درحالی‌که نیروهای کرد کوبانی توانستند تپه‌ای استراتژیک را از نیروهای داعش پس بگیرند، فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس در اظهاراتی مداخله‌جویانه اذعان کرد که هدف نهایی پس از مقابله با داعش، تغییر رژیم در سوریه خواهد بود.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه روز گذشته پس از چندين روز درگيري خونين نيروهاي مردمي كوباني توانستند تپه‌اي مهم و راهبردي در غرب اين شهر را از تروريست‌هاي داعش پس بگيرند. تپه تل شعير حدود ۱۰ روز پيش به اشغال نيروهاي داعش در آمده بود. اين در حالي است كه فيليپ هاموند، وزير امور خارجه انگليس در مصاحبه با روزنامه كريستن ساينس مانيتور هدف نهايي در عمليات ائتلاف تحت رهبري آمريكا عليه داعش را تغيير نظام در سوريه خواند.

هاموند در اين مصاحبه گفت: كمپين نظامي تحت حمايت آمريكا در سوريه عليه تروريست‌هاي داعش بايد با تغيير نظام در سوريه همراه شود. وي همچنين با اعلام ضروري‌بودن آموزش ۵۰ هزار شورشي سوريه تأكيد كرد كه انگليس به آمريكا كمك خواهد كرد تا يك ارتش نيابتي در سوريه تشكيل دهد كه بتواند هم با داعش و هم با نيروهاي بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه بجنگد. اين در حالي است كه مقام‌هاي آمريكا به‌تازگي توافق با تركيه براي آموزش تروريست‌هاي سوريه در خاك اين كشور را اعلام كردند. همچنين اوباما شب گذشته نشستي با رهبران نظامي ۲۰ كشور جهان براي بازبيني راهبرد مقابله با داعش برگزار كرد.

  • عمليات جنگنده‌هاي تركيه در نزديكي مرز عراق

جنگنده‌هاي تركيه براي نخستين‌بار در 2سال گذشته و از زمان آغاز مذاكرات صلح با پ‌ك‌ك، منطقه‌اي در نزديكي مرز عراق را بمباران كردند. در اين حملات روستايي در استان حكاري نزديك مرز عراق هدف قرار گرفت كه به گزارش روزنامه حريت، تلفات سنگيني به جا گذاشته است. رسانه‌هاي تركيه همچنين گزارش‌هايي از درگيري ميان پ‌ك‌ك و نيروهاي تركيه در اطراف شهر تونجلي در شرق تركيه و دور از مناطق مرزي منتشر كرده‌اند.

  • تكذيب درگيري‌ با داعش در نزديكي بغداد

روز گذشته به‌دنبال انتشار گزارش‌هاي نادرست، وزارت كشور عراق اخبار منتشر شده درباره ورود تكفيري‌هاي داعش به بغداد را شايعه و جنگ رواني خواند. درحالي‌كه برخي رسانه‌ها در دام جنگ رواني تكفيري‌هاي داعش و جنجال نزديك‌شدن آنها به بغداد افتاده‌اند، وزارت كشور عراق اعلام كرد كه بغداد كاملا در امن و امان است. برخي رسانه‌ها روز گذشته از درگيري ميان نيروهاي امنيتي عراق در فرودگاه بين‌المللي بغداد خبر داده بودند. اين در حالي است كه وضعيت بحراني استان انبار همچنان ادامه دارد. سازمان ملل گزارش داده كه بيش از ۱۸۰ هزار نفر از ساكنان شهر هيت به‌دنبال حملات داعش آواره شده و مجبور به ترك خانه و كاشانه‌شان شده‌اند.

کد خبر 274833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha