سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

جلسه شورای اسلامی شهرتهران به صحنه اعتراض به نمایندگان مجلس درباره لایحه مدیریت شهری تبدیل شده بود.

 فرماندهان نیروی انتظامی تهران و کودکان مدرسه آصف  مهمان صحن علنی شورای شهر بودند

همه اعضاي شوراي شهر همصدا تصويب اين لايحه از سوي مجلس را براي شوراهاي شهر زيانبار و تحديد‌كننده دانستند. ابتدا مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران با ابراز تأسف بابت اينكه هم‌اكنون برخي در مجلس شوراي اسلامي به‌دنبال كاهش تعداد اعضاي شورا و انتخاب شهردار توسط هيأت حل اختلاف استان هستند، گفت: با اين لايحه اختيارات شوراها به‌طور محسوسي كاهش پيدا مي‌كند و شوراها ديگر ارزش نخواهند داشت.

در اين لايحه پيش‌بيني شده كه انتخاب شهردار در شهرهاي بالاي 200هزار نفر توسط مردم صورت گيرد و اين در حالي است كه انتخاب شهردار يك كار كاملا تخصصي است كه در قانون هم اين كار به‌عهده شوراها گذاشته شده است. بنابراين گزارش هنگامي كه رحمت‌الله حافظي رئيس كميسيون سلامت و محيط‌زيست شوراي شهر تصويب يك فوريت لايحه مديريت شهري در مجلس شوراي اسلامي را حاصل خواب زمستانه 15ساله شوراي‌عالي استان‌ها دانست. چمران با رد اين اظهارنظر در پاسخ گفت: شوراي‌عالي استان‌ها طي 2سال گذشته اقدامات زيادي در زمينه به تصويب نرسيدن اين طرح انجام داده حتي بنده شخصا با حضور در مجلس شوراي اسلامي توضيحاتي را به نمايندگان مجلس عرض كردم و متوجه شدم آنها عموما موافق اين طرح نبودند ولي بايد تلاش خود را انجام بدهيم تا اين طرح كاملا از دستور خارج شود.

علي رضا دبير رئيس كميسيون برنامه و بودجه هم‌ با درخواست از نمايندگان مجلس براي تصويب نكردن اين لايحه گفت: درصورتي شهردار تهران مي‌تواند توسط مردم انتخاب شود كه مثل شهرهاي توكيو، لندن و پاريس مديريت واحد شهري وجود داشته باشد.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه با محدود خواندن اختيارات كنوني شوراها آن را با قانون سال 1286در دوران مجلس ملي سابق مقايسه كرد.

غلامرضا انصاري عضو ديگر شوراي شهر تهران درعين حالي‌كه به لايحه مديريت شهري كه هم‌اكنون درمجلس در درست بررسي است انتقاد داشت و آن را به‌صورت محترمانه به معني انحلال شوراها اعلام كرد اما با طرح انتخاب شهردار توسط مردم موافقت كرد و گفت: هر كجا كه كار را به مردم واگذار كرده‌ايم قطعا تبعات بسيار مثبتي براي نظام و كشور داشته است. به‌گفته انصاري با انتخاب شهردار از سوي مردم مي‌توان انتخاب شهرداران مناطق را با همكاري شوراها انجام داد.

محسن سرخو نيز با كنايه نسبت به وضعيت كنوني شوراها گفت: اختيارات شوراها در زمان قاجار بيش از الان بود. با اين همه وي نگران انتخاب شهردار توسط مردم نبود زيرا از نظر سرخو اگر مردم مستقيم به شهردار رأي دهند نحوه برخورد شهرداري با مردم نيز متفاوت‌تر خواهد بود. محمد حقاني هم همصدا با ساير اعضاي شوراي شهر تصويب لايحه مديريت شهري در مجلس را به منزله تبديل شوراها به شير بي‌يال و دم و اشكم خواند و گفت: اين لايحه خلاف نص صريح قرآن و قانون اساسي است؛ قانوني كه حاصل 35سال خون دادن‌هاي شهدا و انقلاب مردم سالار است.

  • بحث در مورد فضاي سبز و باغات شمال پايتخت

محمدمهدي تندگويان، در بخشي از جلسه ديروز شوراي شهر تهران به موضوعاتي درخصوص فضاي سبز منطقه يك پايتخت پرداخت.تندگويان، عضو كميسيون شهرسازي و معماري شورا ابتدا از شهردار منطقه يك براي تلاش‌هايي كه در راستاي حفظ درختان كهنسال انجام داده تشكر كرد و سپس گفت: جايگزيني 100هكتار فضاي سبز با حفظ يك‌هكتار فضاي سبز موجود قابل مقايسه نيست. تندگويان اعلام كرد كه بيشتر موضوعات باغ در كميسيون ماده 7 و شهرسازي مربوط به منطقه يك است. به گفته وي اين در حالي است كه اگر پيش از درخواست مالك، پلاك «باغ بودن» كنار ديوار ملك وي نصب شود هم مشكلات مردم كمتر مي‌شود و هم باغات بيشتر حفظ مي‌شوند. تندگويان كه سخنگوي كميسيون شهرسازي و معماري شورا نيز هست به‌خاطر همين بر ضرورت افزايش سختگيري براي ساخت‌وساز در منطقه يك تأكيد كرد و خواستار ارجاع نامه‌ها به كميسيون‌هاي تخصصي شد.

وي همچنين با گلايه‌اي از قوه قضاييه در رابطه با موضوع قطع درختان تصريح كرد: متأسفانه شاهد هستيم يك قاضي رأي به قلع و قمع درختان مي‌دهد؛ چراكه ما در كشوري زندگي مي‌كنيم كه رهبري آن نيز بر حفظ فضاي سبز و درختان تأكيد داشته و قطع درختان را بسان قطع نفس خويش مي‌دانند. اين عضو شورا در ادامه گفت: در شوراي قبلي مصوبه‌اي به تصويب رسيد كه بر مبناي آن شهرداري تهران ملزم به در اختيار داشتن پايگاه‌هاي مديريت بحران شهري شد كه با وجود پيگيري‌هاي انجام شده و تذكرات مربوطه ستادهاي بحران شهري بلاتكليف هستند. به گفته وي برخي از اين ستادها هم‌اكنون به سالن‌هاي ورزشي براي بانوان تبديل شده‌اند.

رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به عملكرد خوب شهردار منطقه يك در تملك باغات اظهار داشت: در احصاي مغايرت‌هاي طرح تفصيلي كمترين تخلف در شهرداري منطقه يك ديده شده است. وي همچنين از تدوين شاخص‌هايي در كميسيون شهرسازي و معماري به‌منظور تقدير از معاون‌هاي شهرسازي مناطق كه تصميماتي مطابق با مفاد طرح تفصيلي اتخاذ مي‌كنند خبر داد.

وي همچنين همراهي قوه قضاييه با شهرداري و شوراي شهر تهران را ضروري دانست و گفت:‌ برخورد با متخلفين قطع درختان بايد جدي‌تر باشد. شهرداران مناطق با اينكه عضو كميسيون باغات هستند در جلسات اين كميسيون شركت نمي‌كنند و در هيچ منطقه‌اي بابت قطع درختان پرونده را به قوه قضاييه ارجاع نمي‌دهند.

  • شهرداران صدور پايان‌كار را به كاشت درخت منوط كنند

مهدي چمران هم در اين خصوص اظهار كرد كه خوشبختانه اعضاي محترم شورا حساسيت ويژه‌اي به حفظ فضاي سبز و درختان داشته‌اند و اين در حالي است كه قوه قضاييه در ساليان گذشته قانون حفظ فضاي سبز را قبول نداشت و آراي شورا را دخالت مي‌دانست. رئيس شورا افزود: ما اين قانون را به مجلس برديم و درحالي‌كه شوراي نگهبان به آن ايراد گرفته بود در مجمع تشخيص مصلحت نظام به‌صورت قوي‌تر به تصويب رسانديم اما باز در اجراي آن كوتاهي مي‌شود. چمران اضافه كرد: در تصويب همين قانون كه مالكان موظفند در 30درصد ملكشان درخت بكارند، اصرار خود من بود كه به تصويب برسد. وي سپس خطاب به شهرداران مناطق گفت: به ازاي هر 16مترمربع بايد يك درخت كاشته شود. فضاي سبز نه و الزاما بايد درخت كاشته شود و شهرداران مناطق درنظر داشته باشند كه درصورت عدم‌اجراي اين مهم پايان كار صادر نكنند.

علي‌محمد مختاري، مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهر تهران نيز در جلسه شوراي شهر گزارشي را در رابطه با عملكرد مجموعه‌اش تا پايان سال 92ارائه داد. وي در اين گزارش اعلام كرد كه سازمان پارك‌ها و فضاي سبز با توجه به منويات مقام معظم رهبري درخصوص حفظ و نگهداري فضاي سبز و باغات برنامه‌هاي خود را تهيه و تدوين كرده است. مختاري همچنين اعلام كرد: از سال84 تا پايان سال92، سرانه فضاي سبز پايتخت به‌طور متوسط سالانه 15.2 درصد رشد داشته است. به گفته وي تعداد بوستان‌ها در شهر تهران تا پايان سال 83، 1192بوستان بوده است كه اين تعداد هم‌اكنون به 2063بوستان رسيده است.

وي البته در بخشي از سخنانش از حمايت‌هاي دولت در جهت پرداخت اعتبارات توسعه‌اي طرح كمربندي سبز تهران انتقاد كرد و گفت: براساس قانون 50درصد از اعتبارات اين طرح بايد توسط دولت و 50درصد توسط شهرداري پرداخت شود و اين در حالي است كه متأسفانه دولت ريالي را بابت توسعه اين طرح پرداخت نكرده است.

محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شورا اما در سخنان ديروز خود نسبت به اين گزارش واكنش نشان داد. وي گفت: «آقاي مختاري در گزارش خود اعلام نكردند پراكندگي فضاي سبز در مناطق مختلف چگونه است؟ ما در برخي از مناطق از نظر فضاي سبز بسيار فقير هستيم و مردم با كمترين فضاهاي سبز در بافت‌هاي فرسوده و كوچه‌هاي باريك زندگي مي‌كنند. » مجتبي يزداني، شهردار منطقه يك نيز با بيان اينكه 350 ميليارد تومان هزينه خريد و حفظ باغاتي مثل خسروشاهي، نيايش، وزيري و غيره در اين منطقه شده‌است، گفت: اكنون در منطقه يك 208 بوستان با 298 هكتار مساحت وجود دارد.

  • تذكرهاي متنوع در موضوعات شهري

اعضاي شوراي شهر ديروز هم همانند تمام جلسات قبل خود تذكرات مختلفي را در حوزه شهري مطرح كردند.
محمد حقاني رئيس كميته محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران از مصوبه سال۸۷ شوراي سوم درباره انتقال بخشي از صنوف و مشاغل مزاحم و آلاينده از شهر تهران سخن گفت كه با گذشت ۶ سال هنوز كار مهمي در اين مورد صورت نگرفته است.
رحمت‌الله حافظي هم در نطق پيش از دستور به شهردار تهران در مورد تبصره 18از قانون بودجه 93تذكر داد و گفت: براساس اين تبصره شهرداري تهران موظف بود در راستاي سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي برنامه صرفه‌جويي هزينه‌ها را وارد بودجه سال 93كند كه تا‌كنون چنين لايحه‌اي به شورا ارائه نشده است.

غلامرضا انصاري نيز گفت: مدتي قبل تذكري را درباره ميدان ميوه و تره‌بار فرمانيه دادم ولي جوابي از سوي شهردار تهران نشنيدم كه در نهايت به‌عنوان سؤال به هيأت رئيسه شورا تقديم خواهم كرد. تذكر اقبال شاكري هم به‌دليل معطلي بيش از 3ساعته مردم در ترافيك روز دوشنبه گذشته در محدوده زيرگذر آزادي بود. وي دليل اين مشكل را به بي‌برنامگي مسئولان شهرداري اين منطقه نسبت داد و خواستار عذرخواهي آنها از مردم شد.

شاكري حتي خواستار جريمه مسببان اين قضيه شد و گفت: بايد اين افراد به‌مدت يك‌ماه از اتوبوس و مترو استفاده كنند تا متوجه شوند كه مردم با چه مشكلاتي مواجه هستند. يكي ديگر از تذكرات مطرح شده از سوي اسماعيل دوستي بود. وي با اشاره به مشكلات پيش‌آمده در باشگاه پرسپوليس از هيأت رئيسه شورا ‌خواست تا آقايان سياسي و رحيمي را براي توضيح دادن درباره اوضاع باشگاه پرسپوليس به شورا دعوت كنند. علي صابري هم از اين پيشنهاد حمايت كرد.

  • 108نقطه بي‌دفاع شهري در پايتخت

ديروز به مناسبت آغاز هفته نيروي انتظامي از سوي مرتضي طلايي نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهرتهران پيشنهادي مطرح شد. وي طي سخناني ابتدا از وجود ۱۰۸ نقطه بي‌دفاع شهري در پايتخت خبر داد و گفت: اين نقاط سهم قابل توجهي در بزهكاري‌هاي شهر تهران دارد و تا زماني كه مشكل اين نقاط حل نشود نمي‌توانيد آمار جرائم را در شهر تهران كاهش دهيد. طلايي كه خود سابقا فرماندهي نيروي انتظامي تهران بزرگ را برعهده داشت از ضرورت ايجاد امنيت پايدار در شهر تهران سخن گفت وافزود: 3ضلع اساسي و مهمي كه در شهر تهران مي‌تواند امنيت پايدار را محقق كند شهروندان، نيروي انتظامي و مديريت شهري هستند.

وي افزود: ‌تا سال‌هاي قبل اگر موضوع تعامل و هماهنگي بين پليس و مديريت شهري مطرح مي‌شد نامفهوم و غيرقابل هضم بود اما امروزه براي رسيدن به حق شهروندان بايد مهندسي كامل و تعامل پويا و كارآمدي را بين اين سه‌ضلع اصلي داشته باشيم. طلايي فعال‌سازي‌ پليس محلات را نمادي از هماهنگي بين پليس، مديريت شهري و شهروندان دانست و از آن به‌عنوان عاملي در افزايش ضريب ايمني شهروشهروندان نام برد. وي پيشنهاد داد دراين باره توافقنامه‌اي بين نيروي انتظامي و مديريت شهري با پشتيباني شوراي شهر تهران به امضا برسد.

  • بزرگداشت روز نيروي انتظامي و روز كودك

در صدمين جلسه شوراي شهر تهران مهدي چمران آغاز هفته نيروي انتظامي را به همه كساني كه در اين حوزه مشغول كار و فعاليت هستند تبريك گفت. در جلسه ديروز شوراي شهر به همين مناسبت طي مراسمي از تعدادي از فرماندهان نيروي انتظامي در تهران تجليل به عمل آمد. رئيس شوراي شهر تهران همچنين روز 16مهر روز جهاني كودك و روز روستا را نيز تبريك گفت. ديروز به همين مناسبت تعدادي كودكان دختر و پسر از 2مدرسه آصف و مكتب علي در جلسه علني شوراي شهر حاضر شدند و از سوي اعضاي شوراي شهر مورد تقدير قرار گرفتند.

الهه راستگو عضو هيأت رئيسه شوراي شهر نيز طي سخناني به مناسبت روز جهاني كودك خواستار تبديل تهران به شهر دوستدار كودك شد و گفت: از تمامي مسئولين خواستارم مجدانه و دلسوزانه، در تبديل شهر تهران به شهر دوستدار كودك و شهري كه در آن كودكان با آرامش رشد كنند و به همه نيازهاي آنان پاسخ داده شود، تلاش كنند. وي تصويب مصوبه شهر دوستدار كودك توسط شوراي شهر تهران را قدم خوب و قابل دفاعي در اين مسير اعلام كرد و گفت:‌ اين مصوبه‌اي جامع است كه به زواياي موضوع به خوبي توجه كرده است، مديريت شهري هم بايد به خوبي اين مصوبه را به‌كار گيرد و در هيچ بخشي از آن كوتاهي نداشته باشد.

کد خبر 274249

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha