یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

شناسنامه‌دار شدن دستفروشان در مترو، غیرقانونی بودن نامگذاری معابر بدون مصوبه شورا و مشخص شدن دروازه‌های تهران به این خاطر که حد ترخص در تهران مشخص نیست ازجمله موضوعات و تذکراتی بود که اعضای شورای شهر تهران در جریان نود و هشتمین جلسه خود به آن اشاره کردند.

شورای شهر

در اين جلسه مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران در ابتدا ضمن گرامي داشتن هفته دفاع‌مقدس، به شكست حصر آبادان اشاره كرد و آن‌را هم گرامي داشت. وي همچنين به برگزاري همايشي در روز جهانگردي اشاره كرد و گفت: ورود جهانگردان به كشور راهي است براي ارائه فرهنگ ملي و اسلامي‌مان به آنها،‌كه بايد در اين زمينه تلاش‌هايي صورت گيرد. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران همچنين ياد و خاطره شهيد جانبازي به نام سيدحسن موسوي را كه به تازگي بعد از 25سال تحمل بيماري‌هاي منتج از شيميايي شدن به شهادت رسيده است را گرامي داشت.

به گفته چمران اين شهيد بزرگوار در شهر لس‌آنجلس اقدام به ساخت مسجدي به نام مسجد النبي مي‌كند كه با تلاش‌هاي وي اين مكان تبديل به پايگاهي براي فعاليت‌هاي فرهنگي و اسلامي در جهت كمك به مسلمانان و ايرانياني كه خارج از كشور بودند، مي‌شود.

ادامه جلسه اختصاص به ارائه تذكرات اعضا داشت. در اين ميان عضو هيأت رئيسه شورا كه به تازگي از سامانه‌هاي 1888و 137شهرداري تهران بازديد داشته است، ضمن تقدير از شهرداري تهران پيشنهاد كرد تا اعضا از اين سامانه‌ها ديدار داشته باشند. اينطور كه ابوالفضل قناعتي اظهار كرد ارتباط دو سويه مردم با مديريت شهري و بالعكس از طريق اين سامانه‌ها كمك مي‌كند كه مجموعه مديريت شهري به‌صورت تجميعي در جريان انتظارات، مشكلات و پيشنهادهاي شهروندان قرار بگيرد.

بعد از اين رئيس كميته فرهنگي شورا به مسئله اختصاص 3درصد از تبصره 41بودجه سنواتي شهرداري براي سازمان‌ها و شركت‌ها درخصوص ساماندهي فضاهاي فرهنگي پرداخت و سپس گفت: دستفروشاني كه در سطح شهر و به‌خصوص در مترو تردد مي‌كنند در شرايط بسيار بد و با ادبيات بسيار زشتي با مسافرين برخورد مي‌كنند؛ بهتر است اين دستفروشان ساماندهي شوند. مجتبي شاكري كه رئيس كميسيون نامگذاري شورا نيز هست به تغيير نام برخي از معابر در مناطق تهران كه به‌صورت غيرقانوني به نام شهدا نامگذاري شده است اشاره كرد و افزود:

در پاره‌اي از موارد نيز سازمان زيباسازي كه مسئول نصب پلاك‌هاست مقصر است، چراكه نبايد خارج از مصوبه شورا اقدام به نصب پلاك‌ها كند. وي از رئيس شورا خواست تا طي تذكري به شهرداري از ادامه چنين اقداماتي جلوگيري شود.علي صابري، عضو كميسيون برنامه و بودجه شورا نيز در ادامه جلسه از ايجاد وحدت رويه حقوقي واحدي در تصميم‌گيري تملك اراضي از سوي شهرداري تهران خبر داد و گفت: با هماهنگي‌اي كه بين شورا و مديريت حقوقي به‌وجود آمده به‌دنبال اين هستيم كه بين قضاتي كه در دعاوي حقوقي اراضي بين مالك و شهرداري به قضاوت مي‌نشينند يكسان‌سازي ايجاد كنيم.

محمدمهدي تندگويان، عضو كميسيون شهرسازي و معماري شورا نيز ضمن ارائه پيشنهادي براي بازنگري مجدد مصوبات شورا و تعيين مغايرت‌ها و تطابق مصوبات با يكديگر اظهار كرد: «متأسفانه در اكثر شوراهاي شهرهاي كشور مشكلاتي به‌دليل نبود وحدت رويه مشخص به‌وجود آمده است. براي نمونه در شورايي كه 13عضو دارد، 11كميسيون تشكيل شده است. بهتر است وحدت رويه‌ايي براي جلوگيري از اين چندباره‌كاري‌ها ايجاد شود. » البته مهدي چمران كه رياست شوراي‌عالي استان‌ها را نيز بر عهده دارد از اجراي آيين‌نامه‌اي در اين خصوص و نظارت دقيق بر اجراي آن در شوراهاي شهرها خبر داد.

در جريان جلسه ديروز شوراي شهر تهران يك فوريت طرح «مديريت منابع و درآمدهاي غيرنقدي شهرداري تهران» كه به امضاي 12نفر از اعضاي شورا رسيده بود هم مورد بررسي قرار گرفت. رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شورا در دفاع از يك فوريت طرح برآمد و اظهار داشت: با بررسي بودجه سنواتي سال 93شهرداري تهران به اين نتيجه مي‌رسيم كه سهم غيرنقد بودجه بيش از 50درصد كل بودجه است و بيانگر اين است تا براي شفاف‌سازي چگونگي تأمين و هزينه‌كرد اين بخش از بودجه اقداماتي صورت گيرد.

اسماعيل دوستي اما مخالف يك فوريت طرح فوق بود. وي در عين حالي‌كه دغدغه‌هاي رئيس كميسيون سلامت را درست دانست اما عنوان كرد كه تمام مواردي كه در طرح عنوان شده در كتابچه بودجه سنواتي و برنامه دوم 5ساله آمده است. محسن سرخو رئيس كميسيون حمل‌ونقل شورا نيز ضمن اعلام موافقت خود با يك فوريت طرح مذكور خاطرنشان كرد: به‌دليل دو وجهي بودن بودجه شهرداري بسياري از پروژه‌ها به‌دليل اينكه اعتباراتشان بايد از بخش غيرنقد تخصيص پيدا مي‌كرده است كه نكرده بنابراين با كمبود بودجه مواجه هستند.

مجتبي شاكري نيز ضمن تأكيد بر نظارت دقيق بر بودجه نقد و غيرنقد شهرداري، موضوع گزارش‌گيري دقيق از ذيحساب‌ها را مطرح كرد و گفت: نظارت بر اجراي بودجه در مناطق توسط ذيحساب‌هايي كه شورا به رسميت شناخته است انجام مي‌گيرد. به عقيده وي، شورا بايد اول از ابزارهاي نظارتي در جهت شفاف‌سازي اجراي مصوبه بودجه شهرداري استفاده كند و بعد به سراغ تصويب طرح‌هاي نظارتي ديگر برود.

حبيب كاشاني، عضو كميسيون برنامه و بودجه شورا نيز در غياب رئيس كميسيون بودجه به دفاع از دلايل رد فوريت اين طرح پرداخت. به گفته وي، وقتي در بودجه سنواتي و در برنامه 5ساله شهرداري، تمام موارد مندرج در تبصره‌هاي اين طرح درنظر گرفته شده است، ديگر لزومي بر تهيه طرحي با همان مضامين نيست.در نهايت يك فوريت طرح مديريت منابع و درآمدي غيرنقد شهرداري تهران رأي نياورد و طرح به‌صورت عادي در كميسيون‌هاي شورا بررسي خواهد شد.

همچنين در ادامه جلسه لايحه پيشنهادي به دولت مبني بر محاسبه هزينه‌هاي برق، گاز و آب ميادين و بازارهاي عرضه ميوه و تره‌بار شهرداري تهران براساس تعرفه اماكن عمومي و خدماتي، مورد بحث و بررسي قرار گرفت كه در نهايت براي بررسي بيشتر به كميسيون مربوطه ارجاع شد. حبيب كاشاني نايب‌رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در توضيح اين لايحه نيز گفت: با توجه به اينكه فعاليت مراكز ميادين ميوه و تره‌بار خدماتي است و تعرفه سنگين آب و برق بر ميزان هزينه‌هاي مردم تحميل مي‌شود، بنابراين شهرداري لايحه پيشنهاد به دولت مبني بر كاهش تعرفه آب، برق و گاز را ارائه كرد كه ما در كميسيون برنامه و بودجه با جلسات مشترك كه با شركت‌هاي آبفا و توزيع نيروي برق تهران داشتيم به توافق رسيديم كه تعرفه اين مراكز را به‌گونه‌اي محاسبه كنند تا هزينه‌هاي آنها كاهش يابد.

در ادامه اعضاي شورا پيشنهاد دادند به‌دليل آنكه هنوز موضوع تعرفه گاز مشخص نشده است تا توافق نهايي با شركت گاز اين لايحه به كميسيون برنامه و بودجه ارجاع شود كه در نهايت به تصويب شورا رسيد.در اين جلسه همچنين طرح الزام شهرداري تهران به ارائه لايحه جامع عفاف و حجاب بر مبناي مصوبه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي مورد بررسي قرار گرفت و به تصويب اعضاي شوراي شهر رسيد. همچنين براساس تبصره‌هاي اين مصوبه شهرداري موظف است با بهره‌گيري از ايده‌هاي خلاق در جهت تبليغ و ترويج فرهنگ عفاف و حجاب، اقدامات آموزشي و تبليغي مناسب و استفاده از ظرفيت سيما و منظر معماري شهر و با بهره‌گيري از استعدادهاي خلاق در انجام مطالعات هدفمند براي رسيدن به پوشش ايراني- اسلامي در راستاي مناسب‌سازي محيط شهري اقدام كند.

  • دروازه‌هاي تهران براي حد ترخص شرعي مشخص مي‌شود

رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شورا ديروز به نامشخص بودن حد ترخص تهران براي انجام فرائض ديني اشاره و اعلام كرد كه شوراي شهر قم به همين منظور حد ترخص شهر قم را مشخص كرده است. پرويز سروري به همين‌خاطر پيشنهاد داد شوراي شهر تهران براي مشخص شدن اين حدود اقداماتي انجام دهد. مهدي چمران اما در اين خصوص گفت: در ايام‌ماه مبارك رمضان كه به بيت رهبر معظم انقلاب براي برپايي نماز مي‌رفتم نماينده ايشان از تهيه حد ترخص شهر تهران از نظر شرعي خبر دادند كه اين تذكر باعث پيگيري هرچه سريع‌تر اين موضوع خواهد شد، چراكه دفتر معظم‌له كارهاي شرعي اين موضوع را به سرانجام رسانده‌اند و تنها شهرداري تهران بايد نسبت به جانمايي اين حدود در اطراف شهر اقدام كند.

کد خبر 273376

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha