همشهری آنلاین: پرینت کردن سه‌بعدی کم کم دارد راه خود را به حوزه آناتومی انسان هم باز می‌کند- و تا به حال برای جایگزین‌ کردن فک‌های عفونی‌شده، مهره‌های سرطانی و مفصل تغییرشکل‌یافته - به عنوان نخستین درمان‌های پزشکی با استفاده از این شیوه- به کار رفته است.

heel implant

به گزارش گیزمگ آخرین بخش بدن که به این فهرست وارد شده است، پاشنه پا است؛ این دستاورد توانست یک بیمار ۷۱ ساله مبتلا به سرطان را که باید پایش از زیر زانو قطع می‌شد، را به روی پا بازگرداند.

لن چندلر ساکن شهر روترگلن استرالیا مبتلا به سرطان استخوان کالکانئوس (استخوان پاشنه پا) تشخیص داده شد. پزشکان در بیمارستان سنت وینسنت در ابتدا به چندلر توصیه کردند تنها گزینه درمانی برای او جراحی است که می‌تواند به قطع پایش منجر شود.

این جراحان در عین حال با کارشناسان «سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی مشترک‌المنافع استرالیا» (CISRO) تماس گرفتند که سال قبل با ساختن نعل‌های تیتانیومی برای اسب‌ها با استفاده از پرینت سه‌بعدی خبرساز شده بودند.

این کارشناسان از  همکاری فنی شرکت استرالیایی  Anatomics وسائل پزشکی شخصی‌شده تولید می‌کند، استفاده کردند. آنها با استفاده از طراحی‌های این شرکت، ایمپلنتی تیتانیومی برای پاشنه این بیمار با پرینت سه‌بعدی تولید کردند و در اختیار جراحان بیمارستان سنت وینسنت قرار دادند.

heel implant

اجزای اصلی این ایمپلنت حفره‌هایی هستند که بخیه‌ها از درون آن می‌گذرند، سطوح صافی که در تماس با استخوان‌ها قرار می‌گیرد و سطوح ناهموارتر که امکان چسبندگی به بافت‌ها را فراهم می‌کند.

این ایمپلنت در ماه ژوئيه در پای چندلر کار گذاشته شد، سه ماه بعد که او برای چکاپ مراجعه کرد، حال عمومی خوبی داشت و می‌توانست تا حدی تا حدی روی پاشنه پایش تکیه کند.

کد خبر 276627

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha