چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جلد سوم کتاب «ادبیات نمایشی در ایران » اثر جمشید ملک پور پس از گذشت 30 سال از سوی انتشارات توس به بازار کتاب عرضه می‌شود.

محسن باقر زاده ضمن اعلام این خبر به همشهری آنلاین گفت که چاپ دوم  جلد های اول و دوم این اثر هم ‌آماده شده است تا در هفته آینده هر سه این مجلدات به بازار کتاب عرضه شود.

به گفته باقر زاده در جلد سوم این کتاب ، مولف به نمایشها و جریانهای نمایشی از کودتای سوم اسفند 1299 تا پایان دوران حکومت رضا شاه در شهریور 20 می پردازد.

دراین مجلد رضا کمال شهرزاد،حسن مقدم، میرزاده عشقی، صادق هدایت، سعید نفیسی  و گریگور یقیکیان و آثارشان به تفضیل موردنقد و ارزیابی قرار گرفته و معرفی شده است.

کتاب ملک پوردر شش بخش و بیش از 540 صفحه نوشته شده است و مباحثی چون از کودتا تا جنگ جهانی دوم، نمایش ، اپرت نویسی، نمایشنامه نویسی،مباحث نظری و آموزشی و متون نمایشی آمده است.

دو جلد ابتدایی کتاب ملک پوراز جمله کتاب‌های معتبر دراین حوزه به شمار می‌رود و به اعتقاد برخی از کتابشناسان نامی چون ایرج افشار، کمتر اثری توانسته این بخش از ادبیات را در تاریخ معاصر ایران به خوبی ملک پور معرفی کند. همچنانکه فرخ غفاری  مولف و فیلمساز نامی هم از این اثر به عنوان کاری قابل اعتنا یاد کرد.

مولف در مقدمه کتاب خود آورده است که یکی از دلایل تاخیر سه دهه ای برای جلدسوم را وسواس برای دستیابی به برخی از اسناد ذکر  کرده است و همچنین از برخی از سارقان فرهنگی ابراز گله مندی کرده است که چگونه از دوجلد  ابتدایی این کتاب استفاده می کردند ، بدون آنکه به آن ارجاع دهند.

باقر زاده همچنین گفت که این کتاب سه جلد دیگری هم دارد که مولف آن ها را هم پس از تکمیل شدن انتشار خواهد داد.

کد خبر 27995

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز