همشهری آنلاین: مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد نوشیدن قهوه فاقد کافئین به اندازه قهوه معمولی برای حفظ سلامت کبد شما مفید است.

 coffee

به گزارش لایو ساینس محققان دریافتند در افراد مورد مطالعه‌شان بدون توجه به اینکه آن‌ها قهوه فاقد کافئین یا معمولی نوشیده باشند، آنهایی که مقدار زیادتری قهوه در روز می‌نوشیدند، سطح کمتری از آنزیم‌های غیر طبیعی کبدی در خون دارند.

این محققان می‌گویند مواد شیمیایی موجود در قهوه به جز کافئین، ممکن است این تاثیر مفید بر کبد را ایجاد کرده باشند.

سایر مطالعات نشان داده‌‌اند که نوشیدن قهوه خطر دچار شدن به دیابت‌، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری کبد چرب غیر الکلی، سیروز کبدی و سرطان کبد را کاهش می‌دهد.

دکتر کیان شیائو سرپرست گروه تحقیقاتی از «مرکز ملی سرطان» در بتسدای مریلند می‌گوید پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه ممکن است یک اثر حفاظتی احتمالی بر روی کبد داشته باشد، با این وجود شواهد موجود جهت تعمیم این تاثیر به قهوه فاقد کافئین واضح و کافی نبود.

 دکتر شیائو و همکارانش برای روشن کردن این موضوع از داده‌های «نظرخواهی ملی برای بررسی تغذیه و سلامت» استفاده کردند که بوسیله بوسیله «مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) برای دستیابی به داده‌های سلامت افراد ساکن آمریکا انجام شده است. در این نظرخواهی افراد به جز جواب دادن به پرسش‌های مختلف برخی تست‌های پزشکی از جمله آزمایش‌های خون را نیز انجام داده بودند.

محققان حدود ۲۷۸۰۰ نفر با سن ۲۰ سال و بیشتر که میزان قهوه مصرفی‌شان در طی ۲۴ ساعت را گزارش کرده بودند، بررسی کردند. این گروه همچنین نمونه‌های خون این افراد را از نظر چند شاخص سلامت کبد شامل آنزیم‌های «آلانین آمینوترانسفراز» (ALT)، «آسپارتات آمینوترانسفراز» (AST)، «آلکالین فسفاتاز» (ALP) و«گاما گلوتامیل آمینوترانسفراز» (GGT) مورد ارزیابی قرار دادند.

مقادیر افزایش یافته این آنزیم‌های کبدی ممکن است نشانه‌ای از آسیب یا التهاب کبدی باشد.

نتایج نشان داد افرادی که گفته بودند روزانه ۳ فنجان قهوه یا بیشتر می‌نوشند، در مقایسه با افرادی که اصلا قهوه نمی‌نوشیدند، مقادیر کمتری از هر ۴ آنزیم کبدی در خون‌شان دارند.

اما شگفت‌انگیز این بود که این کاهش آنزیم‌ها ربطی به اینک فرد قهوه معمولی یا بدون کافئین نوشیده باشد، نداشت و اثر هر دو نوع قهوه بر روی میزان آنزیم‌های کبدی یکسان بود.

دکتر شیائو می‌گوید یافته‌های ما ارتباط میان میزان مصرف قهوه کامل یا فاقد کافئین و کاهش میزان آنزیم‌های کبدی را نشان داد، اما تحقیقات بیشتری برای تشخیص اینکه چه جزء یا ترکیبی از قهوه مسئول این اثرات است، لازم است.

ترجمه: محمد ملائکه

کد خبر 274841

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha