۲۳مهر (۱۵اکتبر) روز جهانی عصای سفید است و به همین مناسبت روز گذشته مراسم گرامیداشت روشندلان با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف و مرتبط با امور معلولان در تالار شیان تهران برگزار شد.

شهر دسترس‌پذیر مقدم‌تر از مناسب‌سازی معابر

در اين مراسم كه تعدادي از شهروندان روشندل ازجمله دانش‌آموزان، دانشجويان و كارمندان حوزه شهري روشندل حضور داشتند، ابتدا از سوي مسئولان امر مسائل مختلفي در رابطه با اين قشر از جامعه مطرح و سپس پنلي تخصصي با موضوع مشكلات نابينايان و كم‌بينايان برگزار شد.

علي صابري، عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران نيز در اين مراسم حضور داشت و در بخشي از برنامه پاسخگوي سؤالات خبرنگاران شد. وي صحبت‌هاي خود را بيشتر به سمت توجه به مفهوم اصلي «شهر دسترس‌پذير» برد و تفاوت‌هاي اساسي آن‌را نسبت به مناسب‌سازي معابر متذكر شد. به گفته وي، مناسب‌سازي به تعبيري ظاهري و فيزيكي است؛ درحالي‌كه دسترس‌پذيري، مفهوم مهم‌تر و گسترده‌تري دارد كه به‌عنوان مثال در محيط‌هاي مجازي خريد از فروشگاه‌هاي شهري را فراهم مي‌كند. صابري مفهوم ديگر دسترس‌پذيري را ايجاد اماكني دانست كه نابينايان بتوانند حتي همانند افراد بينا اطلاعات دارويي را بخوانند؛ درحالي‌كه مناسب‌سازي محيطي شامل اين موارد نمي‌شود. وي به همين‌خاطر تأكيد كرد كه دسترس‌پذيري شهر براي نابينايان مقدم بر مناسب‌سازي‌ است.

اين عضو روشندل شوراي شهر تهران همچنين به مصوبه شورا در سال 84 درخصوص مناسب‌سازي اشاره كرد و گفت: گرچه اين مصوبه در آن زمان به تصويب رسيد، هنوز اجرا نشده كه البته اين طبيعي است چرا كه اين مصوبه همانند سنگ بزرگي است و ما نمي‌توانيم شهر ساخته شده را خراب كنيم و تمام معابر را براي معلولان مناسب‌سازي كنيم. صابري سپس برخي از اقدامات صورت‌گرفته طي مدت اخير در راستاي حمايت از شهروندان معلول جامعه را برشمرد؛ چنان كه اظهار كرد: «قرار شد در زمان حضور يك فرد روشندل در فروشگاه‌هاي شهروند براي خريد، يك همراه از فروشگاه با وي باشد كه خوشبختانه با همكاري مديرعامل شهروند اين طرح هم‌اكنون در فروشگاه‌هاي شهروند اجرا شده است.» اين مورد را گودرزي، مديرعامل شهروند هم در مراسم تأييد كرد و گفت كه از ارديبهشت امسال تمهيدات ويژه‌اي براي نابينايان در فروشگاه‌هاي شهروند در نظر گرفته شده است.البته صابري اضافه كرد كه قرار است يك مشاور اجرايي از جامعه روشندلان در شهرداري حضور پيدا كند و در اين زمينه نيز شهردار تهران قول همكاري داده است.

NGO ها كمك كنند

صابري در سخنراني خود در مراسم هم گفت: در شورا چندين مصوبه و كارگروه ويژه معلولان حاصل شده و پيگيري‌هاي صورت‌گرفته از سوي دولت نيز درخصوص قانون جامع حمايت از معلولان به مجلس آمده است. وي از NGO هاي معلولان خواست كمك كنند تا ببينند كه چه كاري بايد در رفع نيازهاي معلولان انجام شود.

معيني، مديركل تشكل‌هاي نابينايان و كم‌بينايان هم در مراسم ديروز فلسفه روز عصاي سفيد را مورد توجه قرار‌گرفتن توانمندي‌ها و حقوق نابينايان عنوان كرد. وي با بيان اينكه 2دوره درخصوص حقوق نابينايان پشت‌سر گذاشته شده است، افزود: در دوره سوم و كنوني نابينايان به‌دنبال حقوق شهروندي خود نيز هستند. وي با بيان اينكه حق بازگشت به عقب را نداريم و نسل جديد بايد گام‌هاي جديدي براي دريافت خدمات بيشتر از دولت و حكومت بردارند؛ افزود: 2راه بيشتر وجود ندارد: نخست اينكه تنها از لحاظ فردي رشد كنيم و ديگر اينكه تشكل‌هاي نابينايان را تقويت كنيم اما از لحاظ فردي صدايي نخواهيم داشت و زماني تأثيرگذار خواهيم بود كه به‌صورت واحد و يكپارچه باشيم.

گفتني است در اين مراسم الهه راستگو و مجتبي شاكري از اعضاي شوراي شهر تهران، دارياني معاون منابع انساني شهرداري تهران، قدرت گودرزي مديرعامل شركت فروشگاه‌هاي شهروند، شكري مديركل برنامه‌ريزي شوراها و تعدادي ديگر از مسئولان مربوطه حوزه شهري و معلولان نيز حضور داشتند.

 

کد خبر 274602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha