روز گذشته، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت که سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌طور صریح و شفاف مخالف پرورش ماهی تیلاپیا در کشور است.

پرورش ماهی

  اين چندمين بار است كه مسئولان سازمان حفاظت محيط‌زيست به صراحت با پرورش ماهي تيلاپيا مخالفت مي‌كنند اما با وجود مخالفت‌هاي صريح و با آنكه هرگونه پرورش ماهي غيربومي منوط به صدور مجوز از سوي اين سازمان است علي‌اصغر مجاهدي، معاون صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات كشور چهارشنبه هفته گذشته در سلسله كارگاه‌هاي آموزشي ويژه اهالي رسانه كه از سوي معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري برگزار شد، گفت: در دنيا پرورش ماهي تيلاپيا روبه رشد است و ما نيز به‌دنبال اين هستيم كه آن را در سبد غذايي بياوريم.

احمدعلي كيخا، معاون محيط‌زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط‌زيست به ايرنا گفته است: سازمان شيلات چند سال گذشته پرورش ماهي تيلاپياي نر در بافق يزد را آغاز كرده اما براي فعاليت خود تأييديه نهايي سازمان محيط‌زيست را دريافت نكرده است.

وي گفت: چندي پيش جلسه‌اي با رئيس سازمان شيلات برگزار شد و سازمان محيط‌زيست پذيرفت تا در چند استان به‌صورت پايلوت فعاليت پرورش ماهي تيلاپيا انجام شود مشروط بر اينكه گزارش ارزيابي زيست‌محيطي در استان‌ها انجام و بعد به سازمان محيط‌زيست ارسال شود تا مورد بررسي قرار گيرد. در عين حال كيخا تأكيد كرد: تاكنون جلسات متعددي با حضور كارشناسان و استادان دانشگاهي در زمينه نحوه فعاليت پرورش تيلاپيا برگزارشده و جمع بندي اين جلسات نشان داده است كه پرورش ماهي تيلاپيا در كشور مغاير با معيارهاي زيست‌محيطي است. به گفته وي براساس بررسي‌ها، پرورش ماهي تيلاپيا ريسك بالاي زيست‌محيطي دارد و در حال حاضر، الزامات و شرايط برخورد با اين ريسك در كشور فراهم نيست.

سازمان شيلات پرورش اين ماهي در مناطق كويري ايران را پيگيري مي‌كند با همين رويكرد در بافق يزد پرورش اين ماهي را در حوضچه‌ها آغاز كرده است. اين درحالي است كه كارشناسان و استادان دانشگاه، تيلاپيا را كه زيستگاه اصلي آن شرق آفريقاست گونه‌اي مهاجم مي‌دانند كه ورود آن به زيست‌بوم‌هاي آبي خسارات جبران‌ناپذيري به‌بار مي‌آورد.

کد خبر 277983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha