گروه اقتصادی: وزیر مسکن و شهرسازی بر تاثیر عملکرد مسئولان گذشته بر وضعیت فعلی بازار مسکن خبر داد.

محمد سعیدی‌کیا در پاسخ به این پرسش همشهری که آیا مسئولان دولت نهم موفق به حل مشکل بازار مسکن خواهند شد، گفت: هم‌اکنون تنها 2 سال از زمان روی کار آمدن دولت نهم گذشته است که در این مدت نیز اقدامات اساسی برای حل مشکلات بازار مسکن صورت گرفته، اما نباید عملکرد  گذشته بر شرایط فعلی این بازار نادیده گرفته شود.

وی با اشاره به تلاش دولت برای کمک به حل مشکلات تامین مسکن اقشار کم‌درآمد افزود: دولت با حذف بهای زمین از بهای مسکن درصدد است تا قیمت نهایی مسکن را کاهش دهد چرا که به عنوان مثال هزینه ساخت هر متر مربع مسکن نهایتاً 300 تا 400 هزار تومان است.

وی تاکید کرد: برای تامین کمبود مسکن در حد یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در سال نیازمند 20 هزار هکتار  زمین هستیم تا در هر هکتار حدود 80 واحد مسکونی ساخته ‌شود.

به گفته وی دولت برای اجرایی شدن طرح زمین اجاره‌ای 99 ساله، زمین‌های متعلق به خود را واگذاری می‌کند.

سعیدی‌کیا، درباره میزان اجاره این زمین‌ها نیز گفت: بهای اجاره زمین‌های 99 ساله معادل 20 درصد قیمت منطقه‌ای زمین است.

وی افزود: دولت در این طرح تنها به کسانی که پروانه صلاحیت دارند، اجازه ساخت می‌دهد و تعاونی‌ها هم برای آنکه راسا اقدام به ساخت کنند باید از وزارت مسکن  پروانه ساخت دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه این زمین‌ها به افراد دارای مسکن واگذار نخواهد شد، گفت: دولت تنها به افراد متاهل یا سرپرست خانواده و اشخاصی که از امکانات دولتی برای خرید مسکن استفاده نکرده‌اند، پس از عضویت و تشکیل تعاونی مسکن، زمین اجاره‌ای 99 ساله را با وام ساخت 14 میلیون تومانی پرداخت می‌کند.

کد خبر 27721

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز