل‌ونقل عمومي پيش آمده كه اعتبار آن 100ميليارد دلار است و حمل‌ونقل هم مي‌تواند از اين سهم استفاده كند. در اين خصوص مطالعات كاهش و صرفه‌جويي مصرف سوخت ارائه شد كه اكنون طرحي به سازمان بهينه‌سازي‌ مصرف سوخت ارائه شده و آن طرح با تعديلاتي به شوراي اقتصاد فرستاده شده است. در اين طرح در قبال مسافريني كه از مدهاي حمل‌ونقل عمومي استفاده مي‌كنند دولت از محل بودجه مذكور پرداختي به حوزه حمل‌ونقل خواهد داشت. استفاده از اين قانون طي 10سال صورت خواهد گرفت.

 

کد خبر 283147

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha