شورای شهر تهران با همکاری کارشناسان حوزه شهرسازی سند جامع مدیریت و حفاظت بیشتر از بناهای تاریخی شهر تهران را تهیه کرد.

بناهای تاریخی


رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران ديروز در نشست مشترك خود با مديران و متخصصان حوزه شهرسازي و معماري ارائه اين سند را به شرط آنكه موضوع وضعيت موجود، آسيب‌شناسي و مديريت بافت‌هاي تاريخي در اين سند مورد توجه قرار بگيرد مثبت ارزيابي كرد. محمد سالاري گفت: موضوع صيانت از بافت‌هاي تاريخي دغدغه مسئولان كشور به‌ويژه مقام معظم رهبري است چون بحث هويت‌بخشي به كلانشهر تهران به‌عنوان پايتخت مطرح است. سالاري تأكيد كرد: متأسفانه در حال حاضر برخي بناهاي تاريخي متروكه و محل بروز آسيب‌هاي اجتماعي است. او گفت: لازم است در اين سند به نحوه بهره‌برداري از بافت‌هاي تاريخي نيز پرداخته شود.به گفته سالاري، يكي از دلايل تخليه بافت‌هاي تاريخي بي‌تدبيري در نحوه بهره‌برداري از آنها و پرداختن صرف به موضوع حفاظت و صيانت است.

زهره داوودپور مديركل دفتر طراحي كالبدي وزارت راه و شهر‌سازي نيز در نشست مشترك با رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران گفت: سند جامع بافت‌هاي تاريخي براي دستيابي به جايگاه خود نياز به پيگيري مداوم، اصلاح قوانين و اصلاح نگرش دارد.

محمدباقر خسروي، مديربافت و بناهاي تاريخي شهرداري تهران نيز با انتقاد از تصور موجود كه بافت تاريخي را بافت‌ فرسوده نامگذاري مي‌كند، حل مشكلات بافت‌هاي تاريخي را نيازمند عزم جدي، تحول مديريتي و تغيير باورعمومي اعلام كرد و گفت: در مديريت بافت‌هاي تاريخي دچار تعارضات ساختاري و سازماني هستيم و قوانين موجود نيز كارآمد نيستند. به گفته او نقشه راهي كه نخستين سند جامع مديريت و حفاظت بافت و بناهاي تاريخي تهران است به چالش‌هاي مرتبط با بافت‌هاي تاريخي توجه كرده و نظر شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي را نيز ارزيابي و تأييد كرده است.

کد خبر 280302

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha