همشهری‌آنلاین: دبیر اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس گفت: حدود ۸ هزار و ۹۱۹ بقعه متبرکه و مکان مذهبی مقدس در کشور ثبت شده است.

مسعود حسین میرزایی

به گزارش واحد اطلاع‌رسانی دبیرخانه اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس (ICCN2014)، مسعود حسین میرزایی گفت: در کشور ما حدود 8 هزار و 919 بقعه متبرکه و مکان مذهبی مقدس ثبت شده است که از این تعداد، یک هزار و 200 بقعه به دلیل ویژگی های معماری، فرهنگی و تاریخی خاصی که دارند در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند که می‌توانند گروه هدف گردشگران داخلی و خارجی باشند.

حسین میرزایی تصریح کرد: آداب و رسوم مذهبی ما در بقاع متبرکه، در همه ادوار تاریخی برای مردم مورد توجه بوده است.

وی با تأکید ویژه به توجه مردم به بقاع متبرکه و برگزاری مراسم و آیین در این اماکن اظهار داشت: در کشور ما همیشه این بقاع به عنوان نقاط امن و آرامش در کانون توجه بوده است و بدون تردید، معرفی و انتقال آداب و رسوم و مراسم مذهبی این اماکن، می‌تواند تأثیر مثبتی در سبک و شیوه زندگی جوامع داشته باشد.

وی معتقد است: نگاه اینگونه‌ای مردم و عقبۀ تاریخی ارزشمند اماکن مذهبی و بقاع متبرکه در ایران، جایگاه و تبلور میراث معنوی را به خوبی نشان می‌دهد.

حسین میرزایی ادامه داد: آداب و رسوم خاص در بقاع متبرکه، نذورات، اعمال و عبادات ویژه در این اماکن، جزء میراث فرهنگی ناملموس است که با پرداخت و معرفی مناسب این اماکن و شخصیت امامزادگان می¬توانیم پاسداشت خوب و اساسی در حوزه میراث فرهنگی ناملموس با رویکرد مذهبی، داشته باشیم.

وی رونق بخشیدن به گردشگری مذهبی را از اهداف مهم دبیرخانه اجلاس و جشنواره دانست و اذعان داشت: ایران در حوزه گردشگری مذهبی پتانسیل بالایی دارد؛ باید تلاش کنیم تا شخصیت واقعی امامزادگان و جایگاه آنان و آداب و رسوم و مناسبت های مهمدر این اماکن را به جهانیان بشناسانیم به طوری که گردشگران داخلی و خارجی در زمان ها و رویدادهای مذهبی که مراسم خاصی در اماکن متبرکه ایران برگزار می‌شود، به کشور جمهوری اسلامی ایران سفر کنند.

دبیر اجلاس و جشنواره، گردشگری مذهبی را در همه ادیان و همه فرهنگ ها ارزشمند دانست و افزود: کشور ما با دارا بودن ظرفیت‌ها و جذابیت‌هایش در بافت مذهبی، می‌تواند یک محور اصلی برنامه‌های گردشگری مذهبی در جهان باشد، برای مثال می‌توان به مراسم قالی شویان مشهد اردهال که قرن هاست در منطقه‌ای به نام مشهد اردهال، حوالی کاشان در صحن امامزاده سلطان علی(ع) برگزار می‌گردد، اشاره کرد که در سال 1391 شمسی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس جهان جای گرفت.

شایان ذکر است کلان شهر اصفهان از 16 تا 20 مهرماه، میزبان اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس با محوریت شهرداری خواهد بود.

کد خبر 273132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha