گروه بین‌الملل: درحالی‌که روسیه - از اصلی‌ترین طرف‌های مناقشه سوریه در جهان - روز پنجشنبه این هفته میزبان سران کشورهای در حال توسعه جهان موسوم به گروه ۲۰است، همه چشم‌ها به سن‌پترزبورگ محل برگزاری این اجلاس دوخته شده‌است.

مرکل

 آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دیروز در سخنانی گفت که نشست گروه 20فرصتی خواهد بود تا آخرین تلاش‌های سیاسی برای دستیابی به اجماع و توافقی جهانی در ارتباط با سوریه صورت گیرد. در روزهای اخیر که آمریکا، فرانسه و انگلیس، با ادعای دست‌داشتن دولت سوریه در حمله شیمیایی هفته گذشته به حومه دمشق، در تدارک حمله نظامی به سوریه بوده‌اند، آلمان بارها تأکید کرده که در چنین حمله‌ای شرکت نمی‌کند.

خانم مرکل که این روزها مشغول تبلیغات انتخاباتی است، در پارلمان این کشور گفته‌است: من به صراحت می‌گویم که آلمان در اقدام نظامی علیه سوریه شرکت نمی‌کند اما هر تلاشی لازم باشد در این روزهای باقیمانده انجام می‌دهیم که جامعه جهانی به موضعی واحد برسد. به همین‌خاطر مشغول رایزنی مدام با شرکای جهانی ازجمله روسیه هستیم. از سوی دیگر گروهی از نمایندگان پارلمان روسیه برای سفر به واشنگتن آماده می‌شوند تا از نمایندگان کنگره آمریکا بخواهند از تصمیم اوباما برای حمله به سوریه حمایت نکنند و به این تصمیم رأی منفی بدهند.

قرار است هفته آینده کنگره آمریکا درباره طرح حمله اوباما برای حمله به سوریه رأی‌گیری کند. در این حال، 2سناتور کهنه‌کار آمریکایی از حزب جمهوریخواه دوشنبه‌شب در کاخ سفید مهمان اوباما بودند. جان مک‌کین و لیندزلی گراهام بعد از گفت‌وگویی چند ساعته با اوباما، در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفتند که اگر کنگره به طرح جنگ اوباما رأی منفی بدهد این یک فاجعه خواهد بود.

اسد: خاورمیانه بشکه باروت است

بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگویی با روزنامه فرانسوی لوفیگارو، ادعاها مبنی بر دست‌داشتن نیروهای سوری در حملات شیمیایی هفته گذشته در نزدیکی دمشق را مضحک خواند. او گفت: هرگونه اقدام نظامی فرانسه علیه دولت دمشق پیامدهای منفی درپی خواهد داشت. اسد افزود: آنهایی که اتهاماتی را مطرح می‌کنند، باید مدرک ارائه دهند. آمریکا و فرانسه اگر کوچک‌ترین مدرکی در این زمینه دارند، ارائه کنند. باراک اوباما و فرانسوا اولاند قادر به چنین کاری نیستند. وی گفت: خاورمیانه همچون بشکه باروتی است که نزدیک شدن جرقه‌ای به آن، اوضاع را به سمت انفجار می‌برد.

ما نباید صرفا درباره واکنش سوریه صحبت کنیم بلکه باید آنچه را که پس از نخستین حمله روی می‌دهد، درنظر گرفت. وقتی بشکه باروتی منفجر شود، همه کنترلشان را از دست خواهند داد. رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی لوفیگارو در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا اسرائیل یکی از اهداف سوریه درصورت آغاز حمله خواهد بود، پاسخی دوپهلو داد. به گزارش خبرگزاری مهر، بشار اسد در پاسخ به این سؤال خبرنگار لوفیگارو که آیا اسرائیل نیز یکی از اهداف سوریه در واکنش به حمله احتمالی خواهد بود، اظهار داشت: آیا از من می‌خواهید که چگونگی واکنش سوریه به این حمله را توضیح دهم؟! منطقی نیست که طرح خود را در این زمینه اعلام کنیم، البته چون بازیگران منطقه‌ای زیاد هستند، صحبت از یک بازیگر خاص از اهمیت موضوع می‌کاهد.

رئیس‌جمهور سوریه همچنین درباره احتمال وقوع جنگ در منطقه درصورت حمله به این کشور، اظهار داشت: بله، این خطر به‌طور جدی وجود دارد. موضوع در اینجا منحصر به سوریه نیست، بلکه به کل منطقه ارتباط دارد. طبیعی است که پیامدهای این جنگ هم در منطقه فراگیر شود.

2 میلیون آواره سوریه‌ای

همزمان با فعالیت مقامات آمریکایی و فرانسوی برای جلب حمایت پارلمان‌هایشان از عملیات نظامی علیه سوریه و تلاش روسیه برای جلوگیری از چنین عملیاتی، سازمان ملل گفته است که شمار پناهجویان سوری به حدود 2میلیون نفر رسیده است. از این تعداد دوسوم زنان و کودکان هستند. به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، روزانه 5هزار آواره سوریه‌ای از مرزهای این کشور می‌گریزند و به یکی از کشورهای همسایه یعنی اردن یا ترکیه می‌روند.

حمایت 3کشور از حمله نظامی به سوریه

جان کری وزیر خارجه آمریکا به نمایندگان کنگره اعلام کرده که 3کشور عربستان سعودی، امارات عربی متحده و ترکیه به آمریکا پیشنهاد داده‌اند که از تجهیزات و پایگاه‌های نظامی این کشورها برای اقدام نظامی علیه سوریه استفاده کند. کری که این روزها مشغول رایزنی گسترده با نمایندگان کنگره برای جلب حمایت آنها در رأی‌گیری هفته آینده درباره حمله به سوریه است، به گروهی از نمایندگان دمکرات کنگره گفته‌است که عربستان، امارات و ترکیه نخستین کشورهایی هستند که پیشنهاد کمک به واشنگتن برای حمله نظامی به سوریه را داده‌اند. این در حالی است که دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه مطبوعاتی گفته‌است، کشورهای عربی درصورت تأیید سازمان ملل، از اقدام نظامی علیه سوریه حمایت می‌کنند. نبیل العربی در کنفرانس خبری در قاهره گفته‌است: اختلافی میان کشورهای عربی درباره حمله به سوریه وجود ندارد. اما کشورهای عربی خواستار آن هستند که هر اقدامی علیه سوریه با تأیید و هدایت سازمان ملل صورت گیرد.

کمپین ضد‌جنگ در آمریکا و فرانسه

درحالی‌که دولت فرانسه نیز مانند آمریکا، به‌دنبال متقاعد کردن نمایندگان پارلمان برای حمایت از تصمیم اقدام نظامی علیه سوریه است، در این دو کشور کمپین‌های جداگانه‌ای علیه جنگ به راه افتاده‌است. در آمریکا فعالان ضد‌جنگ از مردم خواسته‌اند با نمایندگانشان در کنگره تماس تلفنی بگیرند و از آنها بخواهند که در رأی‌گیری هفته آینده به درخواست دولت رأی منفی بدهند. در فرانسه هم فعالان ضد‌جنگ با حضور در رسانه‌ها از نمایندگان پارلمان خواسته‌اند جلوی اقدام دولت فرانسوا اولاند را برای مشارکت در حمله نظامی به سوریه بگیرند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد 65درصد از مردم فرانسه مخالف اقدام نظامی دولت این کشور علیه سوریه هستند.در همین حال نوام چامسکی استاد دانشگاه و متفکر برجسته آمریکایی در سخنانی، اقدام نظامی غرب علیه سوریه را نوعی جنایت جنگی خوانده‌است.

کد خبر 229716
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز