دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

ارائه گزارش فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تشکیل کمیته مشترک میان مدیریت شهری و این کانون، بررسی طرح دوفوریتی مربوط به تعیین اعضای ۶کمیسیون‌ شورای شهر و پاسخ به اعتراض فرمانداری درباره انتخابات شورایاری‌ها ازجمله مهم‌ترین مواردی بود که در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه شورای شهر تهران مطرح شد.

شورای شهر

در اين ميان، طرح دوفوريتي ابقاي اعضاي كميسيون‌هاي اصلي شورا در سال اول دوره چهارم براي سال دوم رد دوفوريت شد و به پيشنهاد رئيس شورا اعضاي كميسيون‌ها براي يكسال ديگر ابقا شدند.در ابتداي اين جلسه، مهدي چمران عيد غديرخم و تثبيت مقام ولايت و امامت را تبريك گفت و گرامي داشت. رئيس شوراي شهر تهران همچنين به روز بزرگداشت شاعر نامدار كشورمان حافظ شيرازي اشاره كرد.

پس از اين، گزارشي از فعاليت‌هاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان توسط عليرضا حاجيان زاده، مديرعامل اين كانون ارائه شد. به گفته حاجيان‌زاده هم‌اكنون در سراسر كشور بيش از 900مركز ثابت و سيار كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان فعال است كه بيش از 40فعاليت فرهنگي و هنري مانند، قصه گويي، كتاب و كتابخواني و كارگاه‌هاي هنري در اين مراكز اجرا مي‌شود. وي همچنين عنوان كرد كه در سطح تهران بيش از 43مركز با 10هزار عضو فعال وجود دارد.

  • تشكيل هرچه سريع‌تر كارگروه مشترك

اعضاي شورا بعد از شنيدن گزارش مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، نظرات خود را بيان كردند. رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري در همين رابطه با بيان اينكه كانون فرصت و فضاي مناسبي براي پرورش كودكان است، گفت: متأسفانه در توليد محتواهاي علمي و اخلاقي براي كودكانمان غفلت كرده‌ايم؛ اين در حالي است كه آموزش‌هايي در مورد موضوعات شهري را مي‌توان از سنين كودكي و با استفاده از مراكز درگير با كار كودكان آموخت.

الهه راستگو، عضو هيأت رئيسه شورا نيز تأكيد كرد كه كودكان پيش از آنكه رفتارهايشان تبديل به عادت شود بايد با شيوه‌هاي درست زندگي و حقوق شهروندي آشنا شوند. وي به همين‌خاطر پيشنهاد داد براي استفاده از ظرفيت‌هاي فكري و پرورشي كانون، تفاهمنامه‌اي بين مديريت شهري و كانون منعقد شود. مجتبي شاكري، رئيس كميسيون فرهنگي شورا نيز اظهار كرد:

نقاط مشتركي ميان شورا، شهرداري و كانون پرورش فكري كودكان وجود دارد كه يكي از اين نقاط مشترك تصويب تهران به‌عنوان شهر دوستدار كودك است. شاكري همچنين تأكيد كرد براي برندسازي شخصيت‌هايي كه مورد توجه كودكان و سبك زندگي‌شان قرار بگيرد نياز به ايجاد اتاق فكر است. وي همچنين توليدات كانون را متمركز و هدفمند ندانست و پيشنهاد داد تا در كارگروه مشتركي اين موضوعات مورد پيگيري قرار گيرد.

عباس جديدي هم در اين جلسه از اهميت زنده كردن هرچه بيشتر فرهنگ مسجد بين كودكان سخن گفت. جديدي كه معاون نظارت شوراست، اظهار كرد: بايد در كنار تمام توجهاتي كه به كودكان داريم توجهي هم به كودكان و نوجواناني كه در كانون‌هاي اصلاح و تربيت وجود دارند داشته باشيم.

احمد مسجدجامعي نيز گفت: مجموعه كارهايي كه كانون در حوزه كودك و نوجوان انجام داده به‌واسطه فرهيختگان و انديشمنداني است كه در اين مركز كار مي‌كنند. اين عضو شوراي شهر تهران در عين حال مشكل فعلي كانون را عدم‌رشد امكانات سخت‌افزاري آن به تناسب جمعيت و رويكردهاي جديد حوزه كودك اعلام كرد. وي همچنين ضمن ابراز نگراني از وضعيت رو به تحليل و محو شدن كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، بر تشكيل هرچه زودتر كميته يا كارگروه مشترك ميان شورا، شهرداري و كانون تأكيد كرد.

غلامرضا انصاري نيز با اشاره به سرمايه‌گذاري كشورهاي آسياي جنوب شرقي در توسعه و پيشرفت حوزه كودكان گفت: در بسياري از اين كشورها توليدات اسباب بازي و ساخت آنها از مهد كودك‌ها و مراكز پرورشي كودكان الهام گرفته مي‌شود. وي افزود: در كنار تمام زحمت‌هايي كه براي توليد فيلم و كتاب كشيده مي‌شود اما كماكان در حوزه فرهنگي و پرورشي با مشكلاتي مواجه هستيم.

پس از اين عبدالحسين مختاباد اظهار كرد: در حال حاضر خبري از تنومندي كانون نيست؛ بايد براي جلوگيري از اين نابودي تدريجي كاري كرد. مهدي چمران هم موفقيت كانون در سال‌هاي گذشته را تأييد و اعلام كرد روزگاري نه‌‌چندان دور كانون بسيار موفق عمل مي‌كرد. وي با اشاره به تأكيد مسجدجامعي براي تشكيل كميته مشترك همكاري بين شورا و شهرداري با كانون پرورش فكري كودكان، كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا را مأمور پيگيري آن كرد.

  • ابقاي اعضاي كميسيون‌ها

از ديگر دستورات مهم جلسه شوراي شهر تهران در روز يكشنبه، انتخاب اعضاي كميسيون‌هاي شورا براي سال دوم فعاليت بود كه با نظر اعضا، تغييري در اين زمينه به‌وجود نيامد و اعضا در سمت‌هاي خود ابقا شدند.البته مرتضي طلايي مطرح‌كننده طرحي دوفوريتي با عنوان «ابقاي اعضاي كميسيون‌هاي اصلي شورا در سال اول دوره چهارم براي سال دوم دوره چهارم» بود كه موافقان و مخالفاني داشت. وي درباره اين طرح گفت: از آنجا كه در سال اول دوره چهارم برخي اعضا در حال آشنايي با فضاي شورا و وظايف خود بودند لذا پيشنهاد مي‌كنم با هدف افزايش بهره‌وري تركيب كميسيون‌هاي اصلي براي سال دوم پابرجا بماند.

احمد حكيمي‌پور اما به‌عنوان مخالف اول اين طرح برآمد. اينطور كه وي گفت طرح مغاير آيين‌نامه شوراست كه مصوبه هيأت وزيران بوده و اعضا نمي‌توانند برخلاف قوانين بالادستي عمل كنند. وي طرح دوفوريت ابقاي اعضا را ناديده گرفتن حق نمايندگي از اعضا دانست. در ادامه اسماعيل دوستي به‌عنوان موافق اين طرح گفت: اين طرح به هيچ عنوان مغاير آيين‌نامه نيست. از سوي ديگر به گفته وي اگر فردي در كميسيوني عضو شود بدين معنا نيست كه نمي‌تواند در كميسيون‌هاي ديگر منشا اثر نباشد.

محسن پيرهادي نيز به‌عنوان ديگر مخالف اين دو فوريت صحبت كرد و پيشنهاد حذف لفظ دوفوريت از آن را ارائه داد. بعد از وي، مجتبي شاكري به‌عنوان موافق سخن گفت و اشاره كرد: هم‌اكنون نوع سيستم مشاركتي شورا خوب عمل مي‌كند و دليلي بر تغيير وجود ندارد.

احمد دنيامالي اما طرح دوفوريتي را خلاف آيين‌نامه دانست و به همين‌خاطر پيشنهاد داد اين موضوع با پيشنهاد رئيس شورا مطرح و طبق تبصره 2قانون شوراها نظر رئيس به رأي گذاشته شود. وي همچنين تأكيد كرد: طبق بند ج ماده2 انتخاب كميسيون‌ها جزء حقوق فردي است. علي صابري نيز گفت: به كساني كه علاقه ماندن در كميسيون‌ها را دارند نمي‌توانند يكباره ابلاغ كرد اما مي‌توان در مورد درخواست جابه‌جايي در كميسيون‌ها به‌صورت تك‌تك رأي گرفت.

پس از اين اظهارنظرها مهدي چمران با بيان اينكه خودش با اصل طرح موافق ولي با قيد دوفوريت مخالف است، گفت: پيشنهاد من نيز 4ساله ماندن اعضا در كميسيون‌هاست ولي نه با قيد دوفوريت. اين پيشنهاد رئيس شورا در جلسه به رأي گذاشته شد كه با رأي اكثريت اعضا به تصويب رسيد. به اين ترتيب تركيب كميسيون‌هاي 6گانه شورا بدون تغيير نسبت به سال اول به‌كار خود ادامه مي‌دهد. البته شايان ذكر است در اين جلسه برخي از اعضا تقاضاي جابه‌جايي از كميسيون‌هاي فعلي را داشتند كه مقرر شد با توافق اعضا اين كار صورت گيرد.

  • انتخابات شوراياري‌ها برگزار شود

در يكصد و يكمين جلسه شوراي شهر تهران موضوع پاسخ به اعتراض فرمانداري تهران درخصوص مصوبه پيگيري و برگزاري انتخابات چهارمين دوره شوراياري‌هاي محلات نيز به بحث گذشته شد. مرتضي طلايي، نايب‌رئيس شورا در جريان قرائت پاسخ تهيه‌شده ياد‌آور شد: در هفته گذشته جلسه مشتركي با وزير كشور، فرماندار و رئيس شوراي‌عالي استان‌ها داشتيم كه در آنجا به اين تصميم رسيديم كه موضوع برگزاري انتخابات شوراياري‌هاي محلات با پاسخ به اعتراض فرمانداري اگر به هيأت حل اختلاف كشيده شد در آنجا به برگزاري انتخابات رأي مثبت داده شود.

بعد از اين احمد مسجدجامعي كه تجربه برگزاري انتخابات سومين دوره شوراياري‌ها را دارد ضمن تأكيد بر اينكه وزارت كشور با اصل شوراياري‌ها و انتخابات آنها مخالفتي ندارد، گفت: در ماده7 قانون شوراها بر اقدام شوراهاي شهر براي تشكيل انجمن‌هاي امدادي و داوطلبانه با جلب موافقت دستگاه‌هاي ذيربط براي برگزاري انتخابات تأكيد شده است.

مهدي چمران نيز ضمن تأييد سخنان مسجدجامعي يادآور شد: در جلسات پي‌درپي كه با وزير كشور و معاون عمراني ايشان داشته‌ايم همگي با انجام اين كار موافق هستند چراكه به استناد بند7 قانون شوراها مي‌توانيم انجمن شوراياري‌ها را تشكيل دهيم. تنها نكته ابهام در چگونگي برگزاري انتخاباتش است. در نهايت بند ديگري با اين مضمون كه «شوراي اسلامي شهر تهران ضمن تأكيد بر لزوم برگزاري انتخابات شوراياري‌ها پيشنهاد مي‌كند وزارت كشور نسبت به تعيين مجري انتخابات تدابير لازم را بينديشد» به پاسخ نامه اعتراض فرمانداري اضافه شد. اين جوابيه با رأي اعضا به فرمانداري ارسال مي‌شود.

  • از نامه تاريخي امام تا خريداري اتوبوس شهرستان‌ها

در جلسه روز يكشنبه برخي عناويني كه اعضاي شورا در قالب تذكر و توجه دادن به شهرداري مطرح كردند از اين جمله بود: شهرداري در ارتباط با عدم‌پيشرفت پايانه شرق توضيح دهد، زيبنده نيست فرماندهانمان را در سوانح هوايي از دست دهيم، مديرعامل بانك شهر در صحن شورا حاضر شود. باب تذكرات جلسه شورا با سخنان اسماعيل دوستي افتتاح شد كه وي نسبت به عدم‌پيشرفت فيزيكي پايانه شرق گلايه داشت. به‌گفته نايب‌رئيس كميسيون عمران شورا در بودجه سال93 بودجه پايدار براي اين پروژه درنظر گرفته شده است پيشرفت قابل ملاحظه‌اي نداشته است.

رئيس كميسيون عمران شورا نيز با بيان اينكه برخي مصوبات به فرمانداري ارسال نشده گفت: با گذشت حدود 2‌ماه از تصويب آيين‌نامه انضباطي تاكسيراني و شركت‌هاي خصوصي اين طرح هنوز به فرمانداري ارسال نشده است. احمد دنيامالي همچنين اظهار كرد: در حال حاضر در شورا براي هر مراسم و مناسبتي وقت هست ولي براي پرداختن به مسائل اساسي وقت نيست. در اين ميان مرتضي طلايي كه براي لحظاتي بر كرسي رئيس نشسته بود خطاب به دنيامالي گفت: اين از وظايف كميسيون‌هاي تخصصي است كه پيوست‌هاي تخصصي مسائل را بررسي كنند و طرح‌هاي كارشناسي شده را در صحن مطرح كنند.

نايب‌رئيس كميسيون معماري و شهرسازي نيز با ايراد 3تذكر سخنان خود را آغاز كرد. تندگويان در ابتدا با تسليت شهادت فرماندهان نيروي انتظامي گفت: در كشور اسلامي ما به هيچ عنوان زيبنده نيست كه فرماندهانمان را در چنين سوانحي از دست دهيم. تندگويان همچنين نسبت به تأخير در ساخت مصلاي تهران انتقاد كرد و از شورا خواست تا مسئولان مربوطه در اين زمينه در صحن شورا حاضر شوند و پاسخگوي مطالبات مردم باشند.

تندگويان در تذكر سوم خود خطاب به شهرداري تهران از جمع نشدن كارگاه‌ها بعد از تكميل پروژه‌ها گفت و به‌عنوان نمونه به ايستگاه متروي شادمان اشاره كرد. رئيس كميته فرهنگي شورا نيز با ايراد به لايحه مديريت شهري مطرح شده در مجلس شوراي اسلامي گفت: اين لايحه حيثيت شوراها را زير سؤال مي‌برد. تذكر ديگر مجتبي شاكري مربوط به بودجه بندي بود. وي اظهار كرد: درخواست من اين است كه مباحث تخصصي در بودجه‌هاي نقد و غيرنقد را به‌صورت شفاف مطرح كنيم به اين صورت كه آيا موارد غيرنقد را هم جزء بودجه تلقي كنيم يا خير؟

عبدالحسين مختاباد، رئيس كميته هنر شورا نيز با بيان اينكه برخي اقدامات بانك شهر نياز به پيگيري دارد، گفت: من شنيده‌ام كه مديرعامل بانك شهر براي كلانشهرها اتوبوس خريداري كرده است از اين‌رو بايد مديرعامل بانك شهر پاسخگو باشد. پس از اين حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري با اشاره به تذكر تندگويان در ارتباط با عدم‌ساخت مصلاي بزرگ تهران به پيام امام در ارتباط با ساخت اين مجموعه اشاره كرد و گفت: حضرت امام در تاريخ 23آبان‌ماه با ساخت اين مجموعه موافقت كردند. وي سپس متن پيام امام را خواند كه در آن بر سادگي مصلا و جلوگيري از زرق‌و برق اسلام آمريكايي در آن تأكيد شده است.

کد خبر 274720

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha