دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۱
۰ نفر

واکنش‌ها به پرورش ماهی تیلاپیا همچنان ادامه دارد. ۱۰روز پس از آنکه دکتر اصغر عبدلی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و متخصص اکولوژی ماهی در گفت‌وگو با همشهری نسبت به خطراتی که این گونه مهاجم می‌تواند برای آب‌های ایران داشته باشد هشدار داد، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست صدور مجوز برای پرورش ماهی را به نتایج جمع‌بندی مطالعاتی موکول کرد که در حال انجام است.

ماهی تیلاپیلا


ابتكار گفت كه حتي اگر نتايج به صدور مجوز هم منجرشود هرگونه مجوزي تحت شرايط خاص صادر مي‌شود و با نظارت سختگيرانه سازمان حفاظت محيط‌زيست توأم خواهد بود. ماهي تيلاپيا كه بومي قاره آفريقاست در فهرست 100گونه مهاجم ثبت شده و بنا به اعلام كارشناسان ورود آن به زيست بوم‌هاي آبي كشور فاجعه‌آفرين است. برهمين اساس است كه سازمان حفاظت محيط‌زيست طي 8سال گذشته با صدور مجوز پرورش تيلاپيا در استان‌هاي مختلف كشور مخالفت كرده و تنها براي پرورش اين ماهي به شكل آزمايشي و با اهداف پژوهشي در بافق يزد مجوز صادر كرده است. گزارش‌هاي دريافتي همشهري حاكي از آن است كه وزارت نيرو هم طي نامه‌اي به سازمان حفاظت محيط‌زيست با پرورش تيلاپيا در مخازن سدهاي كشور مخالفت كرده است.

دكتر عبدلي در گفت‌وگو با همشهري هشدار داده بود كه با توجه به اينكه بسياري از مخازن سد‌هاي كشور محل مناسبي براي رشد و زندگي تيلاپياست، اگر مخازن سدهاي آب شرب به پرورش تيلاپيا اختصاص داده شود مرگ‌ومير تيلاپيا در دوره‌هاي كم‌آبي يا تغييرات دمايي باعث آلوده شدن آب مخازن سدها خواهد شد و پيامدي جز فاجعه نخواهد داشت. اول مهرماه جاري هم مديركل تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط‌زيست با بيان اينكه سازمان حفاظت محيط‌زيست فقط مجوز تكثير ماهي تيلاپيا را به مركز تحقيقات شيلات در بافق يزد داده است، گفت: تاكنون هيچ‌گونه مجوزي براي واردات بچه ماهي تيلاپياي نر در كشور صادر نشده است.

مجيد خرازيان‌مقدم با بيان اينكه محققين، كارشناسان و همچنين مردم نسبت به پرورش تيلاپيا و پيامدهاي آن نگران هستند، تأكيد كرد: سازمان حفاظت محيط‌زيست خود را موظف مي‌داند درباره خطرات پرورش اين ماهي اطلاع‌رساني كند.

کد خبر 273385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha