همشهری آنلاین: پژوهشگران فناوری جدیدی را برای صنعت پوشاک ارائه کرده‌اند که می‌تواند بدن را خنک نگه داشته و مانع بو گرفتن آن شود.

پای خنک و بدون بو با جوراب‌های ساخته شده از قهوه

به گزارش مهر، محققان شرکت MoS در آمریکا اکنون جوراب‌های ساق بلندی به نام "اطلس" تولید کرده‌اند که به دلیل استفاده از قهوه در آن پا را خنک نگه می‌دارد و بو نمی‌گیرد.

در ساخت این جوراب از پنبه، پلی‌استر بازیافتی و قهوه سوخته استفاده شده که عرق و بوی تن را جذب می‌کند تا پا خنک بماند. قهوه سوخته سلاح شرکت MoS علیه بو است.

قهوه سوخته به خاطر ساختار اسفنجی خود مولکول‌های بو را جذب می‌کند. وقتی این جوراب‌ها شسته می‌شوند، مولکول‌های بو که در ساختار کربنی قهوه گیر افتاده‌اند، آزاد می‌شوند و این ساختارها دوباره برای جذب مولکول‌های بوی پا آماده می‌شوند.

دراین شیوه قهوه سرخ به گونه‌ای پالایش می‌شود که روغن قهوه و بوی مشخص آن از بین می‌رود. سپس به این قهوه پلی‌استر بازیافتی افزوده می‌شود. اطلس بررسی‌های آزمایشگاهی را پشت سر گذاشته و به ادعای شرکت MoS در مقایسه با پنبه‌های معمولی سه برابر در جذب بو موثرتر بوده است.

MoS می‌گوید یک سری آزمایش‌های کشیدگی را انجام داده تا چگونگی کشیده شدن پوست را به شکل سه بعدی بصری سازی کند. از این رو لازم نیست جوراب بر اساس حرکات پا مانند جوراب‌های معمولی، خمیده شده و کش بیاید. MoS همچنین از نقشه‌برداری فشار برای تعیین موقعیت نقاط فشار و افزودن پشتیبانی بیشتر استفاده کرده است. این شیوه با تصویربرداری گرمایی ترکیب شده تا نقاط داغ و بهبود تهویه را شناسایی کند.

ساخت این جوراب به کارخانجات تخصصی نساجی برون‌سپاری خواهد شد تا از شیوه‌های بافت روباتیک مانند چاپ سه بعدی برای آن استفاده شود.

کد خبر 221913
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز