همشهری آنلاین: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح فضای سایبر را از فضاهای جدی میدان نبرد توصیف کرد و گفت: امروز جنگ‌های کلاسیک جای خود را به تلاش برای فروپاشی از درون داده است.

حسین دهقان

به گزارش تسنیم، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز در همایش ملی فرماندهی و کنترل ایران (C41) با بیان اینکه میدان نبرد همیشه دستخوش تغییرات بوده است، گفت: بیهوده نیست که بگوییم که جنگ همزاد بشر است.

وی افزود: اگر جنگ را صحنه مرگ و حیات تلقی کنیم، باید مجموعه‌ای از ابزار را بپذیریم که در این صورت طرفی پیروز می‌شود که عزم پیروزی را بر خود ببیند و جدا از آن نیز باید ابزار لازم برای این کار را داشته باشد تا در نهایت به آن هدف مقدس خود نائل شود.

وزیر دفاع قدرت تصمیم‌گیری و قدرت هدایت را از عناصر تعیین کننده در صحنه نبرد دانست و گفت: اگر کسی از قدرت تصمیم‌گیری کافی برخوردار باشد می‌تواند معادلات را تغییر دهد.

دهقان هنر بکارگیری امکانات برای رسیدن به هدف و هماهنگی بین سطوح را از ابزار فرماندهی و کنترل دانست و گفت: امروز آن چیزی که بسیار مهم و قابل توجه است هوشمندسازی تمام عناصر درگیر در یک میدان نبرد است.

وی تصریح کرد: امروز بیش از پیش به در هم‌تنیدگی و هوشمندسازی تمامی ابزار به گونه‌ای که موثرترین اقدام توسط موثرترین واحد عملیات به کار گرفته شود، نیازمندیم.

وزیر دفاع با بیان اینکه امروز سطح عملیات از راهبرد تا تاکتیک به دلیل توسعه فناوری اطلاعات در هم ادغام شده است، خاطر نشان کرد: امروز فضای نبرد مثل فضای گذشته به شکل سنتی نیست و تغییرات به وجود آمده ما را مجاب می‌کند که بیش از پیش به سمت بحث فرماندهی و کنترل هوشمند برویم. امروز در طول زمان و مکان نمی‌جنگیم و دامنه جنگ‌ها از زمین و هوا گذشته و وارد فضای مجازی شده است.

دهقان فضای سایبر را از فضاهای جدی میدان نبرد توصیف کرد و گفت: امروز با فرستادن یک ویروس می‌توان کار جنگ کلاسیک را انجام داد.

وی در ادامه پهپاد را از دیگر ابزارهای مدرن در فرماندهی و کنترل دانست و افزود: از پهپاد به عنوان یک عامل شناسایی استفاده می‌شود تا کار ارسال اطلاعات آنلاین را به عنوان یک عنصر واسط برای شبکه‌های ارتباطی را انجام داده باشد.

وزیر دفاع افزود: امروز دامنه جنگ‌ها تا اعماق یک کشور ادامه پیدا می‌کند و عملیات موثر طراحی و اجرا می‌شود و جنگ‌ها به گونه‌ای است که کشورها به سمت آن عنصر تاثیرگذار می‌روند. یعنی برای آنکه کشوری را زمین‌گیر کنند به سمت آن عنصر تاثیرگذار که برنامه جنگ را برعهده دارد می‌رود تا آن را منهدم کند.

وی با بیان اینکه امروز کسی به دنبال جنگ‌های فرسایشی و بلندمدت نیست و اشغالگری دیگر معنا ندارد، تصریح کرد: امروزه تلاش می‌شود با ایجاد فضاها و دسته‌های نیابتی در درون سیستم‌های سیاسی، فضای آن کشور به گونه‌ای تنظیم شود که فروپاشی از داخل بوجود آید که در همین راستا مشاهده می‌شود که دیگر آمریکا حاضر نیست در سوریه حضور فیزیکی داشته باشد و سعی می‌کند به شکل نیابتی به هدف خود دست یابد.

دهقان خاطر نشان کرد: اگر قرار است عملیاتی صورت گیرد باید آن عملیات سریع و برق‌آسا باشد تا تضمین‌کننده قطعی پیروزی شود. امروز کسی با اطلاعات محدود وارد جنگ‌ها نمی‌شود و سلاح‌ها و ابزارهای جنگی به سمتی رفته‌اند که هوشمند شده‌اند. یعنی برد بالا و امکان نگه‌داشت در بازه‌های زمانی زیاد از ویژگی‌های مدرن سلاح‌ها هستند.

وزیر دفاع افزایش سرعت در فرآیند تصمیم‌گیری را یک اصل مهم دیگر در فرماندهی و کنترل دانست و گفت: البته اطلاعات دریافتی نیز نباید اغتشاش را بوجود آورد تا با تکیه بر همان اطلاعات بشود تصمیم‌های درستی گرفت.

وی اشراف در صحنه نبرد، آگاهی از وضعیت، شبکه‌سازی حسگرها و امنیت پایدار را از دیگر ملزومات فرماندهی و کنترل عنوان کرد و گفت: امروزه باید بدانیم در چه عرصه‌ای و با چه دشمنی مواجه هستیم. باید بدانیم ما چه داریم و دشمن چه دارد. یعنی کاستی‌ها و توانمندی‌های دو طرف مورد ارزیابی قرار گیرد که در این صورت هدف نهایی که همان پیروزی است دست‌یافتنی می‌شود.

کد خبر 281243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha