شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان در روند واکسن ابولا یک گام دیگر به جلو برداشته‌ و به مرحله کارآزمایی‌هایی کارآیی در مقیاس بزرگ این واکسن نزدیکتر شده‌‌اند.

آزمایش این واکسن بوسیله دانشمندان آمریکایی بر روی ۲۰ فرد سالم که در معرض خطر ابتلا به این بیماری نبوده‌اند و نتایج آن در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، نشان داد که واکسن هیچ اثر جانبی وخیمی ندارد و همانطور که امید می‌رفت باعث ایجاد پاسخ ایمنی بر ضد ویروس ابولا شد.

این واکسن که به طور مشترک بوسیله شرکت گلاکسواسمیت کلاین و انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا (NIAID) ساخته شده است حاوی ژنی برای پروتئین سطحی ابولا است که درون یک آدنوویروس بی‌ضرر شمپانزه‌ای قرار داده شده است.

دکتر آنتونی فاوچی رئیس NIAID درباره این واکسن گفت پژوهشگران در NIAID در بتسدای مریلند از ۲ سپتامبر کارآزمایی بر روی این واکسن را شروع کرند و مسیر تسریع‌شده تولید این واکسن می‌تواند به کارآزمایی بر روی ۱۵۰۰۰ در لیبریا و سیرالئون در میانه ماه ژانویه بینجامد.

سایر مطالعات کوچک بر روی واکسن که بر روی هم ۲۶۰ نفر را در برمی‌گیردِ، قرار است در مالی، بریتانیا و سوئیس انجام شود و تا ماه آینده داده‌های آنها بدست آید. ریپلی بالو که رئیس بخش تولید واکسن ابولا در شرکت GSK ld این شرکت پیش از آنکه بتواند طرح‌هایش برای بررسی‌های کارآیی را نهایی کند، به این داده‌ها نیاز دارد. بالو می‌گوید کارآزمایی‌هایی در حال انجام می‌تواند روشن کند کدام دوز این واکسن قوی‌ترین پاسخ‌های ایمنی بدون عوارض جانبی را ایجاد کند.

این دانشمندان در مقاله‌شان در نشریه پزشکی نیوانگلند نتایج دو دوز متفاوت واکسن را گزارش کرده‌‌اند. دوز بالاتر باعث پاسخ‌های آنتی‌بادی و سلول‌های ‌T در افراد مورد آزمایش شد، اما دو نفر از آنها تب گذرایی ایجاد کرد. تب نشانه اولیه خود ابولا هم هست و واکسنی که درجه حرارت بدن را بالا ببرد ممکن است باعث نگرانی بی‌مورد درباره ابتلای فرد به بیماری شود.

بالو می‌گوید: «ما دوزی از واکسن را می‌خواهیم که هم ایمنی‌زا باشد و هم پروفایل عوارض جانبی قابل‌قبولی داشته باشد، از جمله میزان پایین تب.«

کد خبر 279563

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha