سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سران کشورهای گروه بیست در بیانیه‌ پایانی نشست خود در لوس کابوس مکزیک از کشورهای اروپایی خواسته‌اند که تمامی اقدامات سیاسی ضروری را برای فائی آمدن بر مشکلاتی که از دو سال پیش تا کنون ادامه دارد، انجام دهند.

ابراز نگرانی کشورهای گروه 20 از بحران یورو

به گزارش دویچه وله، در این طرح که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری آلمان قرار گرفته، آمده که کشورهای اروپایی باید سرانجام از دور باطل بانک‌های ضعیف و بدهی‌های دولتی خارج شوند، امور مالی خود را سروسامان دهند، آرامش را به بازارهای مالی بازگرداند و با رشد مداوم دوباره اعتمادسازی کنند.

در این نشست ایالات متحده آمریکا، چین، هند و کره‌ جنوبی نگرانی عمیق خود را از ادامه‌ بحران بدهی‌های دولتی در کشورهای اروپایی ابراز کردند و گفتند که اگر این بحران ژرفش یابد، می‌تواند اقتصاد جهانی را تهدید کند. این کشورها در مورد وضعیت کنونی اروپا تفاهم نشان دادند ولی لحن آن‌ها انتقادی بود.

انتقاد از بحران بدهی‌ها در اروپا

از جمله لی میونگ باک، رئیس‌جمهوری کره‌ی جنوبی، اروپاییان را به "اصلاحات تعیین‌کننده" فراخواند. وی گفت چنین اصلاحاتی تنها راه حل بحران بدهی‌هاست، اگر چه این اصلاحات می‌تواند دردآور باشد و از محبوبیت دولتمردان در میان مردم بکاهد.

رئیس‌جمهوری کره‌ی جنوبی افزود که نظام مالی حوزه‌ یورو باید از بنیاد اصلاح شود تا خطرات ناشی از آن برای اقتصاد جهانی از بین برود.

باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا، هو جینتائو رئیس دولت چین و مانموهان سینگ نخست وزیر هند نیز با لحنی ملایم‌تر انتقادات مشابهی را مطرح کردند.

ناخشنودی اروپایی ها از انتقادات یکطرفه

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان این مساله را که همه تقصیرها یکطرفه بر گردن اروپاییان انداخته شود رد کرد. وی گفت که بحران بدهی‌ها مختص اروپاییان نیست، بلکه دیگر قدرت‌های اقتصادی هم در ایجاد این مساله نقش داشته‌اند. به گفته‌ی مرکل، هر قاره‌ای باید سهم خود را برای حل این بحران ادا کند.

ژوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اتحادیهی اروپا که از انتقادات کشورهای یادشده برآشفته بود گفت: «ما به هیچکس اجازه نمی‌دهیم اینجا به ما درس بدهد». به گفته باروسو، این بحران توسط اروپا ایجاد نشده، بلکه منشا آن در ایالات متحده آمریکا بوده است.

کشورهای "بریکس"، شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی نیز نسبت به خطرهای ناشی از بحران بدهی‌ها در اروپا هشدار دادند و خواهان "راه‌‌حل همیارانه" شدند.

کشورهای اروپایی برای مقابله با انتقاداتی که به مدیریت بحران آن‌ها وارد شده قصد دارند در بیانیه پایانی خواهان ضمانتی برای ثبات واحد پولی مشترک شوند.

نشست گروه بیست همچنین از کشورهای اروپایی خواست که با دولت جدید در یونان همکاری کنند تا این کشور در مرز ورشکستگی را به اصلاحات ترغیب و در حوزه‌ی مالی یورو حفظ کنند. گروه بیست همچنین از طرح کمک ۱۰۰ میلیارد یورویی به بانک‌های اسپانیا استقبال کرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که در حاشیه‌ این نشست با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد معتقد است که در یونان سریعا دولت باثباتی تشکیل خواهد شد. وی این امر را نشانه‌ای خوب برای کل اروپا دانست.

کد خبر 174520
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز