چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک ابزار جدید تصویربرداری از مغز به جراحان امکان دیدن بخش‌های مغز در زمان واقعی و راهنمایی گام به گام را می‌دهد.

mri

به گزارش بیزنس ویک در شرایط معمول جراحی مغز به این شیوه پیش می‌رود: جراحان اعصاب تصاویری از مغز بیمار بر می‌دارند، ناحیه دچار مشکل را مشخص می‌کنند، و طرحی برای بهترین راه دسترسی به آن ضایعه می‌ریزند. سپس بخشی از جمجمه را برش می‌دهند و راه خود را به سمت ضایعه مغزی ادامه می‌دهند گاهی لازم است در حین جراحی مغز بیمار هشیار باشد تا بتوان برای اطمینان از مسیر جراحی و جلوگیری از آسیب‌ها از بیمار بازخورد گرفت. گرچه این کار دردناک نیست، اما ممکن است بیمار را بسیار آشفته کند- به خصوص اگر عمل جراحی برای مدت طولانی برای مثال شش تا هشت ساعت طول بکشد.

اما به گزارش بیزنس ویک اکنون یک شرکت مستقر در ممفیس آمریکا به نام MRI Intervention یا MRIC تکنولوژی جدیدی به نام ClearPoint ابداع کرده است که به جراحان امکان می‌دهد.

به طور همزمان آنچه را بر روی مغز انجام می‌دهند در تصاویر ام آر آی ببینند. به گفته شرکت سازنده این وسیله می‌تواند زمان جراحی را تا دو سوم کاهش دهد و نیاز به هشیار نگهداشتن بیمار در حین عمل جراحی را نیز برطرف کند.

شیوه کار این سیستم جدید این است که بیمار درون ماشین ام آر آی قرار داده می‌شود که تصاویر مغز بیمار را به مونیتوری می‌فرستد که جراحان بر روی آن می‌تواند منطقه هدف خود را تعیین کنند.

سپس نرم‌افزار ClearPoint نقشه‌ای برای مسیر دسترسی ایدئال از سطح جمجمه به منطقه هدف در مغز را می‌‌کشد. این نقشه نواحی از مغز که حین برش جراحی باید از آنها دوری شود مانند رگ‌های خونی را هم مشخص می‌کند.

یک "توری هوشمند" روی پوست سر بیمار قرار داده می‌شود که مختصات دقیق محل ورود به جمجمه را تعیین می‌کند. هنگامی جمجمه بیمار سوراخ شد، یک "چارچوب هوشمند" به آن متصل می‌شود، دارای ابزارهای درون‌ساخت کنترل‌شونده بوسیله دست دارد که به جراحان امکان وارد شدن و راهیابی درون مغز را می‌دهد. پیش از شروع جراحی تصاویر جدید ام آر آی برداشته می‌شود که تا اطمینان شود که مغز جابه‌جا نشده است.

این سیستم می‌تواند برای مثال برای وارد کردن مستقیم داروها به درون تومورها، برداشتن بافت‌های بیمارشده بوسیله لیزر، یا قرار دادن الکترودهایی برای درمان بیماری‌هایی ماننند رعشه یا پارکینسون استفاده کرد.

کد خبر 228989

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز