همشهری آنلاین: سید عباس سجادی، مدیر فرهنگسرا و بنیاد آفرینش‌های نیاوران در گفت وگویی از فعالیت‌های این مرکز در سال ۱۳۹۳ می‌گوید و برنامه‌های سال آتی را تشریح می‌کند.

فرهنگسرای نیاوران تنها فرهنگسرای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها مراکز فرهنگی و هنری شمال شرق تهران به شمار می‌رود که از ظرفیت برگزاری و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در تمامی حوزه‌های هنری ازجمله هنرهای تجسمی، نمایشی، موسیقی و حتی ادبیات و شعر برخوردار است.

با توجه به اهمیت این مرکز از جهت موقعیت جغرافیایی و همینطور سوابق و تاریخچه آن در برگزاری رویدادهای مهم و تاثیرگذار برون مرزی همواره انتظارات و توقعات زیادی از مدیریت این فرهنگسرا وجود دارد.

بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران متولی اجرا و برگزاری رویدادهای فرهنگی و همچنین حمایت از هنرمندان در اجرای برنامه‌های هنری در این فرهنگسرا است.

بر این اساس در آخرین روزهای سال فعالیت های بنیاد آفرینش های هنری را در گفت و گو با سید عباس سجادی مدیرعامل این بنیاد و سرپرست فرهنگسرای نیاوران مورد تحلیل و ارزیابی قرار دادیم.

  •  در سال 93 چه رویکرد و اهدافی را در دنبال کردید و فکر می کنید تا چه حد در رسیدن به این اهداف موفق بودید؟

وظیفه اصلی بنیاد آفرینش های هنری در حقیقت آفرینش هنر و حمایت از هنرمندان در مسیر تولید آثار ارزشمند هنری است. بر همین مبنا فعالیت های بنیاد از گذشته در حوزه های موسیقی ، هنرهای تجسمی و نمایش دنبال می شد اما در دوره جدید فعالیت ها شاهد فعال سازی بنیاد در مسیر اجرای برخی از برنامه‌های ارزشمند فرهنگی و هنری خصوصا در حوزه ادبیات و شعر بودیم. فعالیت‌ها و اهداف گذشته در همان مسیر دنبال شد و حتی از نظر کیفی و کمی در سطح بالاتری به مرحله اجرا رسید اما افزایش فعالیت های بنیاد نیاوران در سال 93 نشان داد که ظرفیت این مجموعه به مراتب بالاتر از چیزی است که تا امروز دیده ایم و من فکر می کنم می توانیم در سال های آتی باز هم شاهد گسترش و پیشرفت بیشتر فعالیت های فرهنگی و هنری در بنیاد آفرینش های هنری باشیم. ارزیابی کلی من این است که ما در آفرینش هنر و گسترش فعالیت های فرهنگی و هنری خصوصا حمایت از هنرمندان تا حد زیادی موفق بوده ایم اما فکر می کنم می توانیم عملکرد بهتری هم داشته باشیم.

  •  فعالیت های بین المللی بنیاد نیاوران نیز در سال 93 افزایش چشمگیری داشته ، در این مسیر چه اهداف و چشم اندازی را دنبال می کنید؟

با توجه به تاکیدات مقام عالی وزارت ،آقای دکتر جنتی و همینطور  آقای مرادخانی معاون محترم امور هنری مسئله دیپلماسی هنر از جایگاه ویژه ای برخوردار است. همه بخش ها و ادارات تابعه وزارت ارشاد باید در این حوزه فعال و پرتلاش باشند چرا که فرهنگ و هنر می تواند دروازه ایران زمین به سراسر جهان باشد و ما را به سایر کشورها و تمدن ها پیوند دهد.

موقعیت خاص جغرافیایی ، قابلیت ها و توانمندی های موجود و همینطور تجارب موفق فرهنگسرای نیاوران در حوزه امور بین الملل موجب شد که فعالیت های این حوزه را با جدیت بیشتری دنبال کنیم و ثمره این فعالیت ها موفقیت در برگزاری برنامه های متعدد در حوزه بین الملل بوده است. ما در سال 93 مجموعا 12 عنوان برنامه بین المللی تاثیرگذار برگزار کردیم که برخی از آنها بازتاب بسیار گسترده ای در سطح کشور داشته است. برگزاری نمایشگاه رهایی با موضوع غزه ، همینطور نمایشگاه هنر انساندوستی با همکاری سازمان ملل متحد و نمایش ها یا کنسرت های موسیقی مشترک با کشورهای اروپایی و آسیایی یا برگزاری نشست هنرمندان صلح و مقاومت از جمله برنامه‌های تاثیرگذار بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران در سال 93 بوده که می‌تواند در گسترش دیپلماسی هنر تاثیر زیادی داشته باشد. برگزاری موفق این برنامه ها نشان می دهد چه ظرفیت عظیمی در حوزه ارتباطات بین المللی خصوصا در موضوعات فرهنگی و هنری وجود دارد اما متاسفانه از این ظرفیت ها به خوبی استفاده نمی شود. من امیدوارم فعالیت های بنیاد نیاوران در سال 93 مقدمه ای برای تحقق اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه دیپلماسی فرهنگی باشد و بتوانیم در سال های آتی برنامه های بیشتر و حتی جدی تری را در این حوزه با حمایت و همراهی مسئولین محترم برگزار کنیم.

  • فرهنگسرای نیاوران کانون فعالیت‌های فرهنگی و هنری خصوصا در حوزه موسیقی و تئاتر است ، عملکرد این مجموعه را در حوزه‌های فوق چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به نیاز و علاقه مخاطبان به برگزاری این برنامه ها تلاش ما اجرای مداوم و منظم برنامه های هنری البته با توجه به کیفیت آثار و همینطور انتظارات و نیازسنجی مخاطبان بوده است. در این راستا باید بگویم در سال 93 مجموعا 111 کنسرت موسیقی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد که عموم این برنامه ها با استقبال مخاطبان همراه بود. در حوزه نمایش مجموعا 37 عنوان نمایش به روی صحنه رفت که از نظر سطح کیفی از استاندارد خوبی برخوردار بود.

با این وجود فکر می کنم امکان برگزاری برنامه های بیشتر و البته در سطح کیفی بالاتر نیز وجود دارد. تعدد برنامه های هنری و استقبال مخاطبان نشان داد که ظرفیت لازم در این بخش موجود است و تنها وظیفه ما این است که بر مبنای این ظرفیت و این استقبال با برنامه ریزی صحیح پاسخگوی انتظارات مخاطبان باشیم.

  • یکی از مشکلات مراکز فرهنگی در سال های اخیر کاهش بودجه و اعتبارات است، این مشکل در مجموعه بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران وجود نداشته و یا اگر وجود داشته چگونه موجب کاهش برنامه‌ها نشده است؟

مشکل کمبود بودجه و اعتبارات تقریبا برای همه مراکز فرهنگی و هنری وجود دارد و طبیعتا در اجرای برنامه های تاثیرگذار است. شرایط به گونه ای است که پرداخت کمک هزینه به گروه های هنری آسان نیست و در بسیاری از موارد کاملا قطع شده اما این دلایل نباید مانع از فعالیت شود. تلاش ما در سال 93 حرکت به سمت بعضی فعالیت های اقتصادی مناسب با شان و جایگاه بنیاد آفرینش های هنری و در قبال آن تامین هزینه ها و اعتبارات لازم به منظور برگزاری برنامه های هنری بوده است. بنده با افتخار می گویم که بخش زیادی از هزینه بسیاری از برنامه های ارزشمند هنری با همکاری و مشارکت بنیاد آفرینش ها تامین شده و در این برنامه ها نیازی به دریافت کمک مالی از معاونت امور هنری نداشته ایم.

فکر می کنم استقلال مالی مراکز فرهنگی و هنری از جهتی موجب می شود که اعتبارات دولتی موجود در بخش های لازم توزیع شده و به گسترش فرهنگ و هنر کمک کند. مراکز هم می توانند در حد توان خودشان از طریق فعالیت های هدفمند و فرهنگ محور اقتصادی به اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در حوزه خاص خودشان کمک کنند. در واقع مدیریت تنها به معنی هزینه کردن نیست بلکه بخشی از مدیریت درآمدزایی و تامین هزینه ها است.

  •  بر این اساس فکر می کنید درآمد مراکز هنری برای تامین هزینه ها و پاسخگویی به انتظارات در این حوزه کافی است؟

پاسخ این سوال بستگی به سطح توقعات و انتظارات دارد. واقعیت این است که برای پاسخگویی به انتظارات جامعه هنری چه از سوی هنرمندان چه از سوی مخاطبان باید برنامه ریزی هدفمندی داشته باشیم اما هر مرکز فرهنگی می تواند در حد خودش بخشی از هزینه های مرتبط را تامین کند و از این طریق موجب شود بودجه و اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر در جای خودش به خوبی هزینه شود. در واقع تلاش و فعالیت مراکز هنری در تامین هزینه ها می تواند بخشی از بودجه و اعتبارات لازم در مراکز هنری را تامین سازد که این بسیار ارزشمند است.

  •  و آخرین سوال اینکه فعالیت های مجموعه نیاوران در سال 93 تا چه حد با ظرفیت های این مرکز تناسب داشته است؟

من فکر می کنم عملکرد و فعالیت های ما در سال 93 قابل قبول بوده اما ظرفیت ها و توانمندی های موجود از هر نظر بیشتر است. ما از نظر شرایط محیطی و امکانات سخت افزاری همچنین نیروی انسانی و امکانات نرم افزاری توان اجرای برنامه های بیشتر و بهتر را داریم و امیدوارم از تجارب موفق سالی که گذشت در سال آینده به خوبی استفاده کنیم. ما دو هدف را به صورت جدی دنبال می کنم که اولین آنها پاسخگویی به انتظارات و توقعات به حق جامعه هنری خصوصا با توجه به اهمیت و اعتبار مجموعه فرهنگسرای نیاوران است و دومین هدف پاسخگویی شایسته به انتظارات به حق مخاطبانی که همواره انتظار دارند شاهد برنامه های ارزشمند هنری با عالی ترین کیفیت و اعتبار در این مرکز باشند. امیدوارم با همراهی همیشگی همکارانم در این مرکز به این هدف دست یابیم.

کد خبر 289353

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha