همشهری آنلاین: همزمان با وضعیت بحرانی شهر کوبانی در سوریه، مقامات استان الانبار در غرب عراق شدار داده‌اند اگر ائتلاف و دولت مرکزی وارد عمل نشوند، الانبار، بزرگترین استان عراق به تصرف تروریست‌ها در می‌آید.

داعش

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، نیروهای دولتی در این استان در معرض تهاجم نیروهای داعش قرار دارند و احتمال عقب نشینی آنها از مرکز استان وجود دارد.

طی سه هفته اخیر، نیروهای داعش دو پایگاه نظامی در استان انبار را اشغال کرده‌اند و در حال حاضر در حومه الرمادی، مرکز این استان، هر روز درگیری‌هایی در جریان است، گفته میشود برخی مناطق به ویژه در مرکز این شهر به تصرف داعش درآمده است.

داعش چندی پیش بزرگترین فرودگاه نظامی غرب عراق در الانبار را به تصرف در آورد که دولت عراق از آن برای امداد رسانی و رساندن تجهیزات نظامی به نیروهای خود در الانبار استفاده می‌کرد. با سقوط فرودگاه مذکور عملا این امکان از ارتش عراق صلب شده است.

حملات هوایی ائتلاف مانع از پیشروی داعش به سمت سد استراتژیک حدیثه بوده اما نتوانسته اوضاع را تغییر دهد.

به گزارش بی.بی.سی مقام‌های نظامی آمریکا وضعیت استان انبار را "شکننده" توصیف کرده‌اند.

اگر استان انبار سقوط کند، داعش پهنه‌ای از مرز ترکیه تا مناطق اطراف بغداد را در اختیار خواهد داشت و بغداد در تیررس توپخانه این گروه قرار خواهد گرفت.

هم‌چنین کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهان همکاری بیشتر این اتحادیه، ترکیه و دیگر کشورها برای مقابله با داعش شده است.

در همین حال موسسه پژوهش‌های جنگ در گزارشی اعلام کرد که داعش ظرف چهار هفته گذشته دست به حملات شدیدی در الانبار زده است و از این طریق توانسته مناطق زیادی را از مرزهای سوریه تا ابوغریب، در حومه بغداد تحت تصرف خود درآورد.

در این گزارش آمده است که افراد مسلح تلاش می‌کنند که راه‌های امدادرسانی و تماس‌ ارتش عراق را قطع کنند و به پیشروی‌های بیشتری دست یابند که بدین ترتیب پس گرفتن مناطق تحت تصرف داعش از طریق حملات هوایی آسان نخواهد بود. عامل نگرانی جدید پیشروی داعش به سمت شهر الرمادی است که در فاصله 80 مایلی بغداد قرار دارد.

پیشتر رسانه‌های عراقی گزارش دادند که نیروهای امنیتی از مرکز الرمادی عقب‌نشینی کردند اما رئیس پلیس الرمادی ادعا را تکذیب کرد. با این وجود حملاتی که ظرف هفته گذشته صورت گرفته است به کنترل تروریست‌های داعش بر مناطق جدیدی از این شهر انجامیده است.

در همین حال مسئولان در الرمادی نسبت به نزدیک بودن فروپاشی نیروهای دولتی در این شهر هشدار دادند. احمد ابوریشه، مسئول کمیته‌های مردمی دفاع از الانبار و از رهبران نیروهای بیداری، در این باره گفت: تمامی مناطق در اطراف الرمادی در تصرف داعش است و نیروهای ما که سلاح‌های اندکی در اختیار دارند از پشتیبانی هوایی در جنگ علیه داعش برخوردار نیستند.

ابوریشه هشدار داد: اگر الرمادی سقوط کند تمام الانبار سقوط خواهد کرد. الرمادی به منزله سر است و اگر سر قطع شود سایر اجزاء بدن می‌میرند.

از سوی دیگر منابعی در نیروهای پیشمرگ کرد در مصاحبه با روزنامه الحیاه اعلام کردند که پیش‌بینی می‌کنند داعش دست به حمله‌ای به شهر نفت خیز کرکوک در عراق بزند. آنها خاطرنشان کردند که داعش با آوردن صدها تن از داوطلبان جدید از خارج از کشور و با عضویت‌گیری‌های صورت گرفته ظرف ماه‌های اخیر در دو شهر موصل و تکریت، توانایی‌های انسانی خود را تقویت کرده است.

از سوی دیگر اسپانیا روز جمعه با اعزام یگانی متشکل از حدود 300 نظامی به عراق موافقت کرد که این افراد وظیفه آموزش به نیروهای عراقی را برعهده خواهند داشت.

وزیر دفاع اسپانیا در کنفرانس خبری پس از نشست کابینه گفت: من بعید می‌دانم که نیروهای ما به صورت مستقیم در درگیری‌ها مشارکت داشته باشند.

کد خبر 274532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha