سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

گروه بورس: در حالی که انعکاس خبری گسترده‌ای برای پذیرش شرکت‌های ایرانی در بورس مالزی آغاز شده، آخرین اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد که بورس مالزی به هیچ عنوان در حد و اندازه پذیرش شرکت‌های بزرگ ایرانی نیست.

از مدت‌ها پیش مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار با سفر به مالزی و برگزاری نشست‌های متعدد با مسئولین بورس این کشور زمینه‌های پذیرش سهام شرکت‌های ایرانی را در بورس مالزی فراهم کردند؛ به‌طوری که در قدم اول سهام شرکت ملی صنایع مس ایران برای عرضه به بورس مالزی معرفی شد.

هم‌اکنون زمزمه‌های معرفی شرکت فولاد مبارکه اصفهان دیگر شرکت بزرگ ایرانی نیز برای پذیرش در این بورس به گوش می‌رسد.

 آخرین اطلاعات دریافتی، حاکی از آن است که بورس مالزی تاکنون موفق به پذیرش تنها 4 شرکت کوچک خارجی شده و ساختار پذیرش شرکت‌های خارجی برای این بورس به هیچ عنوان تعریف نشده و این بورس فاصله بسیار زیادی با ابعاد یک بورس بین‌المللی دارد.

شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران که هم‌اکنون زمزمه‌های ورودشان به بورس مالزی مطرح است به اذعان بسیاری از کارشناسان جزء  بهترین  شرکت‌های منطقه و آسیا هستند که با توجه به ویژگی‌هایی که در تولید محصولاتشان دارند قابلیت پذیرش در بورس‌های مطرح دیگر را دارند.

این در حالی است که هم‌اکنون بورس مالزی ضوابطی را در چند بند برای پذیرش شرکت‌های ایرانی طرح کرده و سهام ایرانی باید بر این اساس در بورس مالزی عرضه شود؛ ضمن این‌که هنوز مشخص نیست که سهام ایرانی باید با چه نوع ارزی در بورس مالزی عرضه شود.

آن‌طور که از شواهد پیداست  به احتمال قوی این سهام باید با واحد پول رسمی مالزی که از اعتبار بین‌المللی برخوردار نیست در این بورس عرضه شود.

شواهد دیگری دال بر این است که عرضه سهام ایرانی در بورس مالزی منجر به بروز برخی اختلافات بین مسئولین بازار سرمایه کشور شده و میان مسئولین این بازار دودستگی ایجاد کرده است.

بر همین مبنا برخی از کارشناسان و مقامات بازار سرمایه کشور معتقدند که سهام ایرانی باید در دیگر بورس‌های منطقه و جهان که از اعتبار بیشتری برخوردارند عرضه شود و در حال حاضر بورس‌هایی مانند بورس‌های امارات، استانبول، بحرین و دیگر بورس‌های دیگر دنیا از گزینه‌های محتمل هستند.

خبری ناگهانی از پذیرش فولاد

در همین حال مدیر سرمایه‌گذاری و امور مجامع شرکت فولاد مبارکه اصفهان در گفت‌وگو با فارس با اعلام این خبر که اولین شرط پذیرش در بورس مالزی توسط فولاد مبارکه اخذ شده گفت: با تغییر حسابرس و بازرس قانون شرکت اولین شرط پذیرش در بورس مالزی اخذ و فولاد مبارکه امسال در این بورس پذیرش خواهد شد.

این خبر هنوز توسط مقامات شرکت و سازمان بورس تایید نشده، ضمن این‌که بر اساس اظهارات مسئولین شرکت بورس در حال حاضر تنها شرکت ملی صنایع مس ایران به بورس مالزی معرفی شده است.

امیرحسین نادری مدیر سرمایه‌گذاری و امور مجامع فولاد مبارکه در ادامه تصریح کرده است: با توجه به تغییر حسابرس و بازرس قانونی شرکت اولین شرط پذیرش فولاد مبارکه در بورس مالزی احراز شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به میانگین نسبت قیمت به درآمد  در بورس مالزی که حدود 30 مرتبه است، قیمت هر سهم فولاد در صورت عرضه حداقل یک دلار خواهد بود.

کد خبر 27373

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز