گروه اقتصادی: توافق برسرقیمت گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان در مذاکرات خط لوله صلح از سوی برخی کارشناسان توافق غیر عادلانه دانسته شده است.

در این زمینه‌هادی نژاد حسینیان معاون سابق امور بین الملل وزارت نفت درگفتگویی با ایسنا توافق‌های اخیر برای صادرات گاز به هند و پاکستان را با توجه به شرایط بازار از نظر قیمت غیر قابل قبول داشت.

وی افزود: تقاضا در بازار گاز بیشتر از عرضه آن است و به‌همین‌دلیل فروشندگان به کسانی می‌فروشند که پول بیشتری می‌پردازند. نژاد حسینیان اضافه کرد: در مورد ایران مسئله کاملا روشن است. ما می‌توانیم گازمان را هم به بازار اروپا و آمریکا صادر کنیم و هم به بازار آسیا. قیمت بازار جنوب اروپا تقریبا برابر قیمت فروش گاز ما به ترکیه است و در آنجا خریدارهای زیادی هستند. برای قیمت بازار آسیا هم چون خط لوله رقیبی مطرح نیست، لذا باید قیمت قراردادهای اخیرگاز‌مایع طبیعی را در منطقه ملاک قراردهیم که در حدود 11 دلار هم معامله شده است. در حالی‌که قیمت گاز‌مایع طبیعی براساس قیمت گازی که توافق شده کمتر از 5/6 دلار است.

تخفیف 32 درصدی صورت گرفته است

در مذاکرات اخیر خط لوله صلح مسئولان وزارت نفت تخفیف 32 درصدی در قیمت گاز توافق شده نسبت به قیمت‌های قبلی در مذاکرات خط لوله صلح را رد می‌کنند و می‌گویند، پیش از آن قیمتی نداشته ایم که حال با مقایسه با آن میزان تخفیف نتیجه‌گیری شود؛ ولی رئیس سابق هیات مذاکره‌کننده در خط لوله صلح تصریح کرد: از ابتدا به هند و پاکستان تاکید شده بود که کمترین قیمت برای گاز صادراتی ایران، قیمت گازصادراتی به ترکیه است؛ در این زمینه چهار فرمول، بر اساس استانداردهای مرسوم در قراردادهای بین‌المللی فروش گاز، مطرح شد. وی ادامه داد:  براساس فرمولی که اخیرا هیات مذاکره‌کننده جدید توافق کرده قیمت گاز صادراتی حدود 32 درصد کمتر از قیمت قرارداد ترکیه است!

به گفته رئیس سابق هیات مذاکره‌کننده خط لوله صلح، به‌دلیل پافشاری هیات قبلی بر فروش گاز به قیمت قرارداد ترکیه، مقامات بلندپایه هند و پاکستان شکایت وی را نزد مقامات اجرایی کشور برده و او را به نداشتن انعطاف لازم متهم کرده‌اند و مقامات کشورمان به آنها اطمینان دادند که اگر ظرف مدت چهار ماه تیم فعلی به تفاهم نرسید، مقامات سیاسی سه کشور بر سر قیمت تفاهم خواهند کرد.

مقامات هند و پاکستان به این ترتیب از اراده مقامات اجرایی ایران برای تعجیل در به نتیجه رسیدن این قرارداد بزرگ مطمئن شدند؛ قراردادی که دو دولت قبلی موفق به انجام آن نشده بودند و این امر باعث شد که هندی‌ها و پاکستانی‌ها در برابر تیم ایران هیچ گونه انعطافی در خصوص قیمت نشان ندهند و تمام توان خود را برای گرفتن حداقل قیمت و یا در نهایت حل موضوع در نشست مقامات سیاسی به‌کار گیرند.

کد خبر 27820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز