شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست سران جی ۲۰ از روز شنبه در شهر 'بریزبن' استرالیا در حالی کار خود را با هدف رسیدگی به موضوع تغییرات جوی، رشد بازسازی جهانی و مقابله با ویروس ابولا آغاز کرد که تنش بین رهبران، گفت وگوی موثر در خصوص این اهداف را در هاله ای از ابهام قرار داده است و به نظر می رسد جنگ سردی دیگر در حال وقوع است.

نشست سران گروه ۲۰ و تنش رهبران

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های محلی استرالیا، در حالی که رهبران 20 اقتصاد بزرگ دنیا اهداف اصلی خود را رسیدگی به مسائل جوی، رشد بازسازی جهانی و مقابله با ابولا قرار داده اند، تنش بین رهبران کشورهای اروپایی و 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری روسیه اهداف اصلی برگزاری این نشست را تحت تاثیر قرار داد.

تنش بین رییس جمهوری روسیه با برخی از رهبران اروپایی پس از آن انجام شد که نیروی دریایی روسیه اوایل هفته گذشته چهار کشتی جنگی خود را در آب های شمالی استرالیا مستقر کرد.

'تونی ابوت' نخست وزیر استرالیا که ریاست این دوره از نشست گروه 20 را بر عهده دارد این اقدام روسیه در مستقر کردن کشتی های جنگی در نزدیکی استرالیا را اقدامی دانست که می تواند ضمن نشان دادن رشد نظامی گری روسیه، پشیمانی مسکو از این اقدام را در پی داشته باشد.

'دیوید کامرون' نخست وزیر انگلستان نیز مسکو را تهدیدی دانست که در صورت تعهد نداشتن بر حل درگیری های اوکراین تحریم های بیشتری را نصیب روسیه می کند.

در واکنش به چنین اظهاراتی، پوتین اعمال تحریم علیه روسیه را در تضاد با اصول جی 20 عنوان کرد.

رییس جمهوری روسیه همچنین ناظران اروپایی در اوکراین را متهم به انجام اقداماتی برای اعلام آتش به نفع 'کیف' عنوان کرد و این اقدام را عاملی برای از بین بردن اعتماد دانست.

با توجه به اتفاقاتی که در آستانه این نشست رخ داده بود و همچنین تنش هایی که بین رهبران کشورهای جی 20 وجود دارد، امیدها برای رسیدگی به بحران اوکراین و همچنین روشن شدن موضوع سرنگونی پرواز مسافربری ام.اچ 17 خطوط هوایی مالزی کاهش یافته است.

تنش بین کشورهای جی 20 همچنین هدف اصلی این گروه را که تلاش برای افزایش فرصت های شغلی با اتکا بر همکاری های مشترک و رشد مناسبات اقتصادی بین این کشورهاست را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

رهبران گروه جی 20 قرار است فردا با ادامه جلسات خود برای دستیابی به موضع مشترکی به منظور حل مسائلی از قبیل تغییرات جوی و مقابله با ویروس ابولا، بیانیه مشترکی صادر کنند.

گروه 'جی 20' یا گروه بیست اقتصاد بزرگ گروهی متشکل از سران، وزیران اقتصاد (دارایی) و مسوولان بانک های مرکزی بیست اقتصاد مطرح دنیاست.

این گروه متشکل از قدرتمندترین کشورهای جهان است که سهم عمده ای از اقتصاد جهان را در اختیار دارند.

کد خبر 277903

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha