محمد باریکانی: این نخستین بار در کشور است که ۴۴خانه‌ تاریخی به‌صورت یکجا در قالب یک توافقنامه دوجانبه به یکی از شهرداری‌ها واگذار می‌شود.

خانه تاریخی-شیراز

واگذاري اين بنا‌ها در جلسه «اعطاي احكام انجمن‌هاي ميراث استان فارس» و با توافق سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و شهرداري شيراز به‌منظور احياي خانه‌هاي ميراثي بافت تاريخي شيراز صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، مسعود سلطاني فر كه به‌منظور شركت در مراسم بزرگداشت روز سعدي به استان فارس سفر كرده بود با حضور در جلسه اعطاي احكام انجمن‌هاي ميراث استان فارس و بدون برنامه از پيش تعيين شده با مسئولين شهري شيراز توافق كرد كه 44بناي تاريخي به شهرداري شيراز واگذار شود.

در اين جلسه كه احمدي استاندار فارس، پاك‌فطرت شهردار شيراز، يعقوبي رئيس شوراي اسلامي شهر شيراز و اميري مديركل ميراث فرهنگي استان فارس نيز حضور داشتند، احياي 44خانه تاريخي و فرهنگي در بافت تاريخي شهر شيراز مورد توافق دوطرف قرار گرفت.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي از ابتداي مسئوليت خود در اين سازمان در ده‌ها سخنراني اعلام كرده بود كه سازمان ميراث فرهنگي به تنهايي قادر به حفاظت، مرمت و احياي بناهاي تاريخي كشور نيست. مسعود سلطاني‌فر از سرمايه‌گذاران بخش خصوصي و سازمان‌هاي دولتي و نيمه‌خصوصي خواسته بود تا با ورود به سرمايه‌گذاري در بخش ميراث فرهنگي كشور ازتخريب بناهاي تاريخي جلوگيري شود.

درصورتجلسه توافق آورده شده است: 44باب خانه تاريخي فرهنگي در بافت تاريخي شيراز كه در مالكيت سازمان ميراث فرهنگي قرار دارد با نظارت عالي معاونت ميراث فرهنگي كشور و صندوق احيا و بهره‌برداري از بافت‌ها و بناهاي تاريخي و اداره كل ميراث فرهنگي استان فارس با هدف حفاظت، مرمت، احيا، معرفي و بهره‌برداري شايسته با كاربري مناسب، با همكاري و سرمايه‌گذاري در اختيار شهرداري شيراز قرار مي‌گيرد.

بهره‌برداري از اين خانه‌ها براي مدت معين و با رعايت قوانين و مقررات جاري و حفظ مالكيت ميراث فرهنگي در اختيار شهرداري شيراز قرار مي‌گيرد. جزئيات اين توافق نيز در قالب قرارداد بين دو طرف طي 2 هفته آينده تنظيم مي‌شود.

  • تبديل خانه‌هاي تاريخي شيراز به رستوران، هتل و چايخانه

شهردار شيراز درباره واگذاري 44بناي تاريخي به شهرداري شيراز گفت: احياي بناهاي تاريخي بزرگ‌ترين سرمايه براي مردم شيراز است.

به گفته عليرضا پاك‌فطرت، شهرداري شيراز با هدف فرهنگي وارد جريان احيا، مرمت، معرفي و بهره‌برداري از خانه‌هاي تاريخي شده است.

شهردار شيراز افزود: شهر شيراز 360هكتار بافت تاريخي دارد كه به‌عنوان قلب شيراز براي استان فارس اهميت قابل توجهي دارد.

وي ادامه داد: بناهاي نفيس، تاريخي و ارزشمندي در بافت تاريخي شيراز قرار ندارد كه تعدادي از اين بناها در اختيار صاحبان املاك هستند و تعدادي ديگر را سازمان ميراث فرهنگي خريداري كرده و در اختيار دارد. با توجه به اينكه حفظ و نگهداري از اين بناهاي تاريخي و ميراثي وظيفه همه ما و شهروندان است، شهرداري نسبت به مرمت و احياي آنها اعلام آمادگي كرده است. وي با اشاره به اينكه خانه‌هاي تاريخي شيراز پس از مرمت و احيا در چرخه گردشگري اقتصادي قرار مي‌گيرند، يادآور شد:

تمامي مراحل احيا و بهره‌برداري از اين خانه‌ها با نظارت عالي سازمان ميراث و با سرعت و دقت در حفظ اصالت بناها انجام مي‌شود. پاك‌فطرت تصريح كرد: بناهاي تاريخي مورد توافق، پتانسيل تبديل شدن به رستوران، چايخانه، هتل و مراكز اسكان گردشگران را دارد. وي گفت: شهرداري شيراز ارزش و اهميت هر كدام از اين بناها را مي‌داند و با هدف فرهنگي وارد اين جريان شده است.

به گفته شهردار شيراز، تمامي بناهاي واگذار شده قابل بازسازي و بهره‌برداري هستند اما با توجه به تفاوت خانه‌ها در ميزان مرمت، پيش‌بيني مي‌شود هر كدام از بناها 4‌ماه تا 2سال زمان براي مرمت و احيا نياز داشته باشند.

  • گام بزرگ شهرداري در حفظ بناهاي تاريخي شيراز

نماينده مردم شيراز در مجلس اما ورود شهرداري شيراز به موضوع حفاظت و مرمت بناهاي تاريخي را گامي بزرگ خوانده كه بايد ادامه پيدا كند.

نماينده شيراز گفته است كه خانه‌هاي تاريخي به‌عنوان يك منبع ثروت مي‌توانند در معرفي بخشي از فرهنگ و تمدن مورد استفاده قرار گيرند و مشكلات اجتماعي و اقتصادي جوامع محلي را مرتفع كنند.

به گفته جعفر قادري، طرح حمايت از بافت‌ها و بناهاي تاريخي و مالكين و ساكنين اين اماكن نيز در يك كميسيون مشترك در مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي است.

نماينده شيراز همچنين با تأكيد بر تأثير تغيير كاربري خانه‌هاي تاريخي در جذب گردشگر و ايجاد رونق اقتصادي در جامعه محلي گفت: منتفع شدن مالكين خانه‌هاي تاريخي از مهم‌ترين ابعاد احيا و بهره‌برداري از اين اماكن است.

به گفته قادري، مالكين خانه‌هاي تاريخي با زحمات فراوان طي سال‌هاي متمادي از اين بناها حفاظت كرده‌اند كه با تغيير كاربري و مرمت بناها، علاوه بر اينكه به سود اقتصادي مي‌رسند از آثار تاريخي ارزشمند نيز حفاظت مي‌شود.

  • ضرورت حفاظت از بافت تاريخي

بافت تاريخي شيراز در 5سال اخير با اتفاقات ناخوشايندي مواجه شد همين چند‌ماه پيش بود كه تخريب شبانه چند خانه تاريخي به بهانه اجراي طرح توسعه شهري در بافت تاريخي شيراز موجب اعتراض دوستداران ميراث فرهنگي شد و سازمان ميراث فرهنگي با اعزام هيأت كارشناسي خود به اين بافت انجام هرگونه برنامه توسعه شهري را در بافت تاريخي منوط به‌نظر كارشناسان اين سازمان كرد.

کد خبر 292919

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha