همشهری‌آنلاین: کانون ادبی نیاوران عصر روز سه شنبه ۸ مهر با حضور چهره‌های شناخته شده ادبیات معاصر ایران، کار خود را آغاز کرد.

کانون ادبی فرهنگسرای نیاوران

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، نخستین جلسه کانون ادبی نیاوران عصر سه‌شنبه 8 مهر 1393 در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. با برگزاری این جلسه کانون ادبی نیاوران به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

در این مراسم چهره های شناخته شده شعر و ادبیات ایران حضور یافتند. شاعرانی مانند محمد علی بهمنی، ابوالفضل زرویی نصرآباد، هرمز علیپور، محمد سلمانی، حسین آهی، عبدالجبار کاکایی، سهیل محمودی، فاضل نظری، فریبا یوسفی،امیر ارجینی، حمیدرضا شکار سری، مرضیه نظامی، محمدرضا گلزار و عبدالله صمدیان در این مراسم حضور داشتند و به شعر خوانی پرداختند.
اجرای نخستین جلسه کانون ادبی نیاوران را اکبر کتابدار مسئول امور ادبی فرهنگسرای نیاوران بر عهده داشت.
برگزاری این مراسم با شعر خوانی شاعران آغاز شد. هر کدام از شاعران که در این جلسه حضور داشتند به انتخاب خودشان چند اثر از خود را برای حاضران خواندند.

نخستین سخنران و شاعر جلسه حسین آهی عروض دان و استاد زبان و ادبیات فارسی بود که به پیدایش زبان فارسی در قرون گذشته اشاراتی داشت و پیرامون نقش زبان در تحکیم وحدت ملی و گسترش فرهنگ و تمدن ایران سخنرانی کرد.

وی افزود:"شاعران بزرگی چون فردوسی،نظامی ، مولوی، حافظ و خیام نقش بسیار زیادی در گسترش فرهنگ اصیل ایرانی در سطح جامعه جهانی داشته اند و امروز باید بگویم راه اندازی این کانون تدبیر شایسته ای برای حفظ و گسترش زبان و ادبیات فارسی است."
در میان شعرخوانی ها، سید عباس سجادی مدیر بنیاد آفرینش های هنری نیاوران به روی صحنه رفت و ضمن خوشامدگویی به حاضران گفت: خوشحالم که به یکی از اهدافمان در فرهنگسرای نیاوران رسیدیم. نیاوران به عنوان تنها فرهنگسرایی که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد کار خود را نجام می دهد، کانون ادبی نداشت. خوشبختانه امروز این کانون با حضور بزرگان شعر ایران کار خود را آغاز می کند.

وی ادامه داد: ادبیات که شناسنامه ملی ماست باید در نیاوران حضوری پر رنگ داشته باشد. از محمد سلمانی غزل سرای نام آشنا خواستیم تا سه شنبه های شعر نیاوران را در قالب کانون ادبی راه اندازی کند.
سجادی تاکید کرد: پیش از آغاز جلسه شعر خوانی در سه شنبه های هر هفته، از ساعت 15 کارگاه تخصصی ترانه با حضور امیر ارجینی برگزار می شود. همچنین نشست های معرفی کتاب و شعر را به صورت ماهیانه داریم. تلاش می کنیم که نشست های ماهیانه مترجمین ادبی را هم راه اندازی کنیم.

یکی از شاعران که در این جلسه به شعرخوانی پرداخت سهیل محمودی بود.محمودی پیش از این که شعرش را بخواند درباره آغاز به کار کانون ادبی نیاوران گفت: تهران هر شب به 100 جلسه شعر، 50 کنسرت موسیقی و چندین تئانر نیاز دارد. هر چه این رخدادهای هنری بیشتر شکل بگیرد، بار بیشتری از دوش رنج های آدم های این شهر برداشته ایم.

محمودی با تاکید بر تاثیر رخدادهای هنری بر مردم، اظهار کرد: این جلسه ها انسان‌های بهتری برای جامعه تربیت می‌کند. دستی که قلم و ساز به دست می‌گیرد، هرگز اسلحه و چاقو به دست نمی‌گیرد که دزدی و زورگیری کند. امیدوارم برگزاری این جلسه‌ها و رخدادهای هنری بیشتر و بیشتر شود.

امیر ارجینی که مسئول برگزاری کارگاه ترانه نیاوران است، یکی دیگر از شاعرانی بود که برای شعرخوانی به روی صحنه دعوت شد. ارجینی از شعرخوانی خود انصراف و ترجیح داد از وقتش برای معرفی کارگاه ترانه استفاده کند.


ارجینی گفت: کارگاه ترانه هر سه‌شنبه از ساعت 15 تا 17 برگزار می‌شود. با توجه به این که دوستان حاضر در این جلسه در ابتدای راه ترانه‌سرایی هستند، برخی از آهنگسازان و تنظیم‌کنندگان موسیقی پاپ کشور را دعوت کرده‌ایم که در جلسه باشند تا در پایان دوره، بتوانیم چند ترانه‌سرا را به جامعه معرفی کنیم.
پس از پایان شعرخوانی‌ها نوبت به اجرای زنده موسیقی رسید.
حجت اشرف‌زاده خواننده، آرش بیات نوازنده پیانو و فاروق آزادیان نوازنده تار به روی صحنه رفتند تا قطعه‌هایی را برای علاقه‌مندان به موسیقی اجرا کنند.
یکی از قطعه‌هایی که در بخش موسیقی اجرا شد، قطعه «ماه و ماهی» بود. این قطعه براساس شعری از علیرضا بدیع ساخته شده است.

سه شنبه‌های شعر نیاوران هر هفته سه‌شنبه‌ها از ساعت 17 در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. پیش از آغاز این جلسه نیز کارگاه تخصصی ترانه برای علاقمندان به ادبیات و با حضور امیر ارجینی تشکیل می‌شود.

کد خبر 273781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha