همشهری‌آنلاین: رئیس گروه برنامه‌ریزی بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: آنچه مسأله مدیریت بحران را پیچیده‌تر می‌کند، فقدان دیدی جامع و کامل از موضوع بحران و جزیره‌ای عمل کردن سازمان‌هاست.

حادثه

به گزارش روابط‌عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، مهندس محمدعلی زمانی اظهار داشت: برای نخستین بار سازمان‌های مختلفی که در مدیریت حوادث و بحران‌های احتمالی شهر تهران می‌توانند همکاری داشته باشند، در جشنواره شهر آماده کنار هم حضور یافته که امیدواریم فضایی برای تبادل تجربیات و هماهنگی بیشتر این سازمان‌ها فراهم آید.

وی اظهار داشت: اولین و مهم‌ترین موضوع در مدیریت بحران، مسأله‌شناسی و مسأله‌یابی است. مراحل گوناگون مدیریت بحران، دارای ابعاد، مؤلفه‌ها، معیارها و شاخص‌های گوناگون در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیست‌محیطی، سیاسی، فنی و مهندسی و... است که درک صحیح از این ابعاد و تعیین اولویت‌ها و شاخص‌ها در هر یک از موارد فوق، از الزامات مسأله‌شناختی در خصوص مدیریت بحران است.

رئیس گروه برنامه‌ریزی بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: مدیریت بحران یک موضوع بین‌رشته‌ای بوده و موضوعی که مدیریت بحران را پیچیده‌تر می‌کند، معمولاً نبود نگاهی کل‌نگر به موضوع است.

وی ادامه داد: در اکثر مواقع در شرایط بروز بحران، هر یک از تصمیم‌گیران مسأله را صرفاً از دیدگاه تخصصی خودشان تحلیل می‌کنند و از سایر مسائل مهم و کلیدی غافل می‌مانند که نیاز به هماهنگی و تقسیم کار بین سازمانی از گذشته حس می‌شده است که برگزاری جشنواره «شهر آماده» در راستای پاسخ به همین نیاز شکل گرفته است.

زمانی گفت: فعالیت‌های ستادها و دست‌اندرکاران در شرایط بحرانی در ایران با سایر کشورها دارای تفاوت‌ها و شباهت‌هایی است. آنچه ایران را در مقام مقایسه با کشورهای پیشرفته متمایز می‌کند، در واقع نفس عمل و نوع مشارکت و همکاری گروه‌های فعال است. در ایران، معمولاً سازوکارهای از پیش تعیین‌شده و روی کاغذ به عنوان دستورالعمل تدوین شده، کمتر کارساز هستند و در چنین شرایطی، همه می‌خواهند دلسوزانه و با نیت خیر وارد عمل شوند، چه اینکه آشنا به فعالیت‌های دگرامدادی باشند. اما در کشورهای پیشرفته، کار براساس وظایف از پیش تعیین شده و تخصص افراد صورت می‌پذیرد. هر یک از روش‌های فوق دارای نقاط ضعف و قوت مختص خود است. لیکن حالت ایده‌آل آن است که هم عواطف و احساسات انسانی و هم سیستم‌ها و سازوکارها در کنار هم مورد توجه قرار گیرند که امیدواریم چنین شرایطی را در جشنواره «شهر آماده» ساماندهی کنیم.

گفتنی است جشنواره شهر آماده با شعار سلام تهران با دوام با مشارکت سازمان‌ها‌ و نهاد دولتی و غیردولتی فعال در حوزه خدمات اضطراری و مدیریت شهری از 26 مهرماه لغایت اول آبان‌ماه در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 274578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha