همزمان با « روز جهانی تنوع زیستی»، مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان حفاظت محیط‌زیست نسبت به اشغال تالاب شادگان توسط گونه مهاجم تیلاپیا، ابراز نگرانی کرد.

استخر پرورش ماهی

يك روز قبل از روز جهاني تنوع زيستي، گزارشي با عنوان «بعد از آزولا، تيلاپيا نيز زيست‌بوم‌هاي آبي كشور را هدف گرفته است» در همين صفحه منتشر شد كه طي آن، گروه زيست‌بوم همشهري با ارائه گزارشي از برگزاري نشست تخصصي «هم‌انديشي چالش‌ها و فرصت‌هاي پرورش ماهي تيلاپيا» از قول متخصصان، نسبت به پيامدهاي فاجعه‌بار پرورش اين ماهي هشدار داده بود.
اصغر مباركي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينكه 22مي مصادف با دوم خرداد به‌عنوان روز جهاني تنوع زيستي نامگذاري شده است، گفت: شعار امسال روز جهاني تنوع زيستي نيز «تأمين و جريان‌سازي تنوع زيستي، پايداري مردم و معيشت آنها» است.

وي با اشاره به‌گونه‌هاي غيربومي و معرفي‌شده به‌عنوان يكي از عوامل مهم تهديدكننده تنوع زيستي، اظهار كرد: قصه تلخ اين روزهاي محيط‌زيست كشور كه از فاجعه درياچه اروميه و تالاب هامون دست‌كم ندارد، اين است كه تالاب شادگان به‌خاطر معرفي «گونه مهاجم تيلاپيا» مورد تهديد قرار گرفته است. به گفته مباركي، جوامع محلي و روستاييان بسياري به‌خاطر برداشت ماهي و نيز به‌لحاظ سنتي وابسته به تالاب شادگان هستند ولي هم‌اكنون تالاب شادگان تحت سطيره ماهي تيلاپيا درآمده است، اين درحالي است كه كارشناسان سازمان حفاظت محيط‌زيست بارها مخالفت خود را با ورود اين‌گونه غيربومي به تالاب شادگان و پتانسيل مهاجم شدن و غلبه آن بر ساير گونه‌ها اعلام كردند.

وي با اشاره به وابستگي پايداري معيشت به پايداري تنوع زيستي، اظهار كرد: متأسفانه اين تصور بر ما غالب است كه منابع طبيعي منابع لايزال و نامتناهي است و به هر شكل مي‌توانيم از آنها برداشت و استفاده كنيم درحالي‌كه كم شدن ميزان صيد، از دست رفتن جنگل‌ها و از دست دادن جمعيت‌هاي تنوع زيستي نشانه‌هاي بارز خطا بودن اين تفكر غلط است. براي مثال جمعيت ماهيان خاويار ايراني به‌عنوان يك گونه بسيار ارزشمند به‌لحاظ اقتصادي به حدي كم شده كه در وضع اسفناك و در رده گونه‌هاي در معرض انقراض قرار گرفته است و در حال حاضر نه‌تنها امكان برداشت طبيعي ومستقيم آن وجود ندارد بلكه بحث صادرات ماهيان خاويار و صنايع وابسته به آن نيز دچار آسيب جدي شده است.

مباركي به خطرات ناشي از تغيير اقليم اشاره كرد و گفت: از آنجا كه تعيين جنس خزندگان وابسته به دماي محيط لانه است و دماي محيط، جنسيت آنها را مشخص مي‌كند لذا در اثر افزايش دماي محيط، همه لاك‌پشت‌هاي تخم‌گذاري كرده، ماده به دنيا مي‌آورند و اگر طي چند نسل‌ همه توليدي‌ها جنس ماده شود بعد 20سال با تعداد زيادي لاك‌پشت ماده مواجه مي‌شويم و لاك‌پشت نري در بين جمعيت بقيه خزندگان وجود نخواهد داشت.

کد خبر 334630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha