چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نرم‌افزار گفتاردرمانی تحت سیستم‌عامل اندروید توسط دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز طراحی و عرضه شد.

به گزارش ایسنا، این نرم‌افزار توسط سیده‌ نگار سروری‌ن‍ژاد و حسین نصراللهی، دانشجویان مقطع کارشناسی رشته گفتار درمانی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید چمران اهواز طراحی و عرضه شده‌ است.

سیده‌نگار سروری‌نژاد درباره این نرم‌افزار اظهار کرد: کارت‌های تصاویر از دیرباز در گفتاردرمانی برای ارزیابی و درمان انواع اختلالات گفتار و زبان مورد استفاده قرار می‌گرفته‌ است. تجربه ثابت کرده افزایش توجه و تمرکز و حافظه بینایی و شنیداری در کودکانی که اختلال گفتار و زبان دارند از میزان فعالیت‌های حرکتی اضافی آنها کاسته است و به دلیل احساس امنیت ناشی از شناخت محیط پیرامون، پرخاشگری‌های آنها نیز کاهش یافته‌ است.

وی افزود: به دنبال افزایش دقت و توجهی که این کودکان به محیط اطراف خود معطوف می‌دارند، برخی زمینه‌های شناختی بدون آموزش در آنها شکل می‌گیرد.کنجکاوی نسبت به محیط اطراف و سؤال در زمینه‌های مختلف رو به ازدیاد می‌نهد و آموزش‌های مراحل بعدی سریع‌تر با صرف انرژی و تکرار کمتری انجام می‌شود و نتایج ارزشمند و قابل ملاحظه دیگری نیز در این ارتباط حاصل می‌شود.

این دانشجوی دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز ادامه‌ داد: نرم‌افزار "آوای سخن" برای کودکان طبیعی، کودکان مبتلا به اختلالات اوتیسم، سندروم داون، دارای کم‌شنوایی و عقب‌ماندگی ذهنی، اختلالات رشدی و سایر کودکانی که فاقد ارتباط کلامی هستند، طراحی شده‌ و برای این کودکان، والدین، درمانگران و معلمان آن‌ها قابل استفاده است.

سروری‌نژاد تصریح کرد: این نرم‌افزار تحت سیستم‌ عامل اندروید بوده و به راحتی بر روی تبلت و گوشی‌های اندروید نسخه 2.3 به بالا اجرا می‌شود و همین ویژگی قابل حمل و سبک‌ بودن سختی آموزش و فراگیری را برای درمانگران و فراگیران کاهش می‌دهد و درمانجو می‌تواند گوشی یا تبلت را با خود حمل کند؛ از سوی دیگر درمانجو می‌تواند تکالیف درمانگر خود را در همه حال و به راحت‌ترین شکل ممکن انجام دهد و از سیر درمان عقب نماند.

وی با بیان این‌که این نرم‌افزار اولین نرم‌افزار گفتار‌درمانی تحت سیستم‌عامل اندروید در ایران است، گفت: "آوای سخن" بیش از 500 مفهوم را در قالب 32 گروه پوشش می‌دهد و در آن بیشتر از تصاویر واقعی استفاده شده‌ است؛ همچنین تصاویر شماتیک از گویایی لازم برخوردار هستند. این مفاهیم همراه با نوشتار مربوط به آن است که این قابلیت برای شکل‌گیری و تقویت زبان نوشتاری کودک حائز اهمیت است.

سروری‌نژاد یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این نرم‌افزار را دارا بودن قابلیت تحریک شنیداری عنوان کرد و توضیح داد: در این نرم‌افزار ضمن باز شدن عکس، صوت نیز برای فراگیرنده پخش می‌شود که این قابلیت برای افراد کم‌ شنوا نیز پرفایده خواهد بود. ویژگی مثبت دیگر این نرم‌افزار که باعث تمایز بیشتر آن از سایر نرم‌افزارهای موجود در بازار شده‌ است، قابلیت ویرایش، کاستن و اضافه‌ کردن صدا، تصویر و متن است که امکانی جدید را برای افراد دو زبانه فراهم می‌کند تا صدای زبان خود را بر روی تصاویر ضبط کنند و همچنین خانواده و درمانگر می‌توانند تصاویری که مورد نیاز کودک نیست را حذف کنند و در مقابل این امکان وجود دارد که تا ظرفیت 100 عدد، به زیرگروه‌ها، مفهوم مورد نیاز کودک همراه با صدا و نوشته اضافه شود.

اطلاعات بیشتر در خصوص نرم افزار "آوای سخن" از طریق وب سایت اختصاصی این نرم‌افزار به نشانی www.avasokhan.ir قابل دسترسی است.

کد خبر 260171
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز