پس از چندین روز گمانه‌زنی، مقام‌های دولت آمریکا سرانجام به‌صورت رسمی اعلام کردند که ترکیه با استفاده واشنگتن از پایگاه‌های نظامی این کشور برای عملیات نظامی در عراق و سوریه موافقت کرده است؛ توافقی که بخش مهمی از آن آموزش رسمی گروه‌های مسلح مخالف نظام سوریه در خاک ترکیه به بهانه مقابله با داعش است.

پایگاه نظامی

مقام‌هاي تركيه پيش از اين اعلام كرده بودند كه تنها درصورت تعهد براي تغيير رژيم در سوريه حاضر به همكاري با آمريكا عليه داعش هستند. سوزان رايس، مشاور امنيت ملي رئيس‌جمهور آمريكا اكنون اعلام كرده كه براساس اين توافق آمريكا مي‌تواند از پايگاه‌هاي نظامي در جنوب تركيه ازجمله پايگاه هوايي اينجرليك در نزديكي شهر آدانا استفاده كند.

رايس در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني ان‌بي‌سي تأكيد كرد كه تركيه همچنين با استفاده از خاك و پايگاه‌هاي اين كشور براي آنچه او آموزش «نيروهاي معتدل مخالف دولت سوريه» خواند موافقت كرده است. جو بايدن، معاون رئيس‌جمهور آمريكا به تازگي اعلام كرده بود كه تركيه در تجهيز، آموزش و انتقال نيروهاي داعش به سوريه نقش داشته است.

به گزارش بي‌بي‌سي، به تازگي گروهي از كارشناسان نظامي آمريكا به آنكارا سفر كردند تا با مقام‌‌هاي اين كشور درباره برنامه آموزش گروه‌هاي مسلح سوريه كه دست به عمليات‌هاي تروريستي مختلف زده‌اند مذاكره كنند. اين در حالي است كه تروريست‌هاي داعش در حال تصرف كامل شهر كردنشين كوباني در نزديكي مرز تركيه هستند و نيروهاي نظامي آنكارا تنها حملات به اين شهر را نظاره مي‌كنند. تظاهرات كردهاي تركيه طي روزهاي گذشته عليه سياست‌هاي اين كشور باعث كشته‌شدن ده‌ها نفر شد. همزمان با اين توافق جان كري وزير امور خارجه آمريكا اعلام كرده كه حفاظت از كوباني و جلوگيري از سقوط اين كشور بخشي از راهبرد نظامي آمريكا به‌حساب نمي‌آيد.

وي هرچند اعلام كرد كه يك تراژدي در حال رخ دادن در كوباني است اما تأكيد كرد كه اين كشور فعلاً روي عراق بايد تمركز داشته باشد. تركيه همچنان با پيوستن شهروندان كرد اين كشور به كردهاي شمال سوريه براي مبارزه با پيكارجويان داعش مخالفت مي‌كند. درگيري خونين ميان داعش و نيروهاي مردمي كوباني تاكنون بيش از ۵۰۰ كشته بر جاي گذاشته است.

  • تلاش براي ايجاد منطقه امن براي تروريست‌ها

اظهارات اخير مقام‌هاي تركيه و آمريكا، تلاش براي ايجاد منطقه‌اي امن براي تروريست‌ها در باريكه مرزي سوريه و تركيه را نشان مي‌دهد. مارتين دمپسي، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا در گفت‌وگو با شبكه‌تلويزيوني اي‌بي‌سي به‌صورت ضمني تأييد كرد كه مقام‌هاي آمريكا به همراه تركيه به‌دنبال ايجاد منطقه پروازممنوع در شمال سوريه هستند. اين در حالي است كه تروريست‌هاي داعش هواپيماي جنگنده و نيروي هوايي در اختيار ندارند و ايجاد اين منطقه تنها به سياست‌هاي عليه نظام اسد كمك مي‌كند. ايجاد منطقه پروازممنوع به تركيه و آمريكا كمك مي‌كند تا به راحتي آموزش و نقل و انتقال نيروهاي تروريستي را در منطقه‌اي امن انجام دهند.

  • اهداي تسليحات كشتارجمعي به تروريست‌ها

اقدام‌هاي آنكارا عليه دولت سوريه در حالي طي روزهاي اخير شدت‌گرفته كه مقام‌هاي سوريه از اهداي تسليحات كشتار جمعي توسط تركيه و عربستان به تروريست‌هاي فعال در سوريه خبر داده‌اند. به گزارش راشاتودي، بشار الجعفري، نماينده سوريه در سازمان ملل با اعلام اين مسئله تأكيد كرد كه تركيه بايد سياست‌هاي خود درقبال سوريه را بازنگري كند. وي تأكيد كرد كه تركيه و عربستان به‌صورت مستقيم در مسلح كردن گروه‌هاي تروريستي با تسليحات شيميايي نقش داشته‌اند. اين در حالي است كه به تازگي گزارشي از استفاده تروريست‌هاي داعش از تسليحات شيميايي در مناطق كردنشين منتشر شده بود.

کد خبر 274708

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha