یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان می‌گویند ایرانی‌ها این بنای شگفت‌انگیز را به عنوان بانک برای اولین بار در جهان ساختند.

بانک

اینجا شهری است كه «اولین صندوق امانات جهان» در آنجا ساخته شده است. یكی از عجایب هفتگانه ایران كه در 5 كیلومتری شهرستان مهریز و 40 كیلومتری شهر یزد واقع شده است.

  • سفر به سریزد

تعجب نكنید بله درست متوجه شده‌اید صحبت از اولین بانك تاریخ بشر و یا نخستین صندوق امانات دنیاست، پس با ما همراه باشید تا سركی بكشیم به روستای سریزد.

در این سفر خانم «هدیه مقدم» - كارشناس و مدیر بخش سریزد در دفتر توسعه و آبادانی ارگ سریزد- با ما همراه است.خانم مقدم می‌گوید:« سریزد یكی از روستاهای شهرستان مهریز است كه قدمتی چند هزار ساله دارد.»

سالیان زیادی مردم برای اینكه وارد شهر یزد شوند، باید از این محدوده می‌گذشتند به همین خاطر به این روستا، «سریزد» می‌گویند، البته در گذشته یزد با نام «ایساتیس» شناخته می‌شده است و پیش از آن هم با نام «فرافر» آنجا را می‌شناخته‌اند.

آدرس كه می‌خواهم خانم مقدم می‌گوید، به ۳۰ كیلومتری جنوب شهر یزد كه برسید قلعه سریزد را می‌توانید ببینید.

بعد از ساعت‌ها رانندگی به روستای سریزد می‌رسیم. خانم مقدم تاكید دارد كه خودمان را هر چه زود‌تر به ارگ برسانیم تا بتوانیم قدیمی‌ترین صندوق امانات دنیا را ببینیم.

هوا تقریبا تاریك شده است، در روستا به جز یك مغازه نان فروشی و یك مغازه بقالی مغازه دیگری وجود ندارد، یك مدرسه خیلی كوچك هم در روستا وجود دارد كه بچه‌های روستا در آنجا درس می‌خوانند اما حالا بیشتر افرادی كه در این روستا زندگی می‌كنند زنان و مردان سالخورده هستند كه فرزندانشان برای كار یا تحصیل به شهرها و روستاهای دیگر رفته‌اند.

منبع:همشهري سرنخ

کد خبر 285971

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha