یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

تردید نکنید، بین ایالات متحده و چین جنگی تجاری درگرفته است. ایالات متحده مدعی است چین رینگ فولادی خودرو و صفحات خورشیدی را بیش‌ازحد اما فلزات قلیایی خاکی را بسیار کم صادر می‌کند.

اعضای بریکس

وزارت بازرگانی ایالات متحده چندی پیش برای رینگ‌های فولادی و صفحات خورشیدی وارداتی از چین حقوق گمرکی بسیار سنگین منظور کرد. پیش از آن هم، ژاپن، اتحادیه اروپا و آمریکا با مشارکت یکدیگر نزد سازمان تجارت جهانی شکایت برده و مدعی شدند چین فلزات کمیاب را بسیار محدود صادر کرده و برای شرکت‌های مستقر در خاک خود ذخیره می‌کند.

اما آیا همانطور که ادعا می‌شود چین درخصوص مشکلات اقتصادی مقصر است؟ حداقل فرناندو پیمنتل، وزیر بازرگانی و صنایع برزیل، اینگونه گمان نمی‌کند. او درعوض معتقد است مشکلات اقتصاد جهانی به سیاست‌های اقتصادی ایالات متحده و اتحادیه اروپا مربوط می‌شود.

پیمنتل اعلام کرد: برزیل مصرانه به‌دنبال بازارهای بزرگ و نوظهور کشورهای هم‌رده خود ازجمله چین است و از این طریق می‌خواهد به مقابله با «عدم‌توازن جهانی»‌ برخیزد. از نگاه برزیل، سیاست‌های پولی ناعادلانه اروپا و ایالات متحده مسبب عدم‌توازن جهانی است. البته چین درخصوص هر نوع گفتاری با عنوان عدم‌توازن پولی جهانی حساس است چون نگران است انتقادی باشد بر سیاست پولی این کشور درخصوص (پایین نگاه داشتن) ارزش یوآن. درنتیجه، پیمنتل تصریح کرد که هدف سخنانش چین نیست.

اگرچه بسیاری از تحلیل‌گران از چین به‌خاطر سیاست پولی‌اش انتقاد می‌کنند اما پیمنتل گفت که بزرگ‌ترین مشکلات ناشی از سیاستگذاری به جهان ثروتمند مربوط می‌شود. او عنوان کرد: ‌مشکل امروز به چین ارتباطی ندارد بلکه به دلار و یورو مربوط می‌شود.

پیمنتل کشورهای ثروتمند را به راه‌اندازی «سونامی پولی» متهم کرد. به عقیده او آمریکا و اتحادیه اروپا به سیاست‌های توسعه‌طلبانه ازقبیل نرخ بهره پایین و برنامه‌های خرید اوراق قرضه مبادرت می‌ورزند تا اقتصاد خود را به حرکت وادارند. اما این سیاست‌ها موجی از نقدینگی جهانی را بر سر بازارهای نوظهور همچون برزیل فرود می‌آورد و از رقابت‌پذیری آنها می‌کاهد. دیگر کشورهای عضو بریکس هم به یقین با پیمنتل هم‌عقیده هستند.

چین معمولا به اقدامات تجاری اتخاذشده علیه خود از سوی دیگر کشورها با اقدامات مشابه پاسخ می‌گوید. همانطور که آمریکا انتقاد از سیاست‌های چین را افزایش داده و وزارت بازرگانی آن حقوق گمرکی را بالا می‌برد، چین هم اقداماتی مشابه در پیش خواهد گرفت. اگر «میت رامنی» طبق انتظارات، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شود، اظهارات ضد‌چین در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت. چین اما حداقل از حمایت معنوی کشورهای بریکس بهره خواهد برد؛ امری که از برزیل، یعنی شریک اقتصادی جدیدش، آغاز شده است.

forbes.com

کد خبر 166301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز