همشهری آنلاین: محققان دانشگاه میامی می‌گویند که دمای در حال افزایش آب دریاها ماهی‌های زیادی را مجبور کرده است که کیلومترها از زیستگاه اصلی خود دور شوند.

گرم شدن آب دریاها کوچ ماهی‌ها را افزایش داده است

به گزارش ایرنا، مشاهده گونه‌های ماهیان آب‌های گرم دریای مدیترانه در کنار ماهی‌هایی که معمولا از آب‌های سرد صید می‌شوند، عجیب به نظر می‌رسد.

ماهی‌های مرکب 30 سال پیش یک گونه نادر در آب‌های سرد "دریای شمال" محسوب می‌شدند، اما امروز قایق‌های ماهیگیران اسکاتلندی هزاران تن از این ماهی را در سال صید می‌کنند.

شاه ماهی قرمز، ساردین و ماهی خاردار نیز در سال‌های اخیر با کثرت روزافزونی در تورهای ماهیگیران "دریای شمال" دیده می‌شوند.

همه این گونه‌های ماهی با آب‌های گرم ارتباط دارند و دانشمندان حضور آنها را در آب‌های سرد نشانه‌ای از تاثیر جدی تغییر اوضاع اقلیمی جهان بر اقیانوس‌های زمین عنوان می‌کنند.

برای ماهیگیران اسکاتلندی مشاهده ماهی مرکب خبر خوبی است، اما در بسیاری از سایر قسمت‌های جهان، دمای در حال افزایش که ناشی از تغییر اوضاع اقلیمی جهان است، صنایع ماهیگیری و دولت‌ها را به دردسرهای بزرگی انداخته است.

ماهی‌ها صدها مایل از زیستگاه بومی خود دور می‌شوند و حتی در برخی اوقات از مناطقی که برای محافظت از آنها تدارک دیده شده است، خارج می‌شوند. در مواردی نیز مهاجرت ماهیان، تورهای صیادی را خالی از ماهی کرده است.

دانشمندان در چند روز اخیر اعلام کردند که یک تکه بزرگ یخ در آستانه جدا شدن از صفحه یخی لارسن گراد قطب جنوب است.

همچنین از زمان آغاز ثبت رکوردها، دامنه یخ‌های دریای قطب شمال به کم‌ترین میزان آن در این موقع سال رسیده است. 

کد خبر 358222

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha