شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از آنکه چین با انتقادهای جدی «جی ۲۰» در نشست اعضای این گروه مواجه شد، اعلام کرد که همچنان خود را در قبال رشد اقتصادی جهان مسئول می‌داند و در حال برقراری توازن لازم در امور مالی، اصلاحات زیربنایی و همچنین تجارت خارجی و تکمیل امور ارزی برای تحقق این هدف است.

پاسخ چین به انتقادهای جی ۲۰

به گزارش ایرنا، نشست دو روزه وزیران و رئیسان بانک های مرکزی «جی 20» در حالی از روز جمعه در بندر شانگهای چین آغاز شد که انتقادهایی از سوی اعضای این نهاد اقتصادی به این کشور از جمله عدم تثبیت ارزش «یوان»، کاهش تعمدی ارزش پول کشور و کم شدن ذخیره ارزی مطرح شده است.

دومین اقتصاد برتر دنیا، طی ماهها و هفته های اخیر با مشکلات مختلفی روبرو بود و همین مساله نگرانیهایی را نیز برای اعضای این گروه فراهم کرده است. گروهی که 90 درصد تولید ناخالص ملی(GNP) و 80 درصد تجارت جهانی و همچنین دو سوم جمعیت جهان را نمایندگی می کند.

حال چین برای آنکه نشان دهد مشکل خاصی به لحاظ اقتصادی ندارد، امروز در جریان این نشست اعلام کرد که برنامه های کوتاه مدت و درازمدتی برای اقتصاد خود و جهان دارد که البته این برنامه ها می تواند با موانع مختلفی هم روبرو شود.

مواضع اقتصادی چین از سوی «جو شیائو چوان» رئیس بانک مرکزی این کشور مطرح شد و او به رئیسان بانک های مرکزی و وزیران دارایی «گروه 20» اطمینان داد که کشورش همه تلاش خود را برای رشد اقتصادی بهینه دنیا بکار خواهد گرفت.

نگرانی کشورهای شرکت کننده در این نشست بیشتر به این خاطر است که بسیاری از اعضا از وضعیت ارزی چین و بخصوص کاهش ذخیره ارزی این کشور که در رده نخست جهان قرار دارد، ابراز نگرانی کرده اند.

آمار نشان می دهد که ذخیره ارزی چین به حدود سه هزار و 200 میلیارد دلار رسیده و در نیم سال گذشته دائما روند نزولی داشته و همزمان نرخ «یوان» پول ملی چین نیز تضعیف شده است.

با این حال رئیس بانک مرکزی چین نگرانی ها در باره ارزش پایین یوان و همچنین کاهش ذخیره ارزی را بی مورد دانسته است.

او گفت که نباید در این باره نگران بود و چین به مسوولیت های خود واقف است.

رئیس بانک مرکزی چین همچنین اعلام کرد که ما فضای زیادی برای مانور در بخش های مالی و اصلاحات اقتصادی در نظر گرفته ایم و سیاست های مالی خوبی برای کاهش مخاطرات اتخاذ شده است.

اعضای این گروه هم اکنون در شهر شانگهای در حال گفت وگو درباره مقابله با تروریسم مالی، پولشویی، بهبود محیط فعالیت های بانکی، سرمایه گذاری در برنامه ها و طرح های پایه و اصلاحات مالی موسوم به اصلاحات سبز هستند.

رشد اقتصادی چین در سال گذشته میلادی به 6.9 درصد رسید که پایین ترین رقم رشد از سال 1990 میلادی بود و ظاهرا این مساله یکی از نکات مورد توجه اعضای «گروه 20» بوده است.

رئیس بانک مرکزی چین در پاسخ به انتقادهایی در باره کاهش تعمدی ارزش پول ملی چین برای بهبود وضعیت تجارت خارجی و افزایش صادرات این کشور گفت که از این پس تسعیر و کاهش ارزشی دیگری در کار نخواهد بود.

با این وجود وی خاطرنشان کرد که اعضای این گروه لازم نیست تمرکز کاری خود را بر روی ارزش «یوان» چین بگذارند زیرا موضوعات اقتصادی مهمتری برای بررسی وجود دارد.

«گروه 20» به چین هشدار داده است که ضمن تثبیت ارزش یوان باید تلاش کند تا ذخیره ارزی این کشور که می تواند موتور محرکه ای برای اقتصاد دنیا باشد، بیش از این کاهش نیابد.

آمریکا، چین، انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، کانادا، ترکیه، ژاپن، برزیل، آرژانتین، هند، اندونزی، مکزیک، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، روسیه، استرالیا و نماینده اتحادیه اروپا اعضای این گروه اقتصادی هستند.

این گروه متشکل از وزرای دارایی و روسای بانک های مرکزی کشور های عضو در سال 1999 به منظور تشکیل جلسات منظم میان مهمترین کشور های صنعتی و اقتصادهای در حال توسعه تاسیس شد.

کد خبر 326495

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha