رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور که به مشهد سفر کرده است در جلسه تخصصی صبح دیروز ستاد هماهنگی خدمات سفر در مشهد به موضوع بناهای تاریخی و تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی در بهبود وضعیت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور اشاره کرد.

مسعود سلطانی‌فر از تلاش‌ها برای حل مشکلات بناهای تاریخی در کشور و تشکیل هیأت امنا برای اداره بناهای تاریخی در کشور خبر داد. به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، اگر اماکن فاخر میراث فرهنگی به‌خوبی اداره شوند، بسیاری از مشکلات حل و بسیاری از ظرفیت‌ها فعال می‌شود. آنطور که سلطانی‌فر خبر داده، قرار است برای هر کدام از بناهای تاریخی، هیأت امنا ایجاد شود که شامل مطلعین، استادان دانشگاه، باستان‌شناسان و متخصصان می‌شود تا وضعیت اداره‌ آنها بهتر شود. معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین به تدوین برنامه ششم توسعه در سال آینده توسط هیأت دولت اشاره کرد.

او گفت: مجموعه میراث فرهنگی باید تمام تلاش خود را بکند تا دایره سهم خود را در این برنامه، گسترش دهد، زیرا همانطور که می‌دانیم سازمان میراث فرهنگی نتوانسته همگام با سایر بخش‌های کشور رشد و توسعه داشته باشد. بنابراین باید تمام تلاش‌ها صرف بازگرداندن سازمان به روند توسعه کشور شود. سلطانی‌فر اما به برخی تصمیمات گذشته در سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد که موجب تخریب و آسیب‌رساندن به سازمان میراث فرهنگی و آثار تاریخی کشور شد.

او گفت: تصمیم‌های غیرمنطقی و عجولانه به سازمان میراث فرهنگی ضربه زیادی زد. بسیاری از کارشناسان از این مجموعه بیرون رفتند و آثار تاریخی زیادی صدمه دیدند که باید با سیاستگذاری‌های صحیح، این خسارت‌ها را جبران کرد.

سلطانی‌فر با بیان اینکه یکی از مسئولیت‌های سازمان، حفاظت از میراث فرهنگی است، ادامه داد: از میان حدود یک‌میلیون اثر باستانی که در کشور داریم، فقط 32هزار اثر تاکنون به ثبت رسیده‌اند. یعنی تنها 3درصد از آثار میراث فرهنگی کشور ثبت شده است. وی سپس به موضوع مرمت و بازسازی آثار و بناها اشاره کرد و گفت: یک درصد میراث فرهنگی کشور مرمت، بازسازی و نگهداری شده‌اند. بنابراین باید سیاستگذاری‌های این حوزه تغییر کند.

سلطانی‌فر اما به حجم بالای خروج گردشگر از کشور و حجم پایین ورود گردشگران اشاره کرد و گفت: سالانه حدود 7‌میلیون گردشگر از کشور خارج می‌شوند و تنها 4میلیون گردشگر وارد کشور می‌شوند. اگر آن 7‌میلیون گردشگر خروجی به‌طور میانگین 1500دلار خرج کرده باشند، 15میلیارد دلار از کشور خارج کردند و اگر این 4میلیون نفر به‌صورت میانگین نفری 500دلار در کشور ما خرج کرده باشند، 3تا 4میلیارد دلار ارزآوری داشته است.

 

کد خبر 251476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز