همشهری آنلاین: شینزو آبه نخست وزیر ژاپن روز دوشنبه پس از گفت‌وگو با شی جین پینگ رییس جمهوری چین، این دیدار را اولین گام در مسیر بهبود روابط دو کشور باهدف پایان دادن به تنش‌های جاری توصیف کرد.

دیدار رهبران چین و ژاپن با هدف پایان دادن به تنش بین دو کشور

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از توکیو، آبه پس از این ملاقات که در حاشیه نشست اپک در پکن، پایتخت چین صورت گرفت؛ به خبرنگاران گفت: این اولین گام برای بهبود روابط بین دو کشور است که برمبنای منافع مشترک استراتژیک صورت می گیرد.

براساس این گزارش، این اولین دیدار رو در روی این دو مقام از زمان روی کارآمدن آنان طی دو سال گذشته است که پس از یک دوره خصومت شدید بین دو کشور برسر مناقشه ارضی و اعتراض ها به اقدام مقامات ژاپنی برای بازدید از معبد یاسوکانی که چینی ها آن را نماد جنایتکاران جنگی جنگ جهانی دوم تلقی می کنند، صورت گرفته است.

روابط چین و ژاپن در سال 2012 میلادی و زمانی روبه تیرگی نهاد که توکیو بخش هایی از جزایر غیرمسکونی 'سنکاکو' واقع در دریای چین شرقی را ملی اعلام کرد.

این اقدام ژاپن، خشم چین را که ادعای مالکیت بر این جزایر را که به زبان چینی 'دیائویو' خوانده می شود، برانگیخت بطوریکه از آن زمان ، تنش بین دو کشور شدت گرفت.

رهبران چین و ژاپن درباره جزایر مورد اختلاف گفت وگو نکردند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن ، یک مقام ژاپنی ، پس از دیدار 30 دقیقه ای سران دو کشور ژاپن و چین اعلام کرد که جزایر مورد اختلاف بین چین و ژاپن در نشست سران دو کشور در پکن به طور مشخص مورد گفت و گو نبود.

این درحالیست که 'آبه' به رسانه های ژاپنی گفت که در ارتباط با ایجاد یک 'خط تماس قرمز' به منظور اجتناب ار درگیری های دریایی با رهبر چین گفت و گو کرده است.

وی گفت: فکر می کنم در ایجاد چنین خطی ما گام های مشخصی خواهیم برداشت.

خبرگزاری رسمی چین نیز اعلام کرد که ظرف دو سال گذشته دشواری های شدیدی در مناسبات دو کشور بروز کرده است.

کد خبر 277352

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha